Piinapenkissä Petteri Muukkonen

muukkonen040411_introHevoskuuri nappasi juuri Ranskan leiriltä kotiutuneen suunnistaja Petteri Muukkosen piinapenkkiin.


muukkonen040411Petteri Muukkonen. Kuva: Antin.net

Petteri Muukkonen on kuulunut jo 15 vuotta parhaitten suomalaissuunnistajien joukkoon. Petterin paras sijoitus MM-kisoista on keskimatkan 8. Japanista vuodelta 2005. Viime vuoden SM-pitkältä matkalta mies nappasi hopeaa. Petteri on suunnistuspiireissä tunnettu äärimmäisen kovana harjoittelijana. Hevoskuuri nappasi miehen piinapenkkiin ja selvitti hiukan miehen tämän hetken tilannetta ja ajatuksia harjoittelusta.

Terve Petteri! Miten talven harjoittelujakso on sujunut?
Aika normaalisti - huomattavaa kehitystä viime syksystä ei ole tapahtunut. Olen harjoitellut talvella melkein suunnitellusti. Runsasluminen talvi, maaliskuun liukkaat juoksukelit ja pari pientä flunssaa ovat tosin vähän vesittäneet syksyllä ideoituja taivaisiin asti ulottuvia suunnitelmia. Ei kuitenkaan liikaa.

Olit viime viikolla Ranskassa leirillä. Miten se sujui ja mitä oli ohjelmassa.
Olimme viime viikon seuran leirillä Ranskassa. Leirillä pääsin juoksemaan sulalla maalla ja palauttelemaan suunnistusta mieleen pitkän talvitauon jälkeen. Yritin hyödyntää leiriviikon suomat mahdollisuudet mahdollisimman hyvin, koska kotimaassa elellään lumien keskellä vielä jokunen tovi. Ranskan leiriviikkoon oli hyvä päättää talven peruskuntokausi.

Tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että kesän päätähtäin on asetettu Ranskan MM-kisoihin?
En ole asettanut kaudelle yksittäisiä päätähtäimiä. Yritän joka sektorilla parantaa kilpailutuloksiani vähän. Suuret tavoitteet kuitenkin realisoituisi aina suuriksi pettymyksiksi.

Kuinka kauan aiot jatkaa tavoitteellisesti? Kai sinut nähdään Vuokatin MM-kisoissa?
Jatkan urheilua loppuun asti. En ole ikinä kokenut tavoitteellista huippu-urheilua ainoastaan lyhyeksi ajanjaksoksi lukioiän ja työuran aloittamisen tai perheen perustamisen välillä. Urheilu on minulle osa päivittäistä nautiskelua, mihin olen tullut pahasti riippuvaiseksi. Olen ehkä riippuvaisempi harjoittelusta kuin kokiksesta - ehkä. Jos tykkään harjoitella kaksi-kolme kertaa päivässä, niin miksi en siis tekisi sitä samalla suunnitellusti ja hyödyntäisi harjoittelun tuloksia kilpailuissa vielä monta vuotta eteenpäin. Kyselijöille heitän yleensä vastakysymyksen, että miksi pitäisi lopettaa se mistä tykkää. Opintoni on suoritettu, töissä olen käynyt kohta kymmenen vuotta ja perheen pääluku on tasaantunut jo muutama vuosi sitten noin neljän paikkeille. Olen siis ohittanut monet niistä ajankäyttöä rajoittavista kynnyksistä, joiden kohdalla on perinteisesti lopeteltu urheilu-uria ja ripustettu lenkkarit lopullisesti naulaan. Lenkkarit tykkää, että niitä käytetään.

Minulta taitaa ainakin H35-sarja jäädä välistä. Harjoittelu tulee jatkumaan yhtä runsaana ja intensiivisenä vielä monet vuodet, koska harjoittelu on hauskaa. Tulevaisuuden tulokset riippuvat ennemminkin siitä miten voimakasta on ikääntymisen mukanaan tuoma luonnollinen hidastuminen. Motivaatio ei ainakaan vielä näytä loppuvan. Minulle käy varmaan niin, että into on kova, mutta selkä kumartuu ja vauhti hiipuu.

Kyllä minut nähdään Vuokatin MM-kisoissa. Jos ei MM-joukkueen jäsenenä, niin ainakin katsojana.

Olet varmasti Suomen koviten harjoittelevia suunnistajia kun otetaan vielä huomioon, että olet töissä ja kotona on pieniä lapsia. Ilmeisesti vuorokausi on aika tarkkaan suunniteltu etukäteen? Riittääkö aikaa mihinkään muuhun? Katso Petterin normaali harjoitusviikko (vko 11) jutun lopusta.

Meillä Keravan suunnalla vuorokaudessa on 25 ja joskus jopa 26 tuntia eli ajankäytöllisiä ongelmia ei ole. En minä juurikaan käytä aikaa mihinkään muuhun kuin harjoitteluun, töihin ja kotona olemiseen. Viikon harjoittelua ja muuta ohjelmaa suunnitellaan joskus etukäteen valmiiksi: kuka vie ja hakee lapset päiväkodista, ketkä lähtee mukaan jumppaan ja mennäänkö juosten vai autolla, kuka tulee töistä suoraan treeneihin, pystyykö kauppareissut hoitamaan juosten jne.

Talvella suunnistajan harjoittelu on yksinkertaista. Ei tarvitse kuin juosta. Lumiseen metsään, jossa on lunta puoleen reiteen, ei ole asiaa moneen kuukauteen. Koska harjoittelu koostuu talvella siis pääasiassa juoksemisesta ja juoksua voi harrastaa missä vaan, on ajansäästö helppoa. Juosta voi vaikkapa arjen asioita hoidellen tai kaupassa voi käydä juosten. Kyläpaikkaan voi juosta, jos muu perhe menee autolla. Pitkällä matkalla voi jäädä 20 km ennen määränpäätä kyydistä ja juosta loppumatkan. Junalla matkustaessa voi jäädä pari pysäkkiä aiemmin kyydistä ja juosta loppumatkan. Vaihtovaatteiden logistiikkaan on useita ratkaisuja. Joskus olen laittanut vaihtovaatteet työpaikan sisäpostin mukana toimipaikasta toiseen. Useimmiten vaatteet kulkevat repussa. Mielikuvituksella, innokkuudella ja kevyillä vaihtovaatteilla pääsee pitkälle. Jos minä kulkisin junalla töihin ja kävelisin asemalta loppumatkan, olisin töissä vain 15 minuuttia aiemmin kuin, jos olisin juossut koko 12 km töihin. Ja silloin minulla olisi vielä treeni tekemättä.

Kesällä kiireinen arki ei anna mahdollisuutta tehdä niin usein suunnistusharjoituksia kuin kilpakumppaneilla. Tässä tulee annettua vähän tasoitusta. Kisoissa minun täytyykin paikata vajavaiset navigointikykyni nopealla pummaamisella. Kun pummaa kovalla vauhdilla, ehtii tehdä laajemman kaarroksen kuin se, joka pummaa hiljaa ja pysähtelee seisoskelemaan ja yrittämään paikantaa itseään kartalle. Jos pummaat, tee se vauhdikkaasti. Ehdit samassa ajassa laajemman alueen.

Harjoittelun ja arjen tehtävien yhdistämisessä kannattaa käyttää mielikuvitusta niin säästää kallisarvoisia vuorokauden tunteja. Uusien hyötyliikuntatempausten keksimisestä on tullut minulle hauska harrastus. On kivaa yrittää miettiä miten pystyisi juoksemaan edes osanmatkaa jostain matkustuksesta tai mitä asioita voisi hoitaa juosten. Oma hyötyliikunnan Top 4 -listani on:

1) Juosten töistä kotiin. Korsosta vedin juosten pulkallisen ruokaa kotiin. Pulkan olin piilottanut kaupan pihaan kinoksen taakse aamulla juostessni töihin.
2) Stigalenkki Topiaksen kanssa. Vedin juosten Stigaa mäet ylös ja Topias laski alas.
3) Junalla anoppilaan. Jäin kyydistä Lempäälässä. Loppumatka juosten 33 km Birgitan polkua.
4) Iltalenkiksi juosten hakemaan pulkalla uutta kaasupulloa grilliin.

Minun harjoitusmääräni pomppasivat ylös 700-750 tuntiin per vuosi aloitettuani työelämässä ja alettuani säännöllisesti juoksemaan töihin ja takaisin. Yllätys yllätys, kilpailutuloksetkin parani. Harjoitteluun tuli enemmän ryhtiä ja säännöllisyyttä. Opiskeluaikana harjoitteluun olisi ollut enemmän aikaa, mutta silloin ajankäyttö ja harjoittelu eivät olleet tehokkaimmillaan. Treenejä varten saattoi tuolloin ajella autolla kauaksikin. Suunnistustreenien osalta tämän tosin ymmärtää, koska niitä kannattaa tehdä tuntemattomissa maastoissa.

Monella urheilijalla kuluu aikaa treenien suorittamiseen enemmän kuin minulla vaikkei harjoitus rasitukseltaan ja kestoltaan välttämättä olisikaan sen laadukkaampi. Treeneihin ajellaan autolla, vaihdetaan vaatteita, jutellaan ja juorutaan, venytellään, ravistellaan pohkeita, hörpitään urheilujuomaa jne. Tähän ammattimaisuuden harhaan saa kulutettua yllättävän paljon aikaa.

Minkälaisin odotuksin VeVe lähtee kevään 10milaan?
Jukola-järjestelyiden takia 10mila on meidän porukalle ainoa iso viesti tänä vuonna. Odotukset ovat suuret - ehkä jopa suuremmat kuin rahkeet. Hyväksytty suoritus ja parhaassa tapauksessa jopa sadan sakkiin, niin ollaan enemmän kuin tyytyväisiä.

Olet Jukolan Viestissä järjestävän seuran edustaja etkä näin ollen pääse osallistumaan itse kisaan. Minkälaisessa roolissa sinut nähdään Jukola-viikonloppuna ja mitkä ovat terveisesi niille kuntoilijoille, jotka vasta miettivät osallistumista Jukolaan. Ilmeisesti tänä vuonna maasto päästää hiukan helpommalla kuin Kytäjällä?
Olen Jukolan viestissä töissä rastiryhmässä, joka tarkistaa metsässä rastien kuntoa kilpailua ennen ja kilpailun aikana.

Nyt kannattaa koota porukka Jukolaan ja tulla kokeilemaan suurimman suunnistustapahtuman tunnelmaa. Jukolan viestin läpäisemisessä on kuntoilijaporukoille sopivasti haastetta. Maasto on tosiaan viime vuotista helpompi niin fyysisesti kuin taidollisesti, mutta Kytäjä 2010 olikin vaativuudeltaan oma lukunsa viime vuosien Jukola historiassa.

Jukolan historiikista kannattaa lukea reportaasi vuoden 1992 kilpailusta ja katsella tuon kisan karttaa huolella. Kilpailumaasto on sama kuin tuolloin. Ehkä jopa radatkin saattaa olla samoja, jos ratamestarit on ollut laiskalle päällä.

Ja loppuun on vielä aivan pakko kysyä...Lähdetkö haastamaan juoksijoita SM-maastoihin?
Osallistun SM-maastoihin, mutta tuskin pystyn haastamaan juoksijoita. Ne on kuitenkin kestävyysjuoksun ammattilaisia. Yritän tuoda joukkuekisassa seuralleni pari pistettä.

Kiitos Petterille haastattelusta!

Petterin harjoitusviikko 11:

MA
6:55–Juosten töihin. 60min + 10x1:30 VK1 (pal. 1:30).
16:05–Kotiin hölkäten. Aamun hyvä pito oli tiessään. Loskaa. Juoksu PKI 1:00

TI
7:10–Aamulenkki. Juoksu PKI 0:25
10:40–Juosten sählyyn. Juoksu PKI 0:15 + sähly 1:00 + Juoksu PKI 0:15, 1:30
18:00–KeU:n Kuntopiirissä + Verry. Kuntopiiri 1:00 Juoksu PKI 0:20. 1:20

KE
7:10–Juosten kiihtyvä töihin. Juoksu PKI 0:20, PKII 0:20, TV reipas (VKI) 0:15. 0:55
15:45–Juosten kotiin VK1. Juoksu PKI 0:05 + TV reipas (VKI) 1:15 + PKI 0:15. 1:35

TO
7:05–Juosten töihin. 60min + 10x1:30 VK1 (pal. 1:30). Juoksu. PKII 1:00 +TV reipas (VKI) 0:15 + PKII 0:15. 1:30
15:45–Iltalenkiksi juoksu. 0:15 + kuntopyörällä 0:20. Tosi liukasta - ei pysty juoksemaan. Juoksu PKI 0:15 + Muu PKI 0:20. 0:35

PE
7:10–Aamulenkiksi p-kodille, rattaiden palautus kotiin, assalle jne. VR oli perunut junavuoron ja junat oli muutenkin myöhässä. Hölkkäsin odotellessa Korsoon asti. Kiitos VR arvokkaasta työstä, jota teet kansanterveyden hyväksi. Jäiset pyörätiet. Juoksu PKI 0:40. 0:40
10:40–Juosten sählyyn. Juoksu. PKI 0:15 + Peli1 1:00 + Juoksu PKI 0:15. 1:30
16:15–Jokiniemi-Paloheinä, kiihtyvä. Lähes koko matka sulaa asfalttia. Juoksu PKI 0:15 PKII 0:15 + TV reipas (VKI) 0:15 + PKI 0:05. 0:50

La
7:20–Kiihtyvä aamulenkki. Asfaltit sulia, mutta ei kauaa. Juoksu PKI 0:10 Juoksu PKII 0:10 +TV reipas (VKI) 0:10. 0:30
12:30–AktiaCup 32:48. Veikkasin etukäteen, että juostaan kovassa tuulessa sulalla asfaltilla. Ei tuullut, mutta takatalvi saatiin. Liukasta loskalunta. Loppuverkka hiihtelyä vaimon kanssa. Juoksu PKI 0:25 + TV kova (VKII) 0:33 +Hiihto PKI 0:30. 1:28
20:50–Lasten mentyä nukkumaan ledihölkkä koirankusetus polkuja. Juoksu PKI 0:40. 0:40

SU
6:55–Tuusulanjärven ympäri. 0:30 + 0:20/0:15/0:10 Vk1 (pal. 0:10) + 0:35. Leposyke 39/59/48 Juoksu PKII 0:30 + TV reipas (VKI) 0:45 + PKII 0:55. 2:10
20:15–Lasten mentyä nukkumaan ledihölkkä koirankusetuspolkuja. Juoksu PKI 0:50. 0:50

YHT 19h


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama