Mikko Rinta kehitti liikkujien erilaisia tavoitteita tukevan ravitsemusmallin

Tulevaisuudessa Mikko Rinta suunnittelee kehittelevänsä lisää reseptejä liikkujille ja soveltavansa mallia myös kilpaurheilijoille. Kuva: Fitra

Tulevaisuudessa Mikko Rinta suunnittelee kehittelevänsä lisää reseptejä liikkujille ja soveltavansa mallia myös kilpaurheilijoille. Kuva: Fitra

Ravitsemusterapeutti ja nykyään Trainer4Youn ravitsemusyksikön johtajana toimiva Mikko Rinta ei saanut olemassa olevilla ravitsemusneuvoilla ja annoksenvaihtotaulukoilla tehtyä työssään juuri sitä mitä halusi. Niinpä hän kehitti oman Diet Builder -annoksenvaihtomenetelmän, jonka avulla liikkujat voivat verrata omaa ruokavaliotaan tavoitteensa mukaiseen malliin.

Diet Builder -menetelmässä ohjeistetaan, kuinka monta hiilihydraatti-, rasva- ja proteiiniannosta tulisi nauttia päivän aterioilla. Ohjeistuksessa huomioidaan liikkujan sukupuoli ja koko, sekä tavoite, joka voi olla painon pudotus, kestävyyslajeissa kehittyminen tai lihasmassan kasvattaminen.

- Aiemmassa työssäni käyttämässäni annoksenvaihtotaulukossa ohjattiin esimerkiksi että viisi liha-annosta ja seitsemän vilja-annosta, mutta sisältöön ei otettu kantaa. Monille tuttu Painonvartijoiden pisteytys taas perustuu täysin energiasisältöön, Rinta kertoo vanhoista malleista.

{akeebasubs *} Hän halusi ottaa omassa mallissaan tiukemmin kantaa ravitsemukselliseen ja tavoitteiden mukaiseen sisältöön. Rinta on listannut paljon ruoka-aineita kirjaten määrän, joka vastaa yhtä annosta hiilihydraattia, proteiinia tai rasvoja. Hiilihydraatti- ja proteiiniannos sisältävät 75 kcal ja rasva-annos 35 kcal energiaa. Ruoka-aineet on jaoteltu vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin niiden suositeltavuuden mukaan. Vihreästä sarakkeesta rakennetaan pohja, keltaisessa olevista otetaan harkiten ja punaisesta vain harvoin.

Idea hautui pitkään

Idea uuden menetelmän muotoilemiseen syntyi vähitellen. Ravitsemusterapeuttina työskennellessään hän käytti monenlaisia malleja, mutta nykyisessä ravintovalmentajien koulutustyössä mikään ei tuntunut siltä oikealta.

- Halusin luoda yksinkertaisen mallin, jota ravinto-ohjausta antavien olisi helppo käyttää asiakkaiden kanssa erilaisten tavoitteiden saavuttamiseen, Rinta sanoo.

Kirjallisesti hän esitteli Diet Builder -menetelmän ensimmäistä kertaa viime vuonna julkaistussa teoksessaan Syö, liiku ja kehity (Fitra, 2015).

- Vasta kirjaa kirjoittaessa tajusin, että haluan mallin nyt mukaan tähän ja muotoilin sen ensimmäistä kertaa konkreettisesti. Erilaisia taulukoita ja annosmääriä pohtiessa ja laskiessa meni pari kuukautta, Rinta muistelee.

Erilaisille käyttäjille

Yhdessä Teresa Välimäen kanssa toteutetussa uudessa kirjassa Kokkaa, liiku ja nauti (Fitra, 2016) Rinta kehitti mallia vielä lähemmäs käytäntöä ja uuteen kirjaan luotiin ruokavaliomalleihin sopivia reseptejä. Diet Builderissa ei ole kyse erikoisruokavaliosta, vaan oman ravitsemuksen sisällöllisestä ja määrällisestä analyysistä. Sitä voivat kuitenkin soveltaa myös erikoisruokavalioita, kuten kasvisruokavaliota tai maidotonta ruokavaliota noudattavat, sillä annoksen tilalle voi aina valita taulukosta jotain muuta.

ruokakirjafitraTeresa Välimäki ja Mikko Rinta kehittivät Diet Builder -menetelmää eteenpäin yhteisessä kirjassaan Kokkaa, liiku ja nauti. Kuva: Fitra

- Tarkoitus ei ole noudattaa orjallisesti numeroita, vaan pikemminkin miettiä omaa tavoitetta ja verrata sitten sen hetkistä ruokavaliota Diet Builderin suosittamaan ravitsemukseen. Havaittujen erojen mukaan voi lähteä sitten kehittämään ja muuttamaan ravitsemustaan haluttuun suuntaan. Toisaalta jos tavoitteen saavuttamiseksi vaaditaan isoa ruokaremonttia, voi aluksi olla tarpeen seurata ohjeita tarkemmin, ennen kuin uudistukset muuttuvat tavoiksi, miettii Rinta.

Jatkossa Rinta suunnittelee kehittelevänsä vielä lisää Diet Builder -menetelmän ruokavaliomalleja mallireseptejä ja soveltavansa mallia vielä tarkemmin erikoisruokavalioiden noudattajilla ja kilpaurheilijoille.

Suurempien liikkujajoukkojen kohdalla Rinnalla on haave:

- Erityisruokavalioille on paikkansa, mutta uskon, että viime vuosien hiilarikammon, proteiinibuumin ja gluteenittoman trendin sijaan vielä jonain päivänä trendiksi tulee syödä monipuolisesti, terveellisesti ja vapaammin kaikkea.

- Outi Hytönen


{/akeebasubs} {akeebasubs !*}{/akeebasubs}

inov 8 alapanoraama