KestU banners2017 May 550x90

Tommi Vasankarin ravitsemusohjeita kestävyysurheilijoille

Tommi Vasankari Varalan ravitsemusseminaarissa. Kuva: Hevoskuuri.fi

Tommi Vasankari Varalan ravitsemusseminaarissa. Kuva: Hevoskuuri.fi

Varalan ravitsemusseminaarissa puhui myös Suomen olympiajoukkueen ylilääkäri ja UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari. Seuraavassa hänen ravitsemusvinkkejä kestävyysurheilijoille.

Ensimmäiseksi Vasankari korostaa oikean ruokarytmin merkitystä. On muistettava syödä riittävän usein ja säännöllisesti.

– On suuri huoli esimerkiksi opiskelijoiden ruokailurytmistä, kun harjoittelun määrä kasvaa ja samalla tulee opiskelustressiä ja kiireitä esimerkiksi yo-kirjoitusten tai tenttijaksojen ja muiden vastaavien välillä. Silloin käy helposti niin, että ruokailurytmistä lipsutaan, eikä muisteta syödä säännöllisesti ja riittävän usein. Oikea ruokarytmitys on kuitenkin se ykkösasia urheilijalle, Vasankari kertoo.

Kestävyysurheilijat tunnetusti harjoittelevat paljon ja kuluttavat paljon energiaa päivän aikana. Siksi on myös saatava riittävästi energiaa.

– Kestävyysurheilijoille riittävä energiansaanti on äärimmäisen tärkeää. Kovien harjoitusten jälkeen ja harjoitusten välissä on saatava energiavarastot täytettyä. Näin yksittäisenä ravinnonlähteenä hiilihydraatti on kestävyysurheilijan ykköslöpö. Ja mitä enemmän harjoittelee, sitä tarkemmin on mietittävä, mitä ravintoa syö. Esimerkiksi aikoinaan hurjasti harjoitelleen Pauli Kiurun oli todella mietittävä tarkkaan mitä syö ja kuinka paljon. Kokonaisenergiansaannin on oltava riittävällä tasolla ja on oltava erityisen huolellinen riittävän palautumisen suhteen, Vasankari nostaa riittävän energiansaannin toiseksi tärkeäksi asiaksi.

Eri urheilulajien edustajien ruokailutottumuksia seuranneena Vasankari on sitä mieltä, että kestävyysurheilijat ovat siitä päästä, jotka ovat näitä ravintoasioita miettineet.

– Jos vielä vertaa kestävyyslajien edustajia, niin talvilajien edustajilla on keskimäärin ravintoasiat paremmin hoidossa kuin kesälajien edustajilla. Esimerkiksi hiihtäjien harjoitusmäärät ovat aavistuksen verran kovempia kuin kestävyysjuoksijoiden ja näin myös energiankulutus kovempaa ja hiihtäjät kiinnittävät minun kokemuksieni mukaan pikkuisen enemmän huomiota ravintoasioihin kuin juoksijat, monien urheilijoiden ravintotottumuksia läheltä seurannut Tommi Vasankari sanoo.

Myös huolenaiheita löytyy Vasankarin mielestä.

– Eniten huolissaan olen nuorista miehistä, jotka eivät ole vihkiytyneet ravintoasioihin lainkaan, mutta lahjakkaina urheilijoina he kuitenkin saavuttavat menestystä nuorten sarjoissa, vaikka ravintoasiat ovat täysin retuperällä eivätkä he kiinnitä yhtään huomiota siihen mitä syövät ja milloin. Naiset ovat tässä asiassa miehiä valveutuneempia, joilla nämä saattavat jäädä liian vähälle huomiolle.

Yhtenä muotiasiana varsinkin nuorille urheilijoille on tullut palautusjuomien nauttiminen lähes joka treenin jälkeen. Niidenkin käytössä Vasankari suosii malttia ja turhan käytön välttämistä.

– Palautumisjuomien nauttimisesta kevyen harjoituksen jälkeen ei ole mitään hyötyä, varsinkin jos on pian menossa ruokapöydän ääreen, eikä seuraavaa treeniä ole heti tiedossa. Tässä tapauksessa perusruoka riittää aivan mainiosti täyttämään energiavarastot.

Uutta totuutta tulee jatkuvasti

Muitakin haasteita Vasankari näkee ravitsemusopissa.

– Tieto ravitsemuksesta muuttuu koko ajan ja ihmisten käsitys oikeista tottumuksista on hämärtynyt, kun uutta totuutta tulee koko ajan. Ja urheilijat ovat hyvää maaperää erilaisille hokkuspokkusliikkeille. Olkaa varovaisia kaikkien lisäravinteiden kanssa, joista ei ole täyttä varmuutta, Vasankari kertoo eri haasteista ja ohjeistaa urheilijoita.

– Perusravitsemus ei Suomessa ole aivan parhaalla mahdollisella tasolla. Ja ruokailutottumusten parantaminen lähtee kivijalasta eli juuri perusravitsemuksesta ja perusruuan huomioon kiinnittämisestä. Lisäksi urheilija tarvitsee selkeät ja tarkat ohjeet oikean ravinnon suhteen, Vasankari vielä neuvoo.

Lisää ravitsemusohjeita on vielä luvassa Hevoskuurin sivuilla lähiaikoina.

>> Urheiluravitsemus.fi

- Tero Viljanen

KestU banners2017 May 550x350

mixino finland boxi

km kopio

Premiumsport.fi

JÄMI147

inov 8 alapanoraama