Tuukka Miettinen ensikertalaisille: ”Hyvä suunnitelma avain onnistumiseen triatlonin täysmatkalla”

Tuukka Miettinen neuvoo ensikertalaisia tekemään täysmatkalle realistisen suunnitelman. Kuva: Bullseye Photography/Teemu Ojapalo

Tuukka Miettinen neuvoo ensikertalaisia tekemään täysmatkalle realistisen suunnitelman. Kuva: Bullseye Photography/Teemu Ojapalo

Triatlonisti Tuukka Miettinen ensimmäisessä täysmatkan triatlonissaan olleen mukana ripauksen verran liikaa nuoruuden intoa ja kilpailuhenkeä. Hän suoritti ensimmäisen täysmatkan vuonna 2007.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Sauconyn kanssa.

- Realistisen suunnitelman tekeminen on tärkeää. Matkavauhtia voi arvioida lyhyempien kilpailujen ja pitkien harjoitusten perusteella, Miettinen neuvoo.

Triatlonia edeltävinä päivinä Miettinen kehottaa käymään tarkasti läpi kilpailun reittikartat ja huoltopisteiden sijainnit, jolloin kilpailupäivänä voi vain keskittyä matkan taittamiseen.

- Jokaiselle lajille kannatta miettiä suunnitelma erikseen. Selkeä tavoite helpottaa ja motivoi. Olosuhteet on myös muistettava ottaa huomioon, muistuttaa Miettinen.

Tasainen energiansaanti korostuu

Vaikka täysmatka on tuplasti puolimatkan pituinen, tankkaa Miettinen näille matkoille samalla tavalla.

- En oikein pysty tankkaamaan täysmatkallekaan enempää kuin puolikkaalle. Niinpä kilpailun aikainen energiansaanti on täysmatkalla erittäin tärkeää, hän kertoo.

Miettisellä kulkee mukana energiageelejä ja urheilujuomaa. Lisäksi hän hyödyntää mahdollisuuksien mukaan järjestäjien huoltopisteitä.

- Pyöräilyn ja juoksun aikana energian nauttiminen ei saa unohtua, muuten tulee vaikeuksia, sanoo Miettinen.

Välitavoitteilla eteenpäin

Täysmatkan kilometrit ovat jokaisella tiedossa, mutta pituus saattaa silti yllättää. Jossain vaiheessa väsymys ja iskee kaikille. Miettinen pääsee huonoista hetkistä yli ottamalla välitavoitteita.

- Mietin reittiä välitavoite kerrallaan, esimerkiksi nyt seuraavalle huoltopisteelle ja niin edelleen, hän kertoo.

Väsymyksen sietämistä ja ikäviä tuntemuksia oppii sietämään pitkissä harjoituksissa.

- Kannattaa myös miettiä, mistä heikompi hetki johtuu. Energiavaje on tavallisin syy, sanoo Miettinen.

Varusteiden osalta täysmatka taittuu samoin kuin puolimatkakin. Miettiselle tulee mieleen, että hyvät sukat ovat tärkeät hiertymien ehkäisemisen kannalta. Tarvittaessa voi käyttää rasvaa hiertymien ehkäisemiseen esimerkiksi kainaloissa.

- Juoksuun ei välttämättä kannata valita kaikista kevyimpiä kilpalenkkareita, sanoo Miettinen.

Hän starttaa täyspitkälle matkalle Tahkolla 6. elokuuta. Juoksuun hän valitsee jalkaan suosikkinsa Sauconyn Kinvara 7 -juoksutossut.

saucony kinvara7Tuukka Miettisen valinta täyspitkän triatlonin juoksumaratonille on Saucony Kinvara 7.

- Outi Hytönen

Premiumsport tri jattiboxi


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama