Venlojen viestin ratamestari Jarkko Liuha: Hajonnoissa ei ole säästelty

JarkkoLiuha_intro060611Hevoskuurin toimittaja yhdisti eräänä iltana työn ja huvin ja teki pyörälenkin Tampereelta Kangasalle. Kääntöpaikalla oli juottoa antamassa tulevan Salpa-Jukolan Venlojen viestin ratamestari Jarkko Liuha. Juttelimme siinä tovin Jarkon Venla-ratamestarityön eri vaiheista.

JarkkoLiuha060611Venlojen viestin ratamestari Jarkko Liuha kädessään Venlojen himoitsemat ja odottamat kisakartat. Kuva: Hevoskuuri.fiHevoskuurin toimittaja yhdisti eräänä iltana työn ja huvin ja teki pyörälenkin Tampereelta Kangasalle. Kääntöpaikalla oli juottoa antamassa tulevan Salpa-Jukolan Venlojen viestin ratamestari Jarkko Liuha. Juttelimme siinä tovin Jarkon Venla-ratamestarityön eri vaiheista.

Jarkko Liuha on itsekin äärimmäisen kokenut viestimies, joten hän jos kuka osaa tehdä oikeaoppiset viestiradat tulevaan Venlojen viestiin. Ja löytyy Jarkolta itseltään myös Jukolan viestin voitto Salon Jukolasta vuodelta 2006 Vehkalahden Veikkojen joukkueessa. Nyt meriittilistaan voidaan lisätä myös Venlojen viestin ratamestarointi. Kyselläänpä Jarkolta hiukan tarkemmin, mitä kaikkea Venlojen viestin ratamestarointi oikein pitää sisällään.

Hei Jarkko! Kuinka oikein päädyit tähän tehtävään ja kerro hiukan ratamestarityön alkuvaiheista?

– Tarjouduin 2008 syksyllä Venla-ratamestariksi ja pääsin myös siihen tehtävään. Samoihin aikoihin Janne Weckmanista tuli Jukola-ratamestari ja Jorma Sipilä oli jo hakuvaiheessa nimetty Ratavaliokunnan puheenjohtajaksi ja hän on ollut ratasuunnittelun yleinen koordinaattori. Aiemmin minulla on kokemusta vuoden 1997 Jyväs-Jukolan ratapuolen hommista. Olin jo 2007 Jukola-kokouksessa Tampereella sijaistamassa Sipilää Salpa-Jukolan ratavaliokunnan edustajana. Kolme Jukola-kokousta kiertäneenä sain paljon käytännön vinkkejä Jukolan viestin ratojen suunnitteluun. Vuonna 2009 kevättalvella vanhalle kartalle tehtiin maastonkäyttösuunnitelma, katsottiin että mitä alueita käytetään. Janne kartoitti maastoa ja minä kiertelin maastossa ja katselin alustavia rastinpaikkoja Venloihin. Vuonna 2010 kevät-kesästä rastipisteet ovat olleet selvillä, ja kesä-heinäkuussa 90 % ratasuunnitelmista oli selvillä. Pari kertaa kuukaudessa tuli vierailtua paikan päällä maastossa. Yhteensä kävin noin 20 kertaa paikkakunnalla, yleensä viikonloppuna kahden päivän reissuina. Lisäksi toimin myös Esi-Jukolan ratamestarina 2010.

Kerro hiukan tarkemmin ratasuunnittelusta. Mitä kaikkea piti ottaa huomioon?

– Juoksin paljon läpi itsekin ratasuunnitelmiani ja testasin miten ne toimivat. Useamman kerran kävimme maastolenkeillä yhdessä Junnun (Janne Weckman) kanssa ja testasimme hajontoja. Hyvä kartta edesauttoi paljon tätä työtä. Sai luottaa siihen, että kartta ja maasto vastasivat toisiaan ja esimerkiksi rastipaikkoja ei tarvinnut juurikaan kartoitella pidempään, vaan ne löytyivät hyvin myös maastosta. Kartta oli Venlojen osalta valmis jo 2009 ja Jukolan osalta syyskuussa 2010. Suurimmaksi osaksi liikutaan vuoden 92 Jukolan alueella.

Ratasuunnittelussa ensin tehtiin ympäristö- ja luontoselvitys. Luontoarvokohteita oli kolme tärkeysluokkaa: arat alueet, vältettävät alueet ja kokonaan kierrettävät alueet. Alueella ei kuitenkaan ole yhtään luonnonsuojelu- tai Natura-alueita. Jäkälä-alueet lähinnä ovat eniten suojeltavia alueita. Juuri kilpailun alla maastosta rajoitetaan nauhoin myös löytyneet lintujen pesät. TV-sopimus tehtiin vasta siinä vaiheessa, kun radat oli jo lyöty lukkoon, ja niitä ei tarvinnut muuttaa. Joitain meidän miettimiä tv-paikkoja muutettiin ohjelmateknisistä syistä rytmityksen kannalta. TV-rasteja taitaa olla yli 12 pistettä yhteensä. TV-kaapelia tulee yhteensä yli 20 km ja niiden vetämisen hoitaa Puolustusvoimat. Lisäksi päälle tulee saman verran väliaikakaapelia.

Maastopuolen töistä olen merkannut Venla-rastipisteet, piirtänyt Venla-radat ja tehnyt rastimääritteet, hajontakaaviot ja tulospalvelun tiedostot. Työaikaa en ole laskenut, mutta arviolta maastotyöhön on mennyt 1/5 ajasta ja 4/5 on mennyt tietokoneen edessä istumiseen. Tietokoneen edessä on tullut istuttua tuntitolkulla ja vaimo Riinan mielestä ihan liikaakin.

Mitenkäs radat ja tuleva kisamaasto sekä hajonnat? Lukijat haluavat varmasti kuulla niistä hiukan lisää.

– Radoissa suunnistuksellisuus on tehty huippujen ehdoilla, mutta rastipisteet on kuitenkin valittu massojen ehdoilla, ei ole esimerkiksi mitään pieniä koloja tai muita pieniä pisteitä. Joukossahan on myös niitä, jotka suunnistavat kerran vuodessa Jukolassa, ja hekin otetaan huomioon. Rastipisteitä ei ole vierekkäin eikä lähekkäin samoissa rastipisteissä. Näin riskejä väärälle hajonnalle juoksemiselle ja väärän leiman ottamista on pyritty minimoimaan, myös koodien osalta. Hajontaa on maaston takia ehkä normaalia enemmän. Eikä ratahajontojen määrässä ole säästelty. Perässä juokseminen ei todellakaan tule kannattamaan.

Hajontakaaviossa on huomioitu ennakolta kovat joukkueet, samoin seurojen ykkös- ja kakkosjoukkueet. Ongelmallisia ovat isoilla numeroilla lähtevät kovat joukkueet, esim. viime vuonna hylätyt joukkueet, näiden huomioiminen ja muutoksen tekeminen on jouduttu tekemään manuaalisesti. Kytäjä-Jukolan luomaa tapaa ja Excel-pohjaista kaaviota olen käyttänyt itse sitä soveltaen.

Entä minkälaisia vinkkejä antaisit kuntoilijoille?

– Hajontojen takia kannattaa kiinnittää huomiota omaan suunnitelmaan eikä säntäillä joka letkan perään. Maasto on paikoitellen peitteistä, mutta pohja on kuitenkin hyvää. Tulevassa kilpailussa on kuitenkin kohtuulliset korkeuserot verrattuna aiempiin vuosiin eikä kuntoilijoiden tarvitse olla huolissaan noususummista, radat eivät mene koko ajan ylös-alas ja juomapisteitäkin on riittävästi ja tasaisin välein. Jukolassa on kilometrillisesti suhteellisen pitkät osuudet, mutta juoksuaikaa tulee suunnilleen yhtä paljon kuin aiemminkin. Ratapituuksiin vaikuttavat Kaukametsäläisten järjestelyohjeet, jotka määrittelevät viestien voittoajoiksi Venloissa n. 3h ja Jukolassa n. 7,5h.

Mihin tämän vuoden Venlojen viestin ratkeaa?

– Hajontaa on käytetty sen verran paljon, että joukkue joka pystyy itsenäiseen kovavauhtiseen etenemiseen, on vahvoilla. Kaksi ensimmäistä osuutta ovat tärkeät, ne ovat pitkiä ja kolmas osuus on niin lyhyt, että siinä on vaikea ottaa kärkeä kiinni ja päästää ankkuri kärkiletkassa maastoon. En halua nimetä erikseen suosikkia, annetaan Hevoskuurin tehdä se ennakossaan. Tiomilan perusteella on vaikea nimetä suosikkia, mammalomalla on monta kovaa juoksijaa. Nuorilla joukkueilla voi olla mahdollisuus yllättää tämän vuoden kilpailussa

Kerro vielä hiukan tämän kevään ja viimeisten viikkojen ohjelmasta?

– Iltasella lastenhoidon lomassa vauva sylissä on tullut viimeiset rataviilaukset tehtyä. Tiedostot on pariin kertaan tarkastettu valvojan kanssa ennen painoa. Ratavalvojana on toiminut Vesa Vainio, Sippu-Jukolan kilpailunjohtaja, joten hänellä on Jukolasta hyvin kokemusta. Kartat painettiin maaliskuun alussa, palautuskartat viikolla 21. Kisakarttoja on pussitettu 16 000 20 henkilön toimesta Pekka Fincken ja Jorma Koiviston johdolla. Olin itsekin kisakarttojen painamista seuraamassa Jyväskylässä, ja jouheasti se meni. Karttoja painettiin 2 päivää ja ratoja 1, 5 päivää. Painotyön hoiti ammattitaitoiset kokeneet Jukola-kartta painajat.

Jukolakartat060611Jukolan ja Venlojen viestin karttapinot painamisen jälkeen, näissä pinoissa yhteensä yli 20 000 karttaa. Kuva: Jarkko LiuhaRastipukkeja alettiin rakentamaan lumien sulettua ja Töyrylän Matti on vastannut pukkien rakentamisesta. Pukit olivat valmiit toukokuun loppuun mennessä, ja sen jälkeen ne vielä tarkistettiin. Viikko ennen kilpailua maastoon viedään rastiliput, heijastimet ja leimasimet, n. 150 rastia kokonaisuudessaan ja leimasimia 400. Olen laskenut että hiukan yli 300 000 yksittäistä leimausta tulee kaikkiaan viikonlopun aikana. Lisäksi kiellettyjen alueiden viitoitusta on n. 4km vedettävä. Kaikki rastit käydään läpi vielä juuri ennen viestiä ja myös ennen kunkin osuuden kärkeä, 20 henkilöä kiertää rasteja läpi. Viimeiset kaksi viikkoa olen varannut itseni Jukolaa varten. Paljon on vielä asioita mitä ei tiedäkään ja oikeastaan hyvä niin. Vielä ei kuitenkaan ole tullut painajaisia.

Loppuun vielä kysymys, että minkälaisia erityispiirteitä Jukolan ja Venlojen viestin ratamestaroinnissa on?

– Se, että työ jakautuu 2-3 vuodelle, tekee ratamestarityöstä ainutlaatuisen, muiden kisojen ratamestarointi on maksimissaan vuoden luokkaa. Jukolan maasto pitää nähdä vuotta ennen kilpailua, että tietää millainen se tulee olemaan ja on tehtävä kartan kasvillisuuskuvaus sen pohjalta. Tämä on karttojen painamisen takia. Yhteistyö maanomistajien kanssa on ollut äärimmäisen tärkeää, esim. yksi aukko piirrettiin karttaan ennen kuin yhtään puuta oli hakattu, oli vain luotettava siihen, että kyllä ne puut vielä hakataan. Yhtään hankalaa maanomistajaa ei ole ollut.

Jukolan ja Venlojen viestin yhteinen maastoalue on tehty yhteistyöllä. Sähköpostitse on Junnun kanssa vaihdeltu rataversioita ja Sipilän Jorma on kommentoinut aina sopivissa väleissä. Omalla koneella on tallennettuna lähes 60 eri rataversiota. Käytännössä ei ole kuitenkaan samoja rasteja viimeisiä rasteja lukuun ottamatta, koska joka tapauksessa kaikilla rasteilla käy vähintään yli tuhat leimaajaa, niin vältetty yhteisten rastien käyttöä maaston kulumisen takia.

Kilpailun rastimäärä on vain rastiviikon yhden osakilpailun luokkaa, mutta kilpailun luonne ja osallistujamäärät tuovat kuitenkin haasteensa. Ratamestaroinnin kannalta tämä on aivan ainutlaatuinen kilpailunsa. Esimerkiksi tiettyjä asioita pyritään peittämään viestin aikana.

Oletko missään vaiheessa ollut kyllästynyt tähän valtaisaan projektiin?

– Jossain vaiheessa on vain osattava lyödä kansio kiinni. Kisakarttoja en ole juuri katsellut painamisen jälkeen, valvoja toki on. Etäisyydessä kodin ja kilpailupaikan välillä on ollut se hyvä puoli, että on voinut hoitaa tehtävän päivätyönä, ei ole tarvinnut eikä pystynyt joka päivä jotain säätää. Ja nythän jo helpottaa, tärkein työ on jo tehty.

Kiitokset tästä antoisasta juttutuokiosta! Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, millaiset radat olet tämän vuoden Venloille suunnitellut!

Jukolan viestin vanha kisakartta vuoden 1992 Jukolasta.

- Tero Viljanen

KRV2018 Kestavyysurheilu Joulukuu 2017 550 x 350


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama