Kenya News: Franciksella on takana vaikea harjoittelukausi

Kenya News haastatteli Eldoretissa harjoittelevaa suomalaismaratoonaria Francis Kirwaa.

kirwafrancis2011Francis Kirwa viime kevään SM-maastoissa. Kuva: Terhi HalonenHaastattelupenkille seuraavaksi saapuu Francis Kirwa. Kokenut arvokisamaratoonari, joka on kärsinyt pitkään erilaisista vammoista. Harjoituksia on kertynyt kumminkin hyvin, ainakin jos voi jotain päätellä miehen treenatusta olemuksesta ja kävelyn vaikeudesta.

Miten valmistautuminen Rotterdamin maratonille on sujunut?

- Ei kovin suotuisasti. Jalassani, joka leikattiin vuonna 2009 on ollut ongelmia. Kevyet lenkit sujuvat, mutta kovat harjoitukset ovat vaikeita. Varsinkin vauhtileikittelyt ja vetoharjoitukset.

Koska olet viimeksi ollut yli kuukauden terveenä?

- En muista. Se on ollut joskus kauan sitten. Luultavasti ennen Pekingin olympialaisia 2008.

Vuosi 2008 oli sinun paras maratonvuotesi. Voitit Padovan maratonin 2.11 ajalla ja juoksit olympialaisissa 2.14 (sija 17). Oliko harjoittelusi erilaista silloin?

- Onnistuin pysymään hiukan paremmin terveenä silloin. Harjoittelu oli melko samaa kuin nyt. Nykyään määrä ja teho ovat terveydellisistä syistä vähäisempiä.

Mitkä ovat hyvät puolet harjoittelussa täällä Keniassa?

- Korkeus, ryhmäharjoittelu, paljon hyviä harjoittelumaastoja sekä ympäristön ja kulttuurin tunteminen. Minun ei tarvitse adaptoitua korkealle, vaan voin melkein heti aloittaa hyvän harjoittelun.

Entä huonot puolet?

- Täällä voi harjoitella helposti liikaa ja samalla loukkaantua.

Kun juokset olympiarajan alle Rotterdamissa, niin missä valmistaudut Olympialaisiin?

- Aion harjoitella Suomessa, sillä en loukkaannu niin helposti Suomessa.

Minkälaiset ovat tyypilliset maratonharjoittelujakson pitkät harjoitukset?

- Normaalisti ne ovat tarpeeksi pitkiä ja tehokkaita lenkkejä, jotka parantavat kestävyyttä. Normaalissa maratonille valmistavalla jaksolla juoksen neljä pitkää lenkkiä: 30 km, kahdesti 35 km ja kerran 40 km. 35 kilometrin harjoitukseen käytän yleensä 2 tuntia - 2 tuntia 5 minuuttia aikaa.

Onko jotain muita pääharjoituksia?

- Pyrin juoksemaan kerran viikossa seuraavat harjoitukset: ylämäet 10 x 2 minuuttia, vetoharjoitus 10 kertaa 1 km tai 15 kertaa 400 m, sekä vauhtileikittelyn 20 kertaa minuutti kovaa, palautuksen ollessa minuutti kevyttä juoksua.

Mikä on taktiikkasi Rotterdamin maratonille?

- Pääidea on vain juosta olympialaisiin oikeuttava aika, joten lähden rennosti matkaan.

Paljonko arvioit voittoajan tulevan olemaan?

- Todennäköisesti uusi maailman ennätys. Jotain 2.02 ja 2.03 luokkaa.

Kiitoksia haastattelusta sinulle Francis ja tsemppiä Rotterdamin maratonille! Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kaikkien suomalaisten otatuksia siellä.

-Simo Wannas

{jcomments on}

Kenya News

tero ja simo
Simo Wannaksen ja Tero Knuutilan kuulumisia juoksijan paratiisista Keniasta.

inov 8 alapanoraama