Jarmo Hast kärsi rengasrikon MM-triathlonissa: ”Ei ole koskaan ennen mennyt kisassa”

Jarmo Hast. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Jarmo Hast. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Tyhjällä renkaalla ajaminen olisi voinut päättyä todella huonosti.

Motalan viime viikonlopun MM-pitkänmatkan triathlon jäi suomalaisiin historiankirjoihin Kaisa Lehtosen MM-pronssin ansiosta. Sen sijaan miesten puolella Jarmo Hast ei yltänyt kärkisijoille. Hän päätyi sijalle 36 reilu puoli tuntia voittaja Cyrill Viennotin takana.

Vaatimattomaan sijoitukseen syynä oli ennen kaikkea rengasrikko, jonka mies koki pyöräosuudella. Matkan aikana suomalainen huomasi, että rengas on menossa tyhjäksi.

-Meinasin kaatua mutkassa kun rengas luisti ja ihmettelin sitä. Toisessa mutkassa sama tapahtui uudestaan ja ymmärsin, että se johtuu tyhjästä renkaasta, Hast muistelee.

Rengasrikko on melko harvinainen ja sitäkin ikävämpi syy triathlonkilpailun pilalle menoon. Kaikesta huolimatta lauantaisessa tapahtumassa Hast näkee onnen olleen mukana onnettomuudessa.

-Huomasin rengasrikon ennen pitkää laskuosuutta. Lasku päättyi jyrkkään mutkaan. Jos sinne olisin mennyt tyhjällä renkaalla, niin siinä olisi luut ruskannut, Hast toteaa.

Hän tarkentaa, että kaatumista olisi tuskin voinut enää välttää. Vauhtia oli paljon ja hyvällä onnella siitä olisi seurannut sairaalareissu. Huonolla tuurilla suunta olisi ollut jopa kenties kohti ruumishuonetta.

Paikkavaahto ei auttanut

Hast yritti saada renkaan paikattua vaahdon avulla. Ilmaa meni sisään ja rengas täyttyi, mutta se ei pysynyt täytenä.

-Ilmeisesti reikä oli niin suuri, ettei paikkavaahto sitä tukkinut.

Tämän jälkeen Hast vaihtoi renkaan kokonaan. Koko episodissa meni aikaa hukkaan noin kahdeksan minuuttia ja kilpakumppanit karkasivat kahdeksan kilometrin päähän.

-Kilpailu oli kyllä sitten siinä. Harmi sinänsä kun pyöräkin tuntui kulkevan hyvin. Jos vaahto olisi toiminut, olisin menettänyt pari kolme minuuttia ja silloin tilanne olisi ollut vielä toinen, Hast pohtii.

Jälkiviisaanakaan on vaikea löytää mitään mitä Hast olisi voinut tehdä toisin välttääkseen rikon.

-Rengas oli käytännössä uusi enkä osannut ajatella mitään tällaista, kun koskaan aiemmin rengas ei ole rikkoutunut kisan aikana. Joskus tällaistakin voi sattua. Uusikin rengas voi mennä välillä rikki milloin vain.

Huoltoalue liian kaukana

Suuria maantiepyöräkisoja, kuten lauantaina alkavaa Ranskan ympäriajoa seuraavat tietävät, että ammattipyöräilyssä ajajien renkaat vaihdetaan nopeammin kuin formuloissa. Motalan triathlonilla ei ollut huoltoautoja.

-Ironman-kisoissa kärjen mukana kulkee auto, josta voi saada apua näihin ongelmiin, mutta ITU:n alaisissa kisoissa se ei taida olla edes sallittua. Pyöräradan molemmissa päissä on huoltopisteet, josta sai apua, mutta olin rengasrikon sattuessa liian kaukana, Hast kertoo.

Jarmo Hast on ilmoittautunut mukaan Vierumäen Finntriathloniin Vierumäelle. Lue Kestävyysurheilu + -sivuilta myöhemmin illalla lisää Suomen kärkitriathlonisteihin kuuluvan miehen jatkokesän suunnitelmista sekä muutama sana triathlonista palautumisesta.

-Juho-Veikko Hytönen

Premiumsport tri jattiboxi


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama