Vastaranta: Valkeakoski XCO

Jukka Vastaranta korkeimmalla korokkeella Valkeakosken XCO-kisassa. Kuva: Arto Reinikainen

Jukka Vastaranta korkeimmalla korokkeella Valkeakosken XCO-kisassa. Kuva: Arto Reinikainen

Pitkään siitä puhuttiin ja viimein siellä ajettiin. Viikonloppuna ajettiin oman tiimin järjestämät XCO C2 kategorian kisat. Kyseinen kilpailu avasi nyt uuden aikakauden suomalaisessa pyöräilyssä yhtenä uutena maana, joka järjestää monta (3) UCI:n kansainväliseen kalenteriin hyväksyttyä kisaa.

Se on todella hieno saavutus pieneltä pyöräilymaalta, jossa pieni määrä ihmisiä innostuu ja siitä pieni määrä laittaa asiat todeksi. Pieni oli kisan järjestäjäporukka, mutta varsin tehokas. Eräs rataa ahkerasti kuntoon laittanut järjestäjä oli joutunut harkitsemaan jopa osoitteen muutosta Korkeakankaan kisakeskukseen.

Kisat olivat järjestetty todella hyvin. Monessa maassa kierrelleenä kaverina voin sanoa, että kisat olivat kärkiluokkaa. Rata oli yksi suosikeistani, mitä olen ikinä ajanut maailmancupit mukaan laskien. Rata oli varsin mäkinen, jopa kansainvälisiin ratoihin verraten. Korkeakangas olisi mahdollistanut enemmänkin nousua, mutta onneksi nousemisesta ei oltu tehty radalla suurinta numeroa. Rata sisälsi kaksi selvää pidempää laskuosuutta, joista ensimmäinen oli Suomeen erittäin tyypillinen polkulasku kallioinen, joka takasi teknisyyttä ja haastetta vauhdin kasvaessa. Toinen lasku oli hieno rakennettu ura, joka kruunasi kierroksen kallistettuine kurveineen ja hyppyreineen, joista sai painaa pyörää ihan työkseen alas, jottei lentänyt liikaa. Voisin sanoa, että radalla olisi voitu järjestää vaikka MM-kilpailut. Lippusiimassakaan ei oltu säästelty, vaan sitä oltiin vedetty yli 10km kiertämään koko rata molemmin puolin. Kisa olisi ollut vieläkin suurempi kansanjuhla, jos kaikki Suomen kärkikuskit olisivat tulleet kerrankin Suomessa järjestettyyn kilpailuun ja stadionille olisi töpsähtänyt 10 000 ihmistä. Ihmisten asenteet ja kiinnostuksen kohteet katsojilla, sekä kisaajilla, eivät kuitenkaan muutu hetkessä, joten ryntäystä kisoihin on turha odottaa. Kuskien ei kuitenkaan tarvitse enää voivotella hyvin järjestettyjen kisojen puutetta. Tarvitsee vaan vaivautua ajamaan.

Itse kisa lähti liikkeelle mukavasti. Latvian mies piti vauhtia, mutta ei kuitenkaan ajanut varmaankaan ihan kaikki pelissä. Koitin nostaa vauhtia ja jättää hänet toisella kiekalla viimeisessä nousussa, mutta en saanut kuin pienen eron ja hapot jalkoihin. Ajelinkin hänen kansaan toiseksi viimeiselle kierrokselle asti, jonka puolessa välissä nykäisin selvästi ja sain mukavan kaulan, joka riitti voittoon. Oli hieno voittaa oman tiimin vaivalla järjestetyissä kisoissa. Se oli hyvä päätös onnistuneelle viikonlopulle.

Lyyti.com

Blogisti Jukka Vastaranta

Jukka Vastaranta
Jukka Vastaranta on maantieajon nuorten MM-hopeamitalisti ja ajanut Rabobankin ammatilaistallissa Protour-tasolla. Viime vuosina Jukka on keskittynyt maastopyöräilyyn. Viime vuonna hän saavutti maratonmatkoilla EM-hopeaa ja MM-kilpailuissa kahdeksannen sijan.

inov 8 alapanoraama