Saako aerokypärällä triathlonin aikaa paremmaksi?

Kuva: Giro

Kuva: Giro

Lumet ovat sulaneet etelästä ja kelit lämpenevät. Kevät on otollista aikaa pistää myös pyöräilyvälineet kuntoon. Yksi pyöräilyyn liittyvä olennainen tuote on kypärä, jonka ominaisuudet kuten aerodynamiikka ja ilmanvaihto ovat erittäin tärkeitä monelle kilpapyöräilijälle ja triathlonistille.

(Kaupallinen yhteistyö, Oy Huntteri Ab)

Kestävyysurheilu.fi selvitti Giron ja Bellin kypäriä maahantuovan Huntteri Oy:n tuotepäälliköltä Kristian Eppertiltä, minkälaista maantiekypärää kilpaa pyöräilevän kannattaa hankkia. Erityisesti aerokypärät ovat sana, joka on nyt pinnalla pyöräilymaailmassa.

Aerokypäriä on nähty pyöräilymaailmassa jo pidemmän aikaa, mutta aiemmin ne olivat marginaalinen ”aika-ajohifistelijöiden” juttu. Kaikki muuttui vuonna 2011, kun Mark Cavendish voitti maantieajon maailmanmestaruuden kypärällä, jonka ilma-aukot oli peitetty muovilevyllä. Aluksi kypärä herätti voimakkaita tunteita ja sitä väitettiin jopa sääntöjen vastaiseksi. Lopulta aerokypärät tulivat jäädäkseen sekä ammattipyöräilyyn että muiden kilpaurheilijoiden tasolle.

Mikä on aerokypärän ja maantiekypärän ero?

Aerokypärä on tehty aerodynaamisemmaksi, jolloin kypärän aiheuttama ilmanvastus heikkenee. Tämä antaa pyöräilijälle mahdollisuuden edetä kovempaa samalla teholla. Kypärän aerodynaamisuuteen vaikuttavat monet seikat, mutta ehkä näkyvin on se, että kypärä on umpinaisempi, jolloin siinä on vähemmän ilmanottoaukkoja.

Perinteisen maantiekypärän etuna on Eppertin mukaan sen tuulettuvuus. Aerokypärän sisällä ilma ei vaihdu yhtä tehokkaasti. Perinteinen maantiekypärä on viilennyksen suhteen huomattavasti mukavampi, mutta ilmastoinnin hintana on aina heikompi aerodynamiikka.

Giro on tutkinut kypäriensä aerodynamiikkaa tuulitunnelissa vuosien ajan. Kypärävalmistaja on julkaissut sivuillaan (linkki jutun lopussa) taulukon siitä, kuinka aerodynaamisia yrityksen eri tuotteet ovat ja mikä ero tulee loppuaikaan, kun pyöräilijä etenee eri kypärillä 40 kilometriä tai 180 kilometriä aika-ajotyyliin.

Giron aerodynaamisin Aerohead Ultimate MIPS antaa 35 sekunnin etumatkan 40 kilometrillä verrattuna valmistajan maantiekypärien ykkösmalliin Synthe MIPSiin. Muut mallit asettuvat tähän väliin.

- Taulukossa on vertailtu vain Giron kypäriä. Kannattaa muistaa, että vaikka Synthe jää vertailussa viimeiseksi, on se silti aerodynamiikaltaan erittäin kilpailukykyinen muiden maantiekypärien joukossa, Eppert huomauttaa.

Alemmassa taulukossa on taas vertailtu samojen kypärien viilennysominaisuuksia. Synthe voittaa tässä huomattavasti Aeroheadin. Jokainen pyörälenkki on omanlaisensa ja aerodynamiikkaan vaikuttavat myös reitin profiili, keli sekä kuljettaja itse.

- Joissakin kypärissä aerodynamiikkaan vaikuttaa enemmän se, että ajaja kykenee hyvään ajoasentoon. Toisissa malleissa tämä vaikutus ei ole yhtä suuri.

Milloin aktiivipyöräilijän pitäisi harkita aerokypärän ostoa?

- Omaa pyöräilytulosta voi parantaa monella eri osa-alueilla ja yksi tapa on tehdä se hankkimalla aerodynaamisempi kypärä. Jos harrastaa tavoitteellisesti lajia ja ne sekunnit, jotka kypärällä on pois otettavissa tuntuvat tärkeiltä, niin silloin on syytä pohtia, minkälaisilla aerodynaamisilla ominaisuuksilla varustetun kypärän hankkii, Eppert sanoo.

Työmatkapyöräilyä tai satunnaisia sunnuntaiajoja harrastavan kuskin kannattaa pohtia kypärää ostaessa muita tekijöitä, mutta aerodynaamisempi kypärä on harkinnan arvoinen investointi maantiekilpailuissa käyville sekä triathlonisteille.

- Aerodynamiikan merkitys kasvaa, kun vauhti kasvaa. Ilmanvastus kasvaa exponentiaalisesti nopeuden kanssa, Eppert sanoo.

GiroVanquishMIPSGiron uusi kypärämalli Vanquish. Kuva: Giro

Vanquish maantiekypärän ja aerokypärän välissä

Kypärävalmistajat tekevät tuotteidensa suunnittelussa siis kompromisseja muun muuassa aerodynamiikan ja tuulettuvuuden suhteen. Uusin malli Vanquish asettuu jonnekin maantiekypärän ja aerokypärän väliin. Vanquish soveltuu hyvin Suomen olosuhteisiin, sillä se on aerodynaamisempi, jonka lisäksi sen tuulettuvuus on riittävä suomalaiseen kesään.

- Aerodynamiikassa Vanquish pesee selvästi tavalliset maantiekypärät. Kypärän etuosa on koholla takaosaan nähden, tämä vähentää ilmapyörteiden syntymistä kypärän takaosassa. Tämä ja runsaiden tuulitunnelitestien kautta muotoiluun otetut muut yksityiskohdat pienentävät kypärän ilmanvastusta merkittävästi tuuletuksen kärsimättä liikaa, Epper kertoo.

Tuulitunnelitestien mukaan se antaa puolisen minuuttia hyötyä 40 kilometrillä maantiekypäriin, mutta puhtaat aerokypärät ovat vielä samalla matkalla noin 15 sekuntia nopeampia. Vanquish on suosittu myös sen magneetilla kiinni olevan Carl Zeissin valmistaman visiirin vuoksi. Pyöräilijä voi halutessaan nostaa visiirin otsalle.

Eppert kuitenkin muistuttaa, ettei kilpailutulos ole pelkästä kypärästä kiinni.

- Järkevä harjoittelu on aina tietysti tärkeintä. Sillä saa loppuajasta hyvin pois, Eppert sanoo.

-Juho-Veikko Hytönen

Giron kypärien arodynamiikkan vertailu Giron sivuilla (englanninkielinen taulukko löytyy alaspäin rullaamalla)

enervit tri paketti banner


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama