Jasmi Joensuu nauttii hiihtäjän arjesta ja uusista treeneistä Denverissä

Nuorten maajoukkuehiihtäjä Jasmi Joensuu lähti viime syksynä hiihtostipendiaattina yliopisto-opiskelijaksi Denveriin. Hiihtotiimin toiminta ja urheilijan arki on miellyttänyt Joensuuta, joka kertoili kestävyysurheilu.fi:lle muun muassa tiimin yleisestä toiminnasta, harjoittelusta ja erityisesti tehotreeneistä.

Joensuu lähti matkaan avoimin mielin, sillä yliopistoryhmän harjoittelu ei ollut hänelle tuttua ennestään. Hänellä on puolen vuoden kokemuksella siitä pelkkää positiivista sanottavaa.

– Hiihtotiimin toiminta on ollut todella hyvä! Meillä on kaksi upeata valmentajaa ja ohjelmat on suunniteltu jokaiselle henkilökohtaisesti. Täällä tiimi toimii todella hyvin, kaikki tsemppaavat toisiaan, ollaan kuin yksi iso perhe, Joensuu sanoo.
{akeebasubs *}

Urheilijan arki on Joensuun mukaan aika erilaista verrattuna Suomeen.

– Treenien lisäksi koulu vie jonkin verran aikaa, joten pitää olla tosi tarkka kokonaisrasituksen takia, mutta toisaalta opiskelu tasapainottaa treenaamista hyvin.

DenverJJ2

Hän on yllättynyt siitä, kuinka paljon etuja urheilijoilla koulun puolesta on ja miten hyvää huolta heistä pidetään.

– Esimerkiksi jos tulee ongelmia terveyden tai lihaksiston kanssa, mahdollisuus saada heti apua.
Itselläni hiihtoa on tullut vähemmän verrattuna viime vuoteen, mutta hyvin ollaan saatu tehtyä korvaavia treenejä rullilla. Iso yllätys on ehdottomasti ollut aivan uskomattomat säät. Aina on aurinkoista ja valoa riittää, Joensuu sanoi.

Noin 1500 metrin korkeudessa sijaitseva Denver tarjoaa hiihtäjällekin upeat puitteet. Suoraan yliopistoalueelta voi halutessaan lähteä rullahiihtämään, mutta hiihtotiimi ajaa usein 20–30 minuutin päähän paremmille paikoille. Talvella ei puolestaan ole tarvinnut kärsiä lumipulasta, sillä Kalliovuorilla talvi on ollut hyvä.

– Vuoristossa noin tunnin matkan päässä Denveristä on aivan upeat hiihtopuitteet. Myös lähempänä saatiin hiihdettyä muutaman kerran. Kisamatkat ovat usein aika pitkiä, mutta reissut on suunniteltu hyvin, jottei rasitus nouse liian suureksi.

Joensuu hyödynsi tehokkaasti myös pitkän loman joulun aikaan: hän leireili ensin Norjassa Sjusjönissä, ja jatkoi kolmen viikon harjoitusjaksoaan nuorten MM-ryhmän leirillä ja Skandinavia-cupin kisolla.

– Sain tosi hyvän kolmen viikon harjoittelujakson.

DenverJJ4

Arki siis sujuu ja treenit rullaavat Denverissä, mutta mikä on ollut haastavinta?

– Haastavinta on ehdottomasti ollut koulun ja harjoitusten tasapainottaminen. Kurssien suunnittelu on tosi tärkeätä, jotta aikaa riittää kaikkeen.

Tasuritreenejä rullilla talvella, tehoja myös juoksumatolla

Hän on saanut harjoitteluunsa paljon uutta:
– Juoksua on tullut paljon enemmän verrattuna viime talviin, mikä ehdottomasti on ollut hyvä lihaksistolle. Talvisin en ole tottunut rullahiihtämään, mutta täällä olemme tehneet tasuritreenejä rullilla. Denver on 1500metrin korkeudessa, joten kaikki treenit ovat korkealla. Kisat myös pääosin korkealla, mikä on ollut etu meille, koska olemme saaneet myös treenata korkealla.

– Aluksi, totta kai, meni vähän aikaa totutteluun, mutta kroppa on sopeutunut hyvin. Usein kuvitellaan, että korkealla treenaaminen ei ole hyväksi, mutta itselle on tuonut paljon uutta. Oman kropan tuntemus on parantunut paljon.

Voimatreenit ovat Joensuun mukaan keskittyneet aikalailla keskivartalon alueelle pitkälti norjalaistyylisesti, sillä toinen valmentajista on Norjasta.

– Tehotreenit ovat aika erilaisia kuin Suomessa. Paljon enemmän hyödynnetään mäkiä, koska niitä tarjolla enemmän kun riittävästi! Syksyllä tehtiin paljon sauvaloikkatehotreenejä ja myös rullilla tehoja. Yleisesti tehotreeneissä on tullut maksimikestävyyttä enemmän verrattuna viime vuosiin. Talvella olemme tehneet muutaman tehotreenin juoksumatolla, jolloin kulma on ollut ylämäkeen.

Treenit ovat korkealla, joten palautukset intervallien välissä ovat kunnolliset.

– Esimerkiksi juosten matolla ja sauvajuoksuloikkaa tehdessä 10min. level 3 ja sitten 4-5x5min level 4. Palautukset n.3min. Rullasuksilla ollaan tehty myös muutaman kerran 3x15min level3-level 4. sekä lyhyempiä myös. Talvella ollut kisoja viikonloppuisin, eli tehot tulevat aikalailla sitä kautta, hän kertoo esimerkkejä tehotreeneistä.

Joensuu on innoissaan myös siitä, että Norjan entinen huippuhiihtäjä Celine Brun-Lie on toiminut joukkueessa apuvalmentajana lähes viikoittain.

– Häneltä on tullut paljon vinkkejä tekniikkaan ja muutenkin treenaamiseen.

Joensuu on viettänyt Denverissä toistaiseksi vasta vähän aikaa, mutta on jo toistaiseksi ollut enemmän kuin innoissaan ajastaan Coloradossa:

– Tämä on antanut ehdottomasti uusia ideoita ja motivaatiota.

-Heidi Lehikoinen


{/akeebasubs} {akeebasubs !*}{/akeebasubs}

inov 8 alapanoraama