quantum banneri 2

Iivo Niskanen kertoo ajatuksiaan pitkän matkan hiihdosta: tankkauksen sijaan fokus suorituksenaikaiseen energiansaantiin

Ari Luusua. Kuva: Magnus Östh/Visma Ski Classics

Ari Luusua. Kuva: Magnus Östh/Visma Ski Classics

Visma Ski Classics -kausi päättyy vajaan kahden viikon kuluttua käytävään Ylläs-Levi -hiihtoon. Tapahtuman lähettiläs Iivo Niskanen on 50 kilometrin olympiavoittaja, jonka lisäksi hänellä on jonkin verran kokemusta myös vielä pidempien matkojen puolelta.

(Yhteistyössä Ylläs-Levin kanssa)

Ylläs-Levi-hiihdon videohaastattelussa Niskanen kertoo näkemyksensä pitkille matkoille valmistautumisesta ja maratonhiihdon eroista normaalimatkoihin.

Niskasen mukaan edeltävinä päivinä on kiinnitettävä huomiota siihen, että juo riittävästi sekä lenkillä, että harjoitusten jälkeen. Niskanen suosittelee nauttimaan urheilujuomaa.

Tankkauksesta puhutaan paljon pitkien kestävyyssuoritusten yhteydessä, mutta sen suhteen Niskanen kehottaa malttiin.

- En suosittele mitään överitankkausta. Pari edellistä päivää pizzan verran lisää normaalisyömiseen. Uskon sen olevan hyvä sapluuna. Monesti kun ruvetaan tankkaamaan pitkille matkoille, meno ei maistukaan ensimmäisen kympin aikana ja tulee aika tukala kilpailu, Niskanen kertoo videolla.

Hän kehottaakin keskittymään enemmän suorituksenaikaiseen nesteen ja energian saantiin. Hiilihydraattia on saatava suorituksen aikana, jotta jaksaa maaliin asti.

Pitkän matkan hiihdon harjoittelua Niskanen vertaa pyöräilijöiden harjoitteluun, ja se poikkeaa huomattavasti niin sanottujen normaalimatkojen hiihtäjän harjoittelusta.

- Ei tarvitse olla absoluuttisesti hapenotollisesti paras tai kirikykyinen, hän kuvaa.

- Täytyy olla mahdollisimman paljon tasatyöntötoistoja, sillä siihen pitkän matkan hiihto on mennyt. Pidoilla ei voi pärjätä oikein missään, Niskanen lisää.

Kokemusta on karttunut maratonhiihtäjien harjoittelusta, kun hän leireili Santander-tallin kanssa Mallorcalla pari vuotta sitten. Kokemus oli silmiä avaava. Leiri sisälsi äärimmäisen kovaa harjoittelua, muun muassa 4-5 tunnin mittaisia tasatyöntöharjoituksia, jotka eivät välttämättä palvele maailmancup-hiihtäjää parhaalla mahdollisella tavalla.

- Laji vaatii niin paljon erikoisharjoittelua, että se syö kapasiteettia normaalimatkojen harjoittelulta, Niskanen kertoo lajien eroista.

Katso lisää Niskasen mietteitä alla olevalta neljäminuuttiselta videolta:

 

 

 

Ylläs-Levi hiihdetään 14. huhtikuuta 2018. Ilmoittautua voi tapahtuman sivuilla yllaslevi.com

quantum jattibanneri


langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama