Kuukauden kirja: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Mikko Rinta: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Mikko Rinta: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Liikkujan uuden ravitsemusoppaan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti, tittelillä "elinvoimaisuuden ja energisyyden sanansaatta" allekirjoittava Mikko Rinta.

 Kirja jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäinen kolmannes selvittää kehonkoostumuksen muokkaamisen perusteita ja suorituskyvyn kannalta tärkeää energia-aineenvaihduntaa ja -tasapainoa. Toisessa osassa käydään ravitsemusoppaiden perinteiseen tapaan läpi hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, vitamiini- ja kivennäisaineet, sekä urheiluvalmisteet. Lopuksi teoriaa sovelletaan käytäntöön eri tavoitteita omaavien ja eri ikäryhmien kannalta, sekä esitellään ravitsemuksen kokonaisuuden hallinnassa auttava Diet builder -menetelmä.

Sisältökuvauksen tai otsikoiden perusteella teos ei tarjoa mitään uutta, ja ennakkoon mietinkin, miksi taas kerran on kirjoitettu läpi samat asiat proteiinien lähteistä, nesteen nauttimisesta ja vitamiinien toiminnasta. Mikko Rinnan teksti kuitenkin yllätti positiivisesti perusasiat hallitsevankin lukijan. Liikkuja on kirjan nimen mukaisesti koko ajan keskiössä, eikä punainen lanka katoa 190 sivun aikana. Teksti on tuoretta, sillä Rinta ottaa kantaa moniin ajankohtaisiin ilmiöihin ja pyrkii oikaisemaan niin sanottuja yleisiä käsityksiä esimerkiksi rasvalevitteiden valmistuksesta ja rakenteesta tai proteiinin merkityksestä.

Enemmän kuin kestävyysliikkujan ruokavalio, saa teoksessa tilaa kehonkoostumuksen muokkaajan ravitsemus. Se tarkoittaa muutakin kuin lihasmassan kasvun tavoittelua. Pelkkä kestävyysliikunta ei tavallisesti riitä kehon rasvaprosentin pienentämiseen, vaan tarvitaan myös ravitsemustietoutta. Vaikka lihasmassan kasvua ja kehonmuokkausta koskevat osat tuntuisivat kaukaisilta kestävyyssuoritukseen tähtääville liikkujille, on kirjan koko sisällön hallitseminen erinomaisen yleissivistävää ravitsemustietoutta.

Syöminen ja ravinto puhuttavat nykyään mediassa laajalti. Saatavilla on paljon tietoa ja tutkimustuloksia, mutta niiden kriittinen arviointi ja maalaisjärkinen suhtautuminen uutisotsikoihin on vaikeaa, jos ei hallitse ravitsemuksen perustietoja. Proteiininpainotteinen ruokavalio on markkinoitu hyvin, mutta onko osasyy markkinoinnin onnistumiseen sittenkin ihmisten perustietojen puute? Liikkujan tärkeimmästä energianlähteestä hiilihydraatista tuli trendin mukana äkkiä vaarallista ja vältettävää. Rinnan uusi teos on hyvä peruskurssi, jonka hallitsemisen jälkeen on mahdollista valita erikoisdieetti perusteet ymmärtäen ja dieetin vaikutukset oikein arvioiden.

Vaikka tekstissä välillä käydään käytännön ruokalautaselta solutasolla asti, on teksti helposti ymmärrettävää. Kirja on arvioni mukaan hyvä ravitsemuksen perusopas myös urheilijalle, mutta se on suunnattu kuntoilijoille ja ravintovalmennusta antaville ammattilaisille. Miksi? Kirjoittaja Mikko Rinta kertoo Kestävyysurheilu+:lla urheilijan ja kuntoilijan ravitsemuksen erosta, sekä kestävyysurheilijan ravitsemuksen tavallisimmista ongelmista.

- Outi Hytönen


Kuukauden luetuimmat

  1. 13.10.2018Näin seuraat Havaijin Ironman-kilpailua suorana
  2. 14.10.2018Maastojuoksu: Hiihtäjä peittosi juoksijat Norjan mestaruuskilpailuissa
  3. 14.10.2018Daniela Ryf neljännen kerran täysmatkan maailmanmestari, Sali seitsemäs
  4. 08.10.2018Onnistu Voitelussa! -seminaarit kiertävät Suomea!
  5. 20.09.2018Didrik Tönseth ennätysvauhdissa hiihtäjien ylämäkitestissä, Kläbo kaukana viime syksyn ajasta
  6. 10.10.2018Kansainvälisesti patentoitu suomalainen innovaatio Krista Pärmäkosken tukena
  7. 22.09.2018Alisa Vainio kovalla ajalla maratonin Suomen mestariksi
  8. 05.10.2018NRK: Nämä Norjan mieshiihtäjät on valittu jo Rukan maailmancup-avaukseen – vain yksi paikka jaossa kansallisen kauden avauksessa
  9. 01.10.2018Martin Johnsrud Sundby ei mukana maajoukkueleirillä – isä lähellä kuolemaa metsästysreissulla
  10. 07.10.2018Alisa Vainio juoksi puolimaratonin ennätyksensä Punkaharjulla
  11. 09.10.2018Suunnistuksen 21-kertainen arvokisamitalisti lopettaa kansainvälisen uransa – perhe menee edelle, fokus jatkossa polku- ja vuorijuoksuissa
  12. 03.10.2018 Eveliina Piipolla opettavainen kesä – seuraavaksi Val Senalesiin
  13. 14.10.2018Kaisa Sali pettyi: Voimaton päivä Havaijilla
  14. 15.10.2018Tässä on Havaijin Ironmanin suomalaistulokset 2018
  15. 29.09.2018Lidingöloppet keräsi jälleen yli 30 000 juoksijaa – Kero, Lindholm ja Nikander parhaat suomalaiset
  16. 22.09.2018Helsinki City Trail venäläissuunnistajien juhlaa
  17. 02.10.2018Nousuajat vertailussa: U23-pronssia ottanut Jaakko Hänninen polki MM-maantieajon nousun kovempaa kuin miesten maantieajon kärkimiehet
  18. 06.10.2018BUFF Trail Tour Finlandin kokonaisvoitosta käytiin tiukka kisa - Ansio kukisti lopulta Pajusen
  19. 28.09.2018"Tämä MM-pronssi voi avata uusia ovia, mutta ei tässä vielä parane henkseleitä paukutella"
  20. 17.10.2018Johannes Kläbo pitää Bolshunovia ensi kaudella kovana vastuksena, Northugin kanssa ”voi käydä miten tahansa”
  21. 19.09.2018Sveitsissä katsastettiin suunnistajia maailmancupiin 5000 metrin ratatestillä – Wyder kunnossa, miesten huippukunto tämän kauden osalta ohi?
  22. 20.09.2018Roposen vlogi: Katsaus Riitta-Liisa harjoitustilanteeseen
  23. 12.10.2018Kaisa Sali uskoo olevansa vahvempi kuin ennen – ”Tänä vuonna kilpailu naisten sarjassa on kovempaa kuin koskaan”
  24. 05.10.2018Kankaanpäässä on nyt Ristomatti Hakolan nimikkoruokakauppa
  25. 14.10.2018Nouskin miehet voimissaan SM-erikoispitkällä
  26. 19.09.2018Anne Kyllösen selässä välilevypullistuma - edessä usean viikon kuntoutus
  27. 28.09.2018Jaakko Hänninen ratkaisi maantiepyöräilyn MM-mitalin viimeisessä nousussa - Näin huippujännittävä kilpailu ratkesi
  28. 15.10.2018Kiilopäähiihto avaa pitkien matkojen kauden tunturien kaamoksessa
  29. 07.10.2018Nuorten Eurooppa-cupille poikkeuksellinen päätös
  30. 07.10.2018Venla Koivula-Huttunen seitsemäs Barcelonan Iroman-kilpailussa

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama