Valitse sopivat juoksukengät huolella

Itselleen oikean juoksukengän tulee sopia heti hyvin jalkaan. Kuva: Jarno Maimonen

Itselleen oikean juoksukengän tulee sopia heti hyvin jalkaan. Kuva: Jarno Maimonen

Itselleen sopivat juoksukengät kannattaa valita huolella, kertoo fysioterapeuttina toimiva ja itse urallaan noin 125 000 kilometriä juossut Teppo Syrjälä.

Ensimmäisenä ja tärkeimpänä kriteerinä juoksukenkien valinnassa Syrjälä nostaa kenkien käyttötarkoituksen ja juoksijan omat tarpeet.

– Juoksukenkiä hankkiessa tulee ensinnäkin miettiä, että millaiseen omaan käyttöön ne ovat tulossa. Millaisilla alustoilla ja millaisilla vauhdeilla aikoo niitä käyttää, itse aikanaan 17 kertaa peräkkäin Kalevan kisojen estejuoksussa pistesijoille yltänyt Teppo Syrjälä sanoo.

Oma juoksuvauhti vaikuttaa siis myös kenkävalintaan ja eri vauhdeille on hyvä hankkia eri kengät.

– Kenkien vaatimukset muuttuvat vauhtien mukaan ja vauhdikkaammissa kengissä on kantapään alla vähemmän tavaraa ja vaimennusta ja ne ovat sitä kautta myös kevyempiä ja niissä on myös vähemmän tukirakenteita, itse neljää eri paria eri vauhdeille käyttävä Syrjälä kertoo.

– Hitaammassa kengässä saa kantapään alla olla vaimennusta enemmän, sillä askelkontakti on pidempi ja muuten tulee helposti ongelmia, sillä silloin myös askelvirheet ovat ajallisesti pidempiä. Kuntojuoksijalla se on myös paljon tottumiskysymys, että kuinka paljon sitä vaimennusta ja tukea tarvitsee.

Tuetuista kengistä ohjaaviin kenkiin

Syrjälän mukaan tuettujen kenkien suosio on vaihdellut vuosien saatossa. Aiemmin pronaatiotuetut kengät olivat jopa muoti-ilmiö ja nyt ne ovat jopa kirosana joillekin juoksijoille mm. paljasjalkakenkien suosion kasvaessa.

– Nykyään useimmat kenkämerkit käyttävät kevyempiä tukirakenteita ja ne ovat enemmän ohjaavia juoksukenkiä. Mutta jos tunnistaa itsensä littaanastujaksi, niin silloin kannattaa valita pronaatiotuetut juoksukengät, fysioterapeuttina toimiva kaiken kokenut juoksija kertoo.

Fysioterapeuttina Syrjälä suosittelee askelvirheistä kärsiville tuettuja kenkiä mieluummin kuin tukipohjallisia, sillä kengän tukirakenteet ovat turvallisempia, eivätkä ne käännä jalkaa mihinkään.

– Askelvirhettä lähetään yleensä aina jumpan kautta korjaamaan ja harvoin suosittelen tukipohjallisia pidempiaikaiseksi ratkaisuksi. Ne voivat alkuun olla hyvät, jotta vaivasta pääsee eroon ja sen jälkeen siirtyä ohjaaviin kenkiin.

Moni hankkii kuitenkin tuetut kengät turhaan.

– Tyypillinen virhe on kuitenkin se, että ostaa itselleen liian tukevat ja jäykät kengät. Moni aloittelija haluaa ostaa ne kalleimmat mallit ja niistä löytyy usein paljon tukea ja ne ovatkin itselle liian jäykät kengät.

Syrjälä sanookin, että juoksukenkiä valittaessa tulee sopivuuden mennä näyttävyyden ja ulkonäön edelle.

– Onneksi nykyään löytyy vaihtoehtoja joka merkillä ja löytyy varmasti itselle sopivat kengät. Ulkonäöltäänkin ne ovat taas hieman yksinkertaisemman näköisiä, eikä mitään robotinnäköisiä ja juoksukengäthän ovat yksinkertaiset perustoiminnoiltaan.

– Kyllähän siinä hieman sellainen lapsi karkkikaupassa fiilis tulee, kun pääsee juoksukenkiä valitsemaan, vaihtoehtoja on niin monia, Syrjälä naurahtaa.

tossu1Kengän kiertojäykkyyttä voi testata tossua vääntämällä. Kuva: Jarno Maimonen

Ei liian pieniä juoksukenkiä

Syrjälän mukaan juoksukengän tulee tuntua heti hyvältä sovituksessa.

– Jos kenkää sovittaessa siellä heti joku painaa ikävästi, niin ei se sieltä häviä myöhemminkään, vaan saattaa korostua jopa entisestään. Siksi juoksukengän on syytä tuntua heti hyvältä jalkaan.

Syrjälä kertoo myös, että yllättävän moni sortuu vääränkokoiseen juoksukenkään.

– Aika moni juoksija ostaa turhan pienet kengät. Harva sortuu liian isoihin kenkiin ja se onkin pienempi paha. Jos ostaa liian pienet kengät, niin silloin myös tukirakenteet ovat väärässä paikassa. Kärjessä oli hyvä olla se 1-1,5 cm käyntivaraa ja tulee muistaa, että jos toinen varvas on pidempi kuin ukkovarvas, joten se käyntivara tulee laskea sen mukaan, eikä ukkovarpaan, Syrjälä sanoo ja kehottaa kokeilemaan juoksukenkiä mieluummin iltapäivästä kuin aamusta, jotta jalat ovat jo hieman turvonneet ja rasittuneet ja näin saa varmemmin oikean kokoiset kengät.

– Oikean pituuden lisäksi myös leveys on tärkeää. Jos kengät ovat sopivat, niin niillä pystyy periaatteessa juoksemaan nauhat aukikin. Ja kenkiä tulee sovittaa molempiin jalkoihin, sillä ihmisen jalat ovat erilaiset ja kenkien tulee sopia molempiin jalkoihin ja mennä sen isomman jalan mukaan, Syrjälä vinkkaa.

Jos on löytänyt itselleen sopivan kenkämallin, niin siinä on Syrjälän mukaan hyvä pysyä, kunhan ei täysin unohda kengän sovittamista sitä ostaessa.

– Mallitkin voivat muuttua vuosien saatossa ja tutusta mallista voi saadakin pettymyksiä, kun se ei enää tunnukaan hyvältä. Siksi ne tutukin mallit kannattaa aina testata ennen valintaa, jotta ne varmasti sopivat edelleen. Ja se on myös syytä muistaa, että näiltä tutuilta merkeiltä löytyy myös niitä halvempia ja huonompia markettikenkiä, eli jonkun tutun kenkämerkin kaikki mallit eivät automaattisesti sovi itselle, vaan on syytä valita se itselle sopiva malli.

Useampi kenkäpari käytössä

Teppo Syrjälä kehottaa aktiivisia juoksijoita hankkimaan useamman kenkäparin, eikä pelkästään käyttämään yhtä paria joka lenkillä. Tähän on monta perustelua.

– Ainakin kaksi kenkäparia olisi hyvä olla käytössä, sillä et aina juokse samaa vauhtia. Samoilla kengillä ei myöskään kannata juosta kahta lenkkiä päivässä, vaan niiden tulee myös kuivua välillä, näin ne myös kestävät pidempään.

Kuinka usein juoksukenkiä tulee sitten vaihtaa?

– Kyllä harjoituskengille uskaltaa sen 1000 kilometriä luvata. Mutta jos paljon juoksee, niin kyllähän sitä useamman parin silloin vuodessa kuluttaa.

– Kenkä näyttää jo usein siltä, että nyt on aika vaihtaa ne uusiin. Ja esimerkiksi, jos kenkä tuntuu istuvan liiankin hyvin, niin silloin se on jo painunut kasaan ja vaimennusta ei enää juurikaan ole. Kannattaakin tutkia, että vieläkö siellä on jotain vaimennusta jäljellä, Syrjälä neuvoo ja kehottaa myös ottamaan vanhat kengät mukaan liikkeeseen, sillä asiantuntevat myyjät osaavat niistä katsoa juoksijan askellusta ja vanhojen kenkien perusteella hakea sopivia malleja.

- Tero Viljanen

Artikkeli yhteistyössä RunForestin kanssa. www.runforest.fi

Premiumsport.fi

JÄMI147