Varkoi: Lapsuuden sankarille, 2/3

MM-kotikisoissa Ruotsissa vuonna 1989 Kent Olsson (oik.) sai tunnustaa nuoren Norjan Petter Thoresenin (vas.) paremmakseen. Tuloksena kuitenkin MM-hopeaa. Kuva: Teoksessa "Vägval till framgång".

MM-kotikisoissa Ruotsissa vuonna 1989 Kent Olsson (oik.) sai tunnustaa nuoren Norjan Petter Thoresenin (vas.) paremmakseen. Tuloksena kuitenkin MM-hopeaa. Kuva: Teoksessa "Vägval till framgång".

Näin marraskuussa suunnistajan käynnistettyä harjoituskautensa Kent Olssonin tähtäin oli jo kohdistettu pelkästään seuraaviin MM-kisoihin. Talven peruskuntokuukausina keskeistä oli hankkia tunne, että valmistautuminen on ollut niin huolellista ja täydellistä, että en voisi tehdä sitä paremmin. Tämä koski niin fyysistä, psyykkistä kuin taitoharjoittelua.

Erittäin korkeatasoinen harjoittelu on välttämätön edellytys huippumenestykselle. Pahinta olisi ajatus siitä, että entäpä jos minulla olisi ollut enemmän aikaa harjoittelulle. Makuulta maksimisuoritukseen on pitkä matka, sanoi jo eräs hankasalmelainen ajattelija.

Harjoittelulla rakennetaan myös itseluottamus. Olssonin aikalaisista Daley Thompson ja Steve Ovett ovat kertoneet harjoitelleensa jouluaattona aina kolme kertaa päivässä, koska olivat varmoja, ettei kovimmista kilpakumppaneista kukaan muu tekisi niin.

Kent Olsson ei harjoitellut paljon ja muodon vuoksi, vaan hänelle tärkeämpää kuin treenaus itsessään oli se, että kuinka treenaa.

Harjoituskauden alkajaisiksi oli mietitty muutama päälinjaus uudelle harjoituskaudelle. Minkä tyyppisille harjoitteille annan pääpainon? Miksi?
Kuinka monelle valmennusleirille harjoituskaudella osallistun? Mitä, missä ja milloin? Miksi?
Kilpailusuunnitelma pyrittiin lyömään mahdollisimman lopulliseen kuosiin jo talvella. Minkälaisia kilpailuja missäkin vaiheessa? Miksi?

Kaikki kevään kilpailut juostaan vain ikään kuin harjoituksina, joissa tavoitteena talven jälkeen rakentaa pala palalta jälleen kerran puhtaalta pöydältä a) suunnistustaidot, b) itseluottamus.
Olsson muistetaan motostaan ´omalla takapihalla voi kehittyä hyväksi puutarhuriksi´. Tällä hän halusi painottaa maasto- ja karttapankin jatkuvan kerryttämisen tärkeyttä. Moni parikymppinen tavoitteellisesti harjoitteleva urheilija pyörittää ehkä tiedostamattaankin muutaman paikkakunnan myllyä, jossa tulee vietettyä valtaosa ajasta. Oma koti, opiskelu-/armeijapaikkakunta, tyttö-/ poikaystävän tai appivanhempien asunto jne.

Kent Olssonin siviilityö sisälsi jonkin verran matkustelua. Hän halusi aina ottaa tarkasti ennakkoon selvää kunkin paikkakunnan tarjoamista mahdollisuuksista ja erityispiirteistä sekä kaivaa niistäkin rusinat pullasta jos suinkin mahdollista. Jos omien vanhempien paikkakunnalla on hyvin varustettu kuntosali niin hyödynnä sitä. Mikäli anoppilan nurkan takana sijaitsee suo, joka omalta kotipaikkakunnalta puuttuu, tee suoharjoituksia korostetusti siellä jne.

Kent Olssonin harjoitussuunnitelmassa oli aina varattu myös yksi viikko alkukesältä kartantekoa varten, koska hän koki sen parhaaksi mahdolliseksi kartanlukuharjoitukseksi.

Kentan kokemuksen mukaan helle pudottaa puolet vastustajista jo ennen kisaa. Meillä Skandinaviassa hellepäivien määrä on niin rajallinen, että nekin pitää tietoisesti hyödyntää. Lämmönsiedon osalta meissä on toki isoja yksilöllisiä eroja, mutta Kent oli varma, että tähänkin voi jossain määrin tottua harjoittelemalla hellepäivän kuumimpana hetkenä.

Viimeisten viikkojen kunnonajoituksen keskeisin virstanpylväs oli O-Ringen. Olssonin mielestä rastiviikko on mainio suunnistustekniikan viimeistelijä, koska voit oppia virheistäsi heti ja yrittää olla toistamatta niitä seuraavina päivinä.

MM-katsastusten tärkein kilpailu on ensimmäinen. Sitä ei tarvitse voittaa, mutta se pitää juosta aina täysin puhtaasti valintastressin minimoimiseksi. Tässä vaiheessa kesää oltiin jo niin lähellä kauden päätavoitetta, että lääkkeeksi huipputason keskittymiseen mm. avovaimon kanssa oli yhdessä tuumin sovittu, etteivät lapset lähde enää mukaan kisareissuille.

MM-katsastusten jälkeen Kentan resepti oli aina pari-kolme viikkoa ennen MM-kisoja n. viiden päivän oma leiri, jossa treeniä 3-4 tuntia päivässä. Tärkeätä oli tehdä se yksin, myös ilman perhettä. Siellä rakennettiin lopullisesti sekä fyysinen että varsinkin henkinen valmius.

Hyvissä ajoin ennen arvokisoja Kent halusi tietää vastaukset muutamiin avain-huippumenestykseen-kysymyksiin. Valmennusjohto tuottaa toki tietyn infopaketin, mutta Kent halusi tehdä tämänkin selvitystyön mieluummin itse. Internetin, Google Earthin jne ansiosta tämä on tänä päivänä varsin vaivatonta.
Missä ja miten asumme kisaviikolla?
Millainen asuinympäristö ja sen tarjoamat harjoitusmahdollisuudet ovat?
Millaista ruokaa on tarjolla, saako puuroa ja hedelmiä, onko lähistöllä ruokakauppaa?
Liikenneyhteydet kaupungille, vapaa-ajanviettomahdollisuudet?

Ennen tärkeää kilpailua on hyödyllistä olla ajattelematta negatiivisia ajatuksia, esimerkiksi maastotyypin sopimattomuutta. Kent Olssonin uran yksi pääkilpailuista oli vuoden 1989 MM-kotikisat Skaraborgin alueella. Itse asiassa MM-maasto ei ollut lainkaan Kentan toivemaasto eikä hemmaplania ollenkaan, mutta pitkin kesää hän julkisuudessa teroitti toistuvasti maaston olevan kuin kotona Blekingessä. Tämä kahdesta syystä: 1) oman itseluottamuksen vahvistamiseksi, 2) saadakseen pahimmat vastustajat ajattelemaan, että tämä maasto on kuin tehty Kentalle.

Varsinkin nuorelle urheilijalle on keskeistä varautua siihen, että MM-kisat ovat hyvin erilainen tapahtuma kaikkiin muihin suunnistuskilpailuihin verrattuna. Olennaista on hankkia etukäteen tietoisuus siitä, että luvassa on runsaasti ylimääräistä hässäkkää ja tarkkoja minuuttiaikatauluja, joihin ei voi vaikuttaa. Tätä kautta eteen saattaa tulla yllätyksiä, jotka estävät normaalit viime tuntien ja jopa viime minuuttien valmistautumisrutiinit.

Kilpailumaaston vanhat kartat hyödynnetään tietysti tehokkaasti. Kaksi pääasiaa on etsiä suunnistusteknisesti haasteellisimmat alueet sekä suunnitella pitkiä reitinvalintavälejä. Mentaaliharjoittelu ei ole musiikin kuuntelua korvalappustereoista (päivitys: iPod, MP3-soittimet). Mentaaliharjoittelu on valmistautumista ja mallitilanteiden luomista niihin tilanteisiin mitä kisassa saattaa tulla vastaan. Se on ratkaisumallien miettimistä kuinka niihin reagoidaan kun syke lyö 185. Mentaaliharjoittelu on sisäisen vahvuuden rakentamista; vahvuuden, jonka ansiosta olet lyömätön h-hetkellä.

 

Blogisti Hannu Varkoi

hannu_varkoiHannu Varkoi on suunnistusurheilun moniottelija niin toimittajan, valmentajan kuin useiden arvokilpailuiden kuuluttajan tai tv-selostajan rooleissa. Hannu muistetaan myös suunnistussivusto O´news Cosmoksen päätoimittaja Heikki Levosena.


inov 8 alapanoraama