oakley nortti panoraama

Miten pääsen alkuun triathlonharrastuksessa?

Märkäpuku on hyvä hankinta avovesiin. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Märkäpuku on hyvä hankinta avovesiin. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Nyt on mitä otollisin aika alkaa valmistautua tulevaan triathlonkauteen. Kesään on vielä sopivasti aikaa, jotta ehtii rauhassa nostaa peruskuntoa ja oppia eri triathlonlajien tekniikoita. Triathlonhan on mitä monipuolisinta kestävyysliikuntaa ja harjoittelua oman kuntotasoonsa soveltamalla lähes kuka vaan voi harrastaa sitä.

Tähän juttuun on kerätty käytännön vinkkejä siitä, miten aloittelija pääsee triathlonharrastuksessa sujuvasti vauhtiin. Talven ja kevään aikana tulemme säännöllisesti kirjoittamaan kaikentasoisille triathlonisteille sopivia juttuja harjoittelusta ja muuhun lajiin liittyvästä. Eli ei kun ensi kesänä kokeilemaan triathlonia tai rikkomaan omia lajiennätyksiä!

Erimittaisia triathlonmatkoja

Triathlontapahtumia on monenlaisia, mutta ne kaikki ovat aivan yhtä oikeaa triathlonia. Tavoitteeksi voi ottaa itselleen sopivan haastavan matkan läpiviemisen tai jonkin lyhyemmän matkan suorittamisen mahdollisimman kovalla vauhdilla. Suomen tapahtumista lyhyimmät matkat ovat Helsinki City Triathlonissa (300 m uintia, 10 km pyöräilyä ja 3 km juoksua) ja pisin matka eli ironmanmatka ainakin Nastolassa (3,8 km uintia, 180 km pyöräilyä ja 42,2 km juoksua). Näiden lisäksi Suomessa käydään useita tapahtumia esimerkiksi sprinttimatkalla (750 m / 20 km / 5 km), olympiamatkalla (1,5 km / 40 km / 10 km) ja puolimatkalla (1,9 km / 90 km / 21,1, km). Yleensä tapahtumissa on sarjoja ja sopivia matkoja myös lapsille ja nuorille. Lisätietoa Suomen triathlontapahtumista löytyy esimerkiksi Suomen triathlonliiton nettisivuilta www.triathlon.fi tai juoksijalehden nettisivuilta (www.juoksija-lehti.fi).

Monipuolista harjoittelua

Triathlonharjoittelussa tärkeintä on peruskunnon nostaminen ja lajitekniikoiden oppiminen. Peruskuntoa voi treenata monella tapaa – uinnin, pyöräilyn ja juoksun ohella etenkin hiihto on loistava treenilaji näin talvella. Peruskunnon lisäksi on hyvä pitää huoli monipuolisesta lihaskuntoharjoittelusta. Kuntosali tai kotijumppatreeni koko keholle kerran pari viikossa luo vankan pohjan lajitekniikoiden oppimiselle ja ylläpitämiselle triathlonsuorituksen aikana.

Liian monimutkaista tai aikaa vievää triathlonharjoittelun ei missään nimessä tarvitse olla, vaikka niin usein ajatellaan. Loistava lähtökohta on esimerkiksi neljä harjoitusta viikossa, joista yksi on uinti + lihaskunto, yksi pelkkä uinti, yksi pidempi rauhallinen harjoitus vaikka hiihtäen ja yksi hieman reippaampi harjoitus esimerkiksi juosten.

Hyvää potkua triathlonharjoitteluun saa esimerkiksi triathlonkursseilta. Niitä järjestävät useat triathlonseurat ja jotkut kuntosalit. Triathlonseuroista saa toki myös mukavia harjoituskavereita ja samalla voi imeä oppeja kokeneilta harrastajilta. Seuroja voi etsiä triathlonliiton nettisivuilta.

Uintitekniikkakurssilla oppii uinnin perusteet

Monille haastavin laji triathlonissa on uinti ja nyt talvella onkin oiva aika opetella vapaauinnin tekniikkaa. Parhaiten tämä onnistuu aikuisten uimatekniikkakurssilla. Monet uimaseurat tarjoavat muutaman kuukauden kursseja, joilla käydään läpi uinnin perusasioita. Jos ei ehdi mukaan uintikurssille, kannattaa harkita parin yksityistunnin ottamista; niitä voi tiedustella esimerkiksi uinti- tai triathlonseuroista tai uimahalleilta. Ja mikäli kaveriporukkaan kuuluu jo uintia harrastanut henkilö, ovat hänenkin vinkkinsä arvokkaita uinnissa vauhtiin pääsemiseksi.

Tärkeintä uinnin opettelussa on joka tapauksessa oppia liikkumaan rennosti vedessä. Aloittelijoille (ja usein myös konkareille!) nopein tapa parantaa uintia on malttaa tehdä erilaisia kellunta- ja liukuharjoituksia. Käsivetojen ja potkujen oppiminen on paljon helpompaa, kun ensin pystyy olemaan turhia jännittämättä vaakatasossa vedenpinnalla. Uimahallille ei aloittelijan kannatakaan lähteä tekemään tehotreeniä, vaan tärkeämpää on tavoitella helppoa, taloudellista ja rentoa etenemistä.

Aloittelija pärjää perusvälineillä, erikoisvälineet asiantuntevasta liikkeestä

Triathlon saatetaan mieltää välineurheiluksi, mutta tosiasiassa useimpien kellareista löytyvillä perusvehkeillä voi hyvin aloittaa harrastuksen. Tärkeimpiä välineitä näin talvella ovat uima-asu, uimalasit, lenkkarit ja ulkoliikuntaan sopiva vaatetus. Ne löytyvät mistä vaan urheiluliikkeestä.

Hienoa kevyesti rullaavaa pyörääkään ei ole pakko heti alkuun hommatta, sillä triathlontapahtumissa on usein omat sarjansa kilpapyörillä ja erilaisilla peruspyörillä (esimerkiksi maastopyörä, hybridi tai mummon vanha perusjopo) polkeville. Mikäli triathlonharrastus alkaa myöhemmin innostaa enemmän, tuo toki maantie- tai triathlonpyörä harrastukseen vauhdikkuutta. Hintahaitari kilpapyörissä on valtava, mutta karkeasti noin 1000 eurolla saa laadukkaan välineen. Kilpapyörä kannattaa hankkia aina alan liikkeestä, missä asiantunteva henkilökunta osaa etsiä sopivan runkokoon ja säätää sen oikeisiin mittoihin. Pyöräilykenkien ja lukkopolkimien hankkiminen mahdollistaa pyöräilyn hyvällä tekniikalla kaikkia jalkojen lihaksia hyödyntäen.

Myös märkäpuvusta on hyötyä ainakin, mikäli aikoo osallistua avovedessä uitavaan tapahtumaan tai haluaa harjoitella kesäaikaan luonnonvesissä. Märkäpuku lämmittää kehoa ja sen avulla voi mukavasti uida jo noin 17 ⁰C vedessä, mikä mahdollistaa etelä-Suomen pienissä järvissä harjoittelemisen noin toukokuun lopulta syyskuulle. Märkäpuku myös kelluttaa selvästi ja siten helpottaa ja keventää uintia huomattavasti varsinkin aloittelijoilla. Märkäpukuja löytää esimerkiksi joistain pyöräilyliikkeistä tai nettikaupoista. Hintahaitari märkäpuvuissa on noin 200 – 600 €. Märkäpuvussakin oikean koon löytäminen on erittäin tärkeää, joten mikäli mahdollista, kannattaa se hankkia asiantuntevasta urheilukaupasta.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli hyötyä, kun mietit triathlonharrastuksen aloittamista! 

-Paul Sjöholm

Artikkeli julkaistu alunperin 6.1.2013


mixino finland boxi

Premiumsport.fi

JÄMI147

inov 8 alapanoraama