Vastaranta: Treenit koviksi

Tähän aikaan vuodesta on suurin osa kuskeista aloittanut jo harjoittelun kohti 2014 vuoden koitoksia. Moni vietti kovasta treenistä lepäily kauden, joko tekemättä mitään tai sitten tällä hetkellä suurena trendinä on ottaa DH-pyörä alle ja mennä rinteisiin kurvailemaan. Oma tapani viettää lepotaukoa on ajaa.

Nautin ajamisesta, joten kun saa ajaa aivan täysin omasta halusta, niin se on jotenkin vielä parempaa, kuin ajaminen pienen paineen alla kauden aikana. Itse en uuden trendin mukaisesti ottanut alleni DH-pyörää, vaan maantiepyörän ja ajelin viisituntisia syksyauringon valaisemia nautinnollisia lenkkejä vuorilla. En nyt aivan unohtanut levon merkitystä ja tuli siinä huonon kelin sattuessa pidettyä joitakin viikkoja pyörä nurkassa.

Kaksi viikkoa sitten aloitin kuitenkin treenit ihan kunnolla. Menin leirille Espanjaan ajamaan maasturilla. Mukana oli myös latvialainen tuloaan tekevä UCI-tiimi, jolle toimin jonkinmoisena suunnannäyttäjänä. Kaverit olivat ihan hyvää tasoa ja pari heistä taisi viedä keväällä kaikki palkinnot kotiin Turussa ajetuissa kortteleissa. Eivät siis aivan jalattomia olleet.

JukkaVastaranta251113Olin luonut leirille aikamoisen ohjelman, joka hirvitti itseänikin. Se oli hiukan yliampuva ajatellen ajankohtaa, mutta muuten aika kattava ohjelma. Jauhoimme hyvää polkua aika paljon ja teimme kunnolliset vetotreenit muutamaan otteeseen. Näin yksinäisenä treenaajana oli hieno vetää vetoja porukalla, kun niistä muodostuu jonkin asteisia kisoja ja vauhdit nousee aika lähelle maksimia tai vähän yli. Mentiin siis kovempaa kuin kisoissa. Ei tullut valmentajalle voittoa tällä kertaa tiimin 20-vuotiaan nuoren kaverin ollessa vahvin. No ehkä on sitten kesällä enemmän puristusta.

Ollessani valmentajan roolissa ja miettiessä, mitä voisin valmennettaville antaa perustreenien lisäksi, mieleen tuli monia ajatuksia. Valmennusohjelmathan voi nykyään kaivaa esiin Googlella ja niitä sitten toteuttelee ja pääsee jonkinlaisiin tuloksiin. Valmennusohjelma sinänsä ei ole mikään iso temppu luoda. Suurin vaikeus kuitenkin on, kuinka toteuttaa harjoitukset. Niitä kun ei voi valmentaja tehdä urheilijan puolesta. Koitin kuitenkin keksiä myös harjoitusta, mikä tekisi näistä kavereista kovia. Päädyin kuitenkin tulokseen, että sellaista treeniä ei ole. Pitää vaan elää tavoite mielessä ja tehdä kaikki urheilun eteen. Tehdä jokainen harjoitus huolella itseään varten ja janota kehitystä ja itsensä pinteeseen laittamista. Valmentaja voi motivoida urheilijaa olemaan urheiluhullu, mutta kaikkia ei vaan voi muuttaa. Omalla esimerkillä saa aikaan valmennettavissa hetkellisiä urheilusta nauttimisen ja itsensä likoon laittamisen piikkejä, mutta tuon tunteen palon pitää olla huipulle tähdättäessä ympärivuorokautista ja sen tarvitsee tulla urheilijasta itsestään. Valmentaja sitten vain hiukan koittaa pitää liekkiä kurissa, jottei aivan lähde lapasesta.

Päädyimmekin lopulta englantilaisen leirikeskuksen omistajan kanssa tulokseen, mikä kiteytyy seuraavaan lauseeseen: You have to be made of the hardest steel and forged in the hottest fire if you wanna be a rider.

Lyyti.com

Blogisti Jukka Vastaranta

Jukka Vastaranta
Jukka Vastaranta on maantieajon nuorten MM-hopeamitalisti ja ajanut Rabobankin ammatilaistallissa Protour-tasolla. Viime vuosina Jukka on keskittynyt maastopyöräilyyn. Viime vuonna hän saavutti maratonmatkoilla EM-hopeaa ja MM-kilpailuissa kahdeksannen sijan.

inov 8 alapanoraama