Kangasala Triathlonin henki: Hyvää mieltä ja huumoria kesäpäivän pitäjässä

Kangasala Triathlon on hyvän mielen triathlon. Matkoja on tarjolla aloittelijoille ja konkareille. Kuva: Kangasala Triathlon

Kangasala Triathlon on hyvän mielen triathlon. Matkoja on tarjolla aloittelijoille ja konkareille. Kuva: Kangasala Triathlon

Kangasalalainen monitoimimies Simo Hillo haastoi itsensä ja pisti kaksi vuotta sitten pystyyn yllätyssuosion saavuttaneen triathlontapahtuman.

Heti ensimmäisenä vuonna osallistujia ilmoittautui 284, viime kesänä 376. Tulevan heinäkuun 22.-23. päivä tavoite on liikuttaa yli 500 triathlonistia lapsista veteraaneihin.

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Kangasala Triathlonin kanssa.

- Halusin järjestää jonkun tempauksen, kun Kangasala täytti 150 vuotta. Kaverit pitivät triathlonin järjestämistä liian monimutkaisena, mutta siitähän minä vain innostuin, Hillo kertoo.

Eikä hän aloittanut pienellä kaveriporukan tapahtumalla, kuten tutut luulivat, vaan kerralla isosti.

- Jo kahdessa vuodessa tapahtumasta on muodostunut omanlaisensa hyvän mielen ja kaikenikäisten ja -tasoisten triathlonharrastajien päivä. Eräs lajin veteraani sanoi, että jos puhutaan Joroisten hengestä, niin tämän tapahtuman kohdalla voidaan puhua Kangasala Triathlonin hengestä, Hillo hehkuttaa.

Kangasalatriathlon4Ensimmäisen kerran osanottajamäärä yllätti järjestäjät ja pyörätelineitä oli hankittava nopeasti lisää. Kuva: Kangasala Triathlon

Tunnelmaa ovat nostattaneet muun muassa Hillon paikalle saamat vierailijat. Viime vuonna palkintoja oli muutama jakamassa Suomen triathlonin kärkinimistä: Jarmo Hast, Pauli Kiuru ja Venla Koivula-Huttunen.

Riemua joka porukalle

Heinäkuussa Kangasalla uidaan, pyöräillään ja juostaan kahtena päivänä. Lauantaina ohjelmassa ovat lasten kilpailut 8‒14-vuotiaiden sarjoissa sekä aikuisten Kokeile- ja Kunto+-matkat. Sunnuntaina urheilevat Super- ja Kunto-matkojen osallistujat.

Aikuisten matkoista Kokeile-sarjan 250 m+7,5 km+2 km yhdistelmä sopii ensimmäistä kertaa starttaaville. Pisin matka on pituudeltaan 1500 m+50 km+12 km. Tarkemmat tiedot kaikkien sarjojen matkoista löydät tästä.

Hillo haluaa tapahtuman olevan ennen kaikkea iloisen mielen triathlon.

- Sääntöjä noudatetaan tarkasti, esimerkiksi pyöräilyssä kiellettyä peesaamista valvottiin viime vuonna ja siihen puututtiin matkan varrella. Sääntöjen noudattaminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö mukana voisi olla huumoria ja hyvää mieltä, Hillo sanoo.

Ja hyvän mielen muistoja hänellä riittää:

- Viime vuonna mukana oli kaksi polttariporukkaa, joilla oli mahdottoman hauskaa. Yksi triathlonkurssin vetäjä täytti 30 vuotta ja hänelle laitettiin synttärisankarin paita päälle. Hän oli aikonut juhlia oikein pienesti, mutta sanoi että juhlista tulikin aika isot, kun viikonlopun aikana kisapaikalla kävi noin tuhat ihmistä, muistelee Hillo.

Erään suvun porukka on osallistunut triathloniin suuremmalla joukolla jokakesäisten sukujuhlien yhteydessä. Kilpailijoita on ollut Ruotsista, Alankomaista ja Virosta, tulevan kesän tapahtumaan on ilmoittautuneita ainakin Norjasta. Nuorin osallistuja oli viime kesänä 4-vuotias. Hän kiersi reitin kellukkeiden, potkupyörän ja vanhempiensa avulla.

- Juontaja pitää tunnelmaa yllä ja yleisön kannustus on tärkeää. Uintiosuudella yleisö näkee uimarit koko ajan ja lopun juoksussa, kun väsymys alkaa ehkä jo painaa, kierretään kisakeskuksen lähellä niin että kannustusta riittää ja yleisö näkee tutut kilpailijat useamman kerran, Hillo kuvailee.

Kilpailun jälkeen seuraa palkintojenjako. Se on Hillolle tärkeä seremonia.

- Kaikki osallistujat saavat mitalin ja lapsista palkintaan kaikki myös palkintojenjaossa. Aikuisissa on myös eri ikäsarjojen parhaille palkinnot.

Kangasalatriathlon3Kaikki lapset palkitaan! Kuva: Kangasala Triathlon

Tavoite kalenteriin ja järveen uimaan

Hillo pitää triathlonin aloittaville ja tapahtumiin aikoville tärkeimpänä avovesiuintiin totuttelua. Hän itse on innostunut pyöräilystä ja juoksusta vasta triathlonin myötä, mutta uinut hän on koko ikänsä. Erilaisia valmennuskursseja työkseen järjestävän Hillon repertuaarista löytyy myös avovesiuintikursseja kesälle.

- Heti kun alkukesästä uskaltaa, kannattaa siirtyä avoveteen uimaan. Lisäksi suosittelen lajia aloittaville treenaamaan yhdessä kaverin tai ryhmän kanssa sekä kokeilemaan harjoituksissa lajien yhdistämistä. Esimerkiksi aina pyöräilyn jälkeen kannattaa tehdä edes pieni juoksulenkki, Hillo neuvoo.

Kangasalatriathlon2Kangasala Triathlonin uintiosuus suoritetaan Längelmäveden loiskeissa. Kuva: Kangasala Triathlon

Sosiaalinen mies pitää yhteisharjoittelun ja valmennuskurssien tuomasta vaihtelusta, monipuolisuudesta ja haasteista. Kangasala Triathloniin valmistautuville hän on järjestänyt maksuttomia yhteislenkkejä, joilla tutustutaan kilpailureitteihin – ja samalla toisiin harrastajiin. Yhteisharjoituksista hän tiedottaa tapahtuman Facebook-sivulla.

Hillo on itse osallistunut kolmeen triathlonkilpailuun. Kesällä tavoitteena on suoriutua aiempaa pidemmästä matkasta, Tahko Triathlonin puolimatkasta.

- Kaikkien kesän tapahtumiin aikovien kannattaa laittaa tavoite kalenteriin viimeistään nyt. Pian pääsee ulos pyöräilemään ja siitä kannattaa nauttia! Itse kasvatan peruskuntoa uimalla, koska se on tutuin laji. Maaliskuussa projektini on ollut uida sata kilometriä kuukauden aikana. Sitten pitää ottaa ohjelmaan enemmän myös pyöräilyä ja juoksua, suunnittelee Hillo.

Kangasala Triathlonin tapahtumasivut

- Outi Hytönen

Premiumsport tri jattiboxi


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama