KestU banners2017 May 550x90

Maastopyöräily ei ole pelkkää kestävyyttä – tässä tekniikkavinkit parempaan ajoon

Alamäessä kannattaa kiinnittää huomiota ajolinjaan, painopisteeseen ja jarruttamiseen. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Alamäessä kannattaa kiinnittää huomiota ajolinjaan, painopisteeseen ja jarruttamiseen. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Maastopyöräilyssä kestävyys ja tekniikka kulkevat käsi kädessä. Oleellista on tutustua pyörään hyvin ja opetella käyttämään vaihteita ja jarruja ensin helpommassa maastossa. Myös pyörän säädöt vaikuttavat ajotekniikkaan.

Maastopyöräily edellyttää taitoja ja teknistä osaamista. Hyväkuntoinen kestävyysurheilija ei pärjää maastopyörällä, jos lajitaitoja, kokemusta ja tuntumaa lajiin ei ole. Maastopyöräilyn oppii ajamalla maastossa.

- Pyörän käyttäytymisen ja omat rajoitteet oppii treenaamalla erilaisissa olosuhteissa eri rasituksella. Älä karsastele olosuhteita, sadekeliä tai haasteita. Tekniikkaan kannattaa kiinnittää aina huomiota kaikissa harjoituksissa, Kimmo Kananen opastaa.

Pidä katse eteenpäin, lue reittiä ja vaihda ennakoiden vaihteita. Ajamisen sujuvuuden kannalta ajolinjan valinta on hyvin tärkeää. Tämän vuoksi ajajan katse suunnataan kauemmas eteen.

- Yritä aina etsiä helpoin ja suorin reitti, varsinkin kivikossa. Aina ne eivät tietysti ole samoja, mutta on paljon helpompaa pitää yllä vauhtia ja hypätä kiven yli kuin hidastaa ja kiertää kivi. On tärkeää löytää itselle ja sen hetkisille taidoille sopiva ja luonteva reitti, Kananen kertoo.

Ylämäkiajo

Käytettävä mäkitekniikka riippuu mäen jyrkkyydestä ja maastosta, sekä osittain pyöräilijän voimatasosta, teknisestä taidosta sekä fyysisestä jaksamisesta.

- Kumpuilevassa maastossa ylämäkeä edeltää usein alamäki, joka kannattaa hyödyntää vauhdinottoon. Usein vaihdetaan turhan ajoissa ikään kuin valmiiksi liian pienelle vaihteelle, mikä pysäyttää vauhdin, kun ylämäki koittaa. Liian raskas vaihde puolestaan tekee pyörittämisestä liian raskasta, Kananen sanoo.

Jyrkemmissä ylämäissä saadaan pitoa takapyörälle siirtämällä lantiota satulan kärkiosaan. Samalla yläkroppaa siirretään matalammalle, lähemmäs ohjaustankoa, jolla pyritään estämään eturenkaan nouseminen maasta.

MaastopyorailyAlamaki2Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Alamäkiajo

Alamäessä tärkeimmät asiat ovat ajolinja, painopiste ja tietenkin jarruttaminen. Erilaiset mäet vaativat eri alamäkitekniikoita, joten niitäkin on syytä harjoitella. Liikkeelle lähdetään helpommista mäistä, esim. pururadalla.

- Alamäkiajolinjaan vaikuttaa merkittävästi myös alla oleva pyörä ja se, millainen pinta mäessä on. Kivikkoinen alamäki kulkee reippaammin täysjoustolla kuin jäykkäperällä, sillä täysjouston iskunvaimennus huolehtii pahimmista röykyistä. Alamäkiajo hankalassakin maastossa sujuu usein paremmin, kun vauhtia on jonkin verran ja ajetaan esteiden yli, kiertämättä niitä kaikkia.

Pyörän ohjaaminen ja vauhdin kontrollointi tapahtuvat takajarrulla, kun taas selkeä jarruttaminen ja pysähtyminen tehdään etujarrulla. Jarrutus tulisi tehdä ennen mutkaa, ei mutkassa.

- Jarruttaminen on yllättävän haastavaa ja vaatii paljon harjoittelua. Liian voimakkaita jarrutusliikkeitä tulee välttää, jotteivat renkaat lukitu, Kimmo Kananen opastaa.

Kimmo Kanasen ja Jussi Veikkasen kirja Aja kovempaa maastossa! Maastopyöräilijän käsikirja ilmestyy toukokuussa.

-Kalle Kotiranta

Lue myös: Maastopyöräily on haastavaa hauskanpitoa

KestU banners2017 May 550x350


mixino finland boxi

km kopio

Premiumsport.fi

JÄMI147

inov 8 alapanoraama