Triac Carbon Skate 550x90

Northugin sponsori hävisi maajoukkueen yhteistyösopimuksen kilpailijalle – ryhtyi maastohiihdon maailmancupin sponsoriksi

Kuvituskuva. Kuva: NordicFocus

Kuvituskuva. Kuva: NordicFocus

Petter Northugin kautta jonkin verran suomalaisillekin tunnetuksi tullut Coop-kauppaketju on uusi maastohiihdon maailmancupin sponsori. Kansainvälinen hiihtoliitto ja kauppaketju tekivät neljän vuoden sopimuksen yhteistyöstä.

Vielä viime vuonna Coop oli Norjan maastohiihtomaajoukkueen yhteistyökumppani, mutta Norjan hiihtoliitto päätti solmia yhteistyösopimuksen Coopin kilpailijan Norgesgruppenin kanssa. Norgesgruppeniin kuuluvat muun muassa Spar, Meny ja Kiwi -kaupat.

Kaksi kilpailevaa kauppaketjua ovat nokitelleet toisiaan ja kilpailleet viime vuosina näkyvyydestä Norjan kansallisurheilulajissa. Coop on toiminut Petter Northugin sponsorina ja mies meinasi välillä jäädä jopa ilman paikkaa maailmancupissa, kun sponsoriristiriidat olivat liian suuret urheilijan ja liiton välillä.

Hetken aikaa Northug souti samassa veneessä Norjan liiton kanssa, kun Coop sponsoroi myös koko maajoukkuetta, mutta nyt Norgesgruppen vei maajoukkueen pääpaikan Coopin nenän edestä. Kun sopimus julkistettiin ei Norgesgruppenin konsernijohtaja Torbjörn Johansson malttanut olla sanomatta:

- En kestänyt sitä ajatusta, että katsoisin tv:stä, kun norjalaiset hiihtäjät kantavat Coopin logoja.

Norjalaismedian mukaan Coopin puolella oltiin varmoja, että yhteistyö jatkuisi. Näin ei käynyt. Kauppaketju kuittasi kuitenkin heti tekemällä sopimuksen koko maailmancupin sponsoroinnista. Nyt Torbjörn Johansson katsoo tv:stä, kun sekä norjalaisilla että muiden maiden hiihtäjillä on Coopin logo numerossa heidän hiihtäessään Coopin logoilla varustettujen mainosten ohi stadionilla.

Voi karkottaa kilpailijan maajoukkueesta

Norjan TV2:n hiihtoasiantuntija Petter Skinstad arvioi, että Coopin peliliike voi pidemmällä aikavälillä karkottaa Norgesgruppenin myös Norjan hiihtomaajoukkueesta.

- Lyhyellä tähtäimellä tämä ei vaikuta mitenkään, mutta pitkällä tähtäimellä on vaikea keksiä, mitä arvoa on sponsoroida maajoukkuetta, jossa Coop pommittaa näkyvyydellään tv-lähetyksissä, Skinstad totesi.

Coopin konsernijohtaja Geir Inge Stokke kiistää Norjan TV2:lle, että kyse olisi kilpailijan kiusaamisesta.

- Coop on yksi suurimpia sponsoreita Norjassa ja meille on tärkeää olla mukana sellaisissa urheilulajeissa, jotka merkitsevät jotain kuten maastohiihdossa, yleisurheilussa ja jalkapallossa, Stokke sanoi.

Stokke ei kertonut yhteistyösopimuksen summia, mutta Norjan TV2 arvelee, että Coop pulittaa FIS:lle yhteistyösopimuksesta noin 1,5 – 2 miljoonaa euroa vuodessa.

Aiemmin maastohiihdon maailmancupin pääyhteistyökumppani oli teollisuudelle lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiä valmistava Viessman, joka on toiminut myös yhdistetyn, mäkihypyn ja ampumahiihdon maailmancupien yhteistyökumppanina.

-Juho-Veikko Hytönen

Triac Carbon Skate 550x350


langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama