Vastaranta: Ajokausi käyntiin

Maaliskuu lähestyy loppuaan, joten vaikka lunta vielä silloin tällöin höytäilee taivaalta, on hyvä pistää hiihtokaudelle lopullinen piste. Maaliskuusta olin suunnitellut hiihdon ja pyöräilyn yhdistelmää, mutta suunnitelmat eivät aivan onnistuneet.

Maaliskuun alussa oli vielä täysi talvi päällä ja hiihtokelit parhaimmillaan. Hiihtokelit olivat olleet hienot kuitenkin jo pitkään ja helmikuun lopulla mies veti itsensä sellaiseen jumiin, että maaliskuun alku meni jumista selvitessä. Tein siinä kevyitä harjoituksia, mutta sellainen kauden alkuun suunnattu miehen kuivutus ja määrän hankkiminen jäi. Tuli pari viikkoa vedettyä aikamoisia venyttelylenkkejä. Muutaman kerran jumin kanssa kävin totuttelemassa myös pyörään, jossa hartioissa ollut pahin jumi ei niin paljoa haitannut. Pyöräilyssähän on melki muotia näyttää epäterveeltä kamelilta ja ei ole pakko saada ruotoa suoraksi.

Halusin kuitenkin lopettaa kauden mukavan oloiseen hiihtolenkkiin, jotta muistot lajista eivät olisi niin synkät kesää vasten. Sain viikko sitten viikonloppuna vielä muutaman kevyen jumittoman lenkin alle ja kesä vahat suksen pohjiin.

Totaalista pyöräilyä on nyt viikko alla. Ei siis kamalasti, jos ajattelee, että viikon päästä on kaudenavaus. Hiihdon jälkeen kuitenkin pyörä liikahtaa aika mukavasti ja mies tuntuu olevan kokonaisvaltaisen vahva ja happi kulkee. Ensimmäinen viikko pyörällä on aina yhtä juhlaa, kun saa itsestään mukavasti irti ja jalat eivät ole vielä tottuneet lajiin, joten niihin sää hillittömän pistelyn aikaiseksi jo 3 tunnin lenkeillä. Sitten on mukava tulla kotiin ja tuntuu kuin palkkari valuisi suoraan reisiin.

Vastaranta uusikalusto250313Uutta kalustoa. Kuva: Jukka VastarantaJotenkin pyörän päälle hyppääminen oli tänä vuonna helppoa. Olen tehnyt kokomies valtaista voimaharjoittelua aika aktiivisesti nyt toista vuotta ja luulen, että tämä lisää pyörän hallintaa huomattavasti ja tuntuikin, että ajotekniikka oli kehittynyt ajamattomana aikana. Asiahan on aika yksinkertainen. Mitä enemmän on voimaa, sitä isompaa pattia päin voi ajaa, mikä tarkoittaa suorempaa linjaa ja kovempaa vauhtia. Rautalangasta väännettynä asia on niin, että jos yksi patti käsille vastaa yhtä etunojaa, niin 20 etunojaa punnertava kaveri joutuu laskemaan vauhtia aika pian röykkyisessä laskussa. Nyt allani on ollut Specialized Epic eli täysjoustopeli. Se on herättänyt mieleeni kysmyksen siitä kuinka paljon jousitus säästää energiaa pattien pehmittämisen muodossa. Nykyään kaikilla pitää olla wattimittari ja mitataan paljonko watteja pystyy polkemaan. Olisi mukava tietää kuinka paljon watteja tarvitaan niin käsistä kuin jaloistakin ottamaan vastaan patteja. Mielenkiintoista olisi saada myös dataa kuinka monta wattia jousitus säästää. Voisi sitten laskea erotuksen montako wattia jousitus vie ja montako se säästää. Voisi sitten arpoa mikä kannattaa. Kisamiehen pitää tietenkin olla kevyt ja vahva, mutta jos uskallus ei riitä laskuissa niin on hyvä miettiä mistä se johtuu. Onko suurin pelko se, että ei kädet pysy tangossa kun mies on heikko ja vetelä kuin mato.

Itsellä tuo hiihto ja voimailu on kuitenkin rankaissut aika pahasti myös painon osalta. Paino on 71kg. Se on ihan kunnioitettava paino 172cm pitkälle kestävyysurheilijalle. Luulen, että 3 kiloa rapisee hyvin pian kun hiihto jää ohjelmasta, mutta sittenkin on paljon painoa. Vuoden sisällä olen kuitenkin painanut myös 61kg. Olin talven aikana jo 74kg, mutta silloin oli höttöä mahassa. Nyt alkaa pikkuhiljaa verisuonet mahasta kajastaa, joten rasvaa ei enää paljoa liikaa ole vaikka liikaa onkin.

Vastaranta voimailu250313Voimailuvälineet kotikuntoiluun. Kuva: Jukka VastarantaVoimaa on siis nyt kuin pienessä kylässä monen vuoden tauon jälkeen. Olen ollut näin vahvassa kunnossa viimeksi 10 vuotta sitten. Ehkä myös uudenlainen ruokailu on muuttanut muotoani, silla voimailu tammi, helmi, ja maaliskuussa ei ollut kuin max 2 kertaa viikossa ja aika jumppamaista meininkiä. Olen ottanut aamuun puuron rinnalle 1-2 kananmunaa hiukan puuroannosta pienentäen. Lenkin jälkeen olen vetänyt Fastin Reco2:sta 50% ja Whey3:sta 50% palkkarin. Siihen päälle makaronilaatikkoa. Ennen iltatreeniä joka ollut hiihtoa tai voimailua 250g rahkaa hitusella mysliä. Treenin jälkeen taas palkkari ja päälle jättisalaatti lohella tai kananmunilla (2-3 munaa) ja pari palaa näkkäriä. Iltapalaksi vielä 250g rahkaa ananaksella. Juhlapäivinä kakku iltalenkin jälkeen ja kaikki muu pois. Juhlapäiviä kertyy yksi kuussa, jos hyvin menee.

Tuo ollut aika iso muutos sokerinäkkäreiden tillalle ja salaatille näkkärin kanssa. Nyt on kyllä ollut aika hieno olo treenailla ja elää muutenkin. Paljon terävämpi olo, ideoita tullut ja urheilu näyttänyt hienolta elämäntavalta. Ei niinkään synkältä puurtamiselta elantonsa eteen, kun ei muutakaan pysty, kuin kihnuttaa kolotuksineen menemään.

Sen verran kuitenkin kokemusta on, että kyyti voi olla kylmää näillä kiloilla vaikka XCO-kärki onkin varustettu näillä mitoilla. Toivon kuitenkin, että tällä systeemillä saisi tulosta aikaan ja voisin liittyä vahvojen kuskien rintamaan jotka vihaavat mäkiä ja antavat pyörän lentää tasaisilla ruohokentillä. Muuten on taas pirun kova 3 viikon treenisetti edessä. Paino kuitenkin tippuu paljon helpommin kuin voima tarttuu. Se kannattaa muistaa.

JukkaVastaranta250313 konifreyJukka Vastaranta vauhdissa. Kuva: Koni Frey

Lyyti.com

Blogisti Jukka Vastaranta

JukkaEsittelykuva

Jukka Vastaranta on maantieajon nuorten MM-hopeamitalisti ja ajanut Rabobankin ammatilaistallissa Protour-tasolla. Viime vuosina Jukka on keskittynyt maastopyöräilyyn. Vuonna 2011 hän saavutti maratonmatkoilla EM-hopeaa ja MM-kilpailuissa 2014 viidennen sijan. Tällä hetkellä hän edustaa suomalaista Croc Sports tiimiä.

inov 8 alapanoraama