Jussi Veikkanen kaksijakoisin fiiliksin Italian ympäriajoon

jussi090311_introGiro d'Italia alkaa 7.5. Hevoskuuri tavoitti haastatteluun Jussi Veikkasen vain muutamaa päivää ennen H-hetkeä ja halusi selvittää Jussin fiiliksiä ja sitä mitä ajajien päiväohjelmaan kuuluu.

jussi090311Jussi Veikkanen. Kuva: Hevoskuuri.fiGiro d'Italia alkaa 7.5. Hevoskuuri tavoitti haastatteluun Jussi Veikkasen vain muutamaa päivää ennen H-hetkeä ja halusi selvittää Jussin fiiliksiä ja mitä ajajien päiväohjelmaan kuuluu.

Terve Jussi! Onko aikaa pieneen haastatteluun.

-Morjens! Joo, tottahan toki.

Italian ympäriajo alkaa tällä viikolla. Millaisin fiiliksin lähdet kilpailuun?

-Fiilikset on tavallaan kaksijakoiset. Toisaalta odotan innolla kilpailua. Viime vuonna en ollut mukana yhdessäkään suuressa ympäriajossa, joten nyt on hieno päästä mukaan. Toisaalta huhtikuu meni alakanttiin, joten ei sillä tavalla olla lähtemässä hakemaan kuuta taivaalta, vaan katsotaan päivä kerrallaan.

Ardennien klassikoista muissa pystyin auttamaan joukkuetta niin kuin pitääkin, mutta Liege-Bastogne-Liege meni huonosti. Luultavasti vaikeudet juontavat juurensa Baskimaan ympäriajoon, jossa ajoin ensimmäiset päivät kuumeessa ja siitä toipuminen on ottanut aikaa. Ardennien jälkeen olen ottanut kevyesti ja nyt fiilis tuntuu jo hyvältä.

Miltä joukkue näyttää ja mikä on oma roolisi siinä?

-Meillä ei ole aivan ykkösporukka kasassa. Varmasti saan vapauksia ajaa omien tuntemustenkin mukaan.

Ranskan ympäriajon voittaja Carlos Sastre sanoi, että tämän vuoden Giron reitti on vaativin, mitä hän on koskaan ajanut. Mitkä ovat omat kommenttisi raatelevasta reitistä?

-Italia on ollut perinteisesti kovin kolmesta ympäriajosta. En ole vielä ihan tarkkaan perehtynyt profiileihin, mutta kovia etappeja on luvassa. Erityisesti Monte Zoncolan etappi vaikuttaa hurjalta. Aivan varmasti ympäriajon aikana tullaan näkemään hyytymisiä myös ennakosuosikeiden osalta. Lisäksi ratkaisevaan rooliin kokonaiskilpailun kannalta saattaa nousta se, minkä tallin apuajajat kestävät mukana ratkaisun paikkoihin asti.

Kuinka kauan isosta ympäriajosta kestää palautua? Viime vuonnahan Ivan Basso ja ja Cadel Evans olivat vielä Tour de Francen aikaan väsyneitä Giron jäljiltä?

-Ensimmäisen viikonhan sitä on ihan pihalla. Silloin kyllä kannattaa tehdä jotain aktiivista palauttelua eli pyörän päällä käydään, mutta mitään varsinaisia harjoituksia ei tehdä. Itselläni on Italian jälkeen ohjelmassa Sveitsin ympäriajo. Sinne on 12 päivää aikaa palautua. Tämä tarkoittaa, että toisella viikolla pitää tehdä jo pitempiä lenkkejä. Muuten tuskin kulkee.

Suosikkien osalta sanoisin, että on todella kova paukku jos onnistuu voittamaan sekä Italiassa että Ranskassa. En oikein usko edes Contadorin tähän pystyvän, jos mies edes Ranskaan viivalle pääsee. Sen sijaan jos Italiassa ajaa enemmän treenimielessä, ei tähtää kokonaiskilpailuun ja koittaa ajaa vain etappivoittoja joillakin etapeilla, niin on mahdollista pärjätä Ranskassa.

Seuravassa tyypillinen päiväohjelma ruokailuineen ja Jussin kommentit:

8:30 Herätys ja aamupalalle. Aamupalalla syödään yleensä karu lautasellinen pastaa sekä munakasta tai munakokkelia. Lisäksi pari sämpylää jos uppoaa ja pari kuppia kahvia. Tämän jälkeen kerkiää vielä lepäilemään hotellihuoneessa.

10:00 Lähtö etapille. Italiassa etapeille siirtymisiin ja matkoihin saattaa tärveltyä tuntikin.

11:00 Perillä lähtöpaikalla. Perillä valmistaudutaan päivän etappiin. Pidetään joukkueen bussissa taktiikkapalaveri ja juodaan kuppi kahvia.

12:00 Etapin startti. Kisan aikana juodaan vettä tai urheilujuomaa. Itse suosin urheilujuomaa. Kisan aikana syödään muun muassa energiageelejä ja –patukoita, kakkua ja pullaa ja kaikkea mikä uppoaa. Turhan ronkeli ei voi olla tai miettiä onko jossain nyt oikeassa suhteessa hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat. Tärkeintä on, että energiaa saa riittävästi.

17:00 Maalissa. Tämän jälkeen suihku joukkueen bussissa ja kohti hotellia. Energiavarastojen täydennys alkaa.

18:00 Hotellilla. Mahdollisuus hierontaan. Odotellessa tarjolla evästä kuten hedelmiä, suolakeksejä ja vohveleita.

20:00 Joukkueen yhteinen illallinen. Iso annos riisiä tai pastaa sekä lihaa ja kasviksia. Illallisen jälkeen vielä 100-200g maltodekstriiniä. Ennen nukkumaan menoa tulee otettua myös proteiinia.

Tärkeää on siis varmistaa koko ajan riittävä energian saanti. On tärkeää, että ruoka on hyvää. Huono ruoka ei uppoa. Italiassa hotelleissa on onneksi keskimäärin hyvät ruuat. Ranskassa meillä oli mukana oma kokki.

Itselläni paino on pysynyt aika samana ympäriajojen aikana. Joukkueen lääkärillä kulkee vaaka mukana, joten painoa on mahdollisuus tarkkailla. Tämä onkin järkevää ja tällä varmistutaan siitä, että kaikki on kunnossa ja energiaa ja nestettä on saatu riittävästi.

Kiitokset Jussille haastatelusta ja tsemppiä kisaan! Sitä taatusti vaaditaan.

catlike mainos

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama