Tiina Bomanin viime hetken vinkit Finntriathlon Vanajanlinnaan

Tiina Boman valvomassa viime vuoden starttia Vanajanlinnassa. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye Photogrphy

Tiina Boman valvomassa viime vuoden starttia Vanajanlinnassa. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye Photogrphy

Tiina Boman antaa hetken vinkit Finntraithlon Vanajanlinnaan suuntaaville triathlonisteille.

Vanajanlinnan 450 starttipaikkaa myytiin hyvissä ajoin loppuun, mutta järjestäjät ovat ottaneeet peruutuspaikoille osallistujia vielä toukokuussakin. Kilpailu on jaettu kolmeen lähtöryhmään.

– Kussakin lähdössä on noin 120-150 osallistujaa ja kilpailu voidaan viedä läpi turvallisesti ja jokaiselle on tarpeeksi tilaa reitillä, lupaa Boman.

Mitä asioita osallistujien kannattaa ottaa huomion tapahtumaan tullessa?

Paikalle saapuessa kannattaa huomioida pyöräilyosuuden aiheuttama tiesulku, joka sulkee noin 2,5 kilometriä Vanajanlinnantietä kello 9.30-16.30. Tiesululla taataan kilpailijoille turvallinen kilpailu ja se aiheuttaa autolla liikkuville pientä haittaa. Aivan kilpailukeskuksen viereesÄ on runsaasti paikoitustilaa pellolla ja Vanajanlinnaan saapuminen on opastettu Finntriathlon-kyltein.

Kilpailijoille on Linnan päärakennuksessa tilat vaatteiden vaihtoon ennen kilpailua ja kilpailun jälkeen saunat kilpailijoiden käytössä. WC-tiloja löytyy päärakennuksesta sekä Linnan piha-alueelta luksusbajamaja.

Kilpailun jälkeen osallistujia hemmotellaan maittavalla Linnan kokkien loihtimalla aterialla

Tarvitseeko tai kannataako sprinttimatkalle tankata etukäteen?

Sprittimatkan triathlon kestää huippumenijällä tunnin ja kuntoilijatkin suoriutuvat pääosin alle kahden tunnin. Sprinttimatkan triathloniin ei tarvitse eikä kannata tehdä erityistä hiilihydraattitankkausta. Kilpailutapahtumaa edeltävinä päivinä kannattaa syödä ihan tavallista, monipuolista ruokaa.

Harjoittelun keventäminen edeltävinä päivinä riittää turvaamaan riittävän energiatason. Edellisenv päivvnä ei kannata syödä raskasta ja huonosti sulavaa ruokaa, varsinkin jos on herkkvvatsainen.

Ennen lähtöä kannattaa syödä aamupala tai välipala noin 2-3 tuntia ennen lähtöä.

Koska suoritus on kuitenkin 1-2h pitkä, on tärkeää saada riittävästi juomaa ja energiaa kilpailun aikana. Hiilihydraattia suorituksen aikana saa helpoiten urheilujuomasta ja geelistä, joita Finntriathlon Vanajanlinnassa saa järjestäjän tarjoamilta huoltopisteiltä ennen kilpailua, kilpailun aikana ja myös sen jälkeen.

Startti on monelle kauden ensimmäinen, joillekin jopa ensimmäinen startti ikinä ja matka on lyhyt. Miten löytää sopiva matkavauhti?

Kauden ensimmäinen kilpailu on aina tuntuman hakemista, vaikka olisi kokeneempikin triathlonisti.

Itse kilpailuun kannattaa lähteä vähän käsijarru päällä ja kuullostella omia tuntemuksia. Aivan ensimmÄiseen kilpailuun tulijan kannattaa tulla avoimin mielin mukaan ja jos mahdollista, niin kokeneemman kanssa.

Uinnin lähdössä kannattaa ottaa reilusti tilaa sivumalta ja antaa kiireisimpien mennä alta pois. Vaihtopaikoilla kannattaa rauhoittaa omaa menoa, sillä pikaisen säheltämisen sijaan rauhallisesti toimimalla säästää aikaa.

Oma kisavauhti kannattaa mitoittaa tunteen mukaan hieman normaalia lenkkivauhtia kovemmaksi. Sprinttimatkalla saa hengästyttää, mutta ei ahdistaa. Ellei sitten kisaa kärkipään sijoituksista! Ja yleensä kisanumeron kanssa vauhtia tulee automaattisesti lisää. Sopiva teho kuntoilijalle sprinttimatkan kilpailussa on reipas, ei kevyt eikä kova!

Vanajanlinnassa kierretään nekjä kertaa viiden kilometrin pyöräreitti. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye Photography

Onko pyöräilyreitillä jotain huomionarvoista?

Vanajanlinnassa pyöräillään edestakaisella reitillä, jossa yksi kierros on viisi kilometriä. Reitillä on siis monta tiukkaa käännöstä, joihin kannattaa tulla varovasti ja muistaa pari tekniikkavinkkiä:

  • Jarruta ennen käännöstä, älä käännöksessä.
  • Pidä käännöksen puoleinen kampi ylhäällä (Vanajanlinnan reitillä vasen kampi ylös). Lähesty käännöstä aivan ajokaistan ulkolaidasta ja leikkaa käännöstä kohti sisäkurvia.
  • Muuten pidä oma ajolinja reitillä aina mahdollisimman oikeassa laidassa, sillä reitillä on kilpailijoita eri kierroksilla. Näin ollen ohittaminen on turvallisempaa.

Vanajanlinnassa on poikkeuksellisesti toisen kilpailijan peesaaminen sallittua, joten lisätangot ovat kiellettyjä turvallisuussyistä. Jos et ole kokenut ryhmässä ajaja, jätä edellÄ menevään muutaman metrin väli, jotta ehdit reagoida tuleviin käännöksiin ja mahdollisiin jarrutuksiin.

Mitä antaisit ohjeeksi paikalle tulevalle yleisölle?

Vanajanlinnan pihapiiri tarjoaa komeat puitteet juoksuosuudelle. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye Photography

Vanajanlinnan kilpailua on helppo seurata paikan päällä, sillä reitti käy monta kertaa Linnan pihapiirissä. Päivän aikana on useita lähtöjä, joten päivän aikana riittää tapahtumia koko ajan. Paikalla on myös kumppanien tuote-esittelyä ja myyntiä ja kilpailun seuraamisen ohessa voi nauttia maittavan lounaan Linnalla kilpailijoiden kanssa samassa tilassa.

Mikäli ei pääse paikalle, onnistuu tulosseuranta helposti myös osoitteesta www.finnresults.fi löytyvän linkin kautta myös mobiililaitteella.


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama