Kuukauden kirja: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Mikko Rinta: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Mikko Rinta: Syö, liiku ja kehity. Liikkujan ravitsemus käytännössä

Liikkujan uuden ravitsemusoppaan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti, tittelillä "elinvoimaisuuden ja energisyyden sanansaatta" allekirjoittava Mikko Rinta.

 Kirja jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäinen kolmannes selvittää kehonkoostumuksen muokkaamisen perusteita ja suorituskyvyn kannalta tärkeää energia-aineenvaihduntaa ja -tasapainoa. Toisessa osassa käydään ravitsemusoppaiden perinteiseen tapaan läpi hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, vitamiini- ja kivennäisaineet, sekä urheiluvalmisteet. Lopuksi teoriaa sovelletaan käytäntöön eri tavoitteita omaavien ja eri ikäryhmien kannalta, sekä esitellään ravitsemuksen kokonaisuuden hallinnassa auttava Diet builder -menetelmä.

Sisältökuvauksen tai otsikoiden perusteella teos ei tarjoa mitään uutta, ja ennakkoon mietinkin, miksi taas kerran on kirjoitettu läpi samat asiat proteiinien lähteistä, nesteen nauttimisesta ja vitamiinien toiminnasta. Mikko Rinnan teksti kuitenkin yllätti positiivisesti perusasiat hallitsevankin lukijan. Liikkuja on kirjan nimen mukaisesti koko ajan keskiössä, eikä punainen lanka katoa 190 sivun aikana. Teksti on tuoretta, sillä Rinta ottaa kantaa moniin ajankohtaisiin ilmiöihin ja pyrkii oikaisemaan niin sanottuja yleisiä käsityksiä esimerkiksi rasvalevitteiden valmistuksesta ja rakenteesta tai proteiinin merkityksestä.

Enemmän kuin kestävyysliikkujan ruokavalio, saa teoksessa tilaa kehonkoostumuksen muokkaajan ravitsemus. Se tarkoittaa muutakin kuin lihasmassan kasvun tavoittelua. Pelkkä kestävyysliikunta ei tavallisesti riitä kehon rasvaprosentin pienentämiseen, vaan tarvitaan myös ravitsemustietoutta. Vaikka lihasmassan kasvua ja kehonmuokkausta koskevat osat tuntuisivat kaukaisilta kestävyyssuoritukseen tähtääville liikkujille, on kirjan koko sisällön hallitseminen erinomaisen yleissivistävää ravitsemustietoutta.

Syöminen ja ravinto puhuttavat nykyään mediassa laajalti. Saatavilla on paljon tietoa ja tutkimustuloksia, mutta niiden kriittinen arviointi ja maalaisjärkinen suhtautuminen uutisotsikoihin on vaikeaa, jos ei hallitse ravitsemuksen perustietoja. Proteiininpainotteinen ruokavalio on markkinoitu hyvin, mutta onko osasyy markkinoinnin onnistumiseen sittenkin ihmisten perustietojen puute? Liikkujan tärkeimmästä energianlähteestä hiilihydraatista tuli trendin mukana äkkiä vaarallista ja vältettävää. Rinnan uusi teos on hyvä peruskurssi, jonka hallitsemisen jälkeen on mahdollista valita erikoisdieetti perusteet ymmärtäen ja dieetin vaikutukset oikein arvioiden.

Vaikka tekstissä välillä käydään käytännön ruokalautaselta solutasolla asti, on teksti helposti ymmärrettävää. Kirja on arvioni mukaan hyvä ravitsemuksen perusopas myös urheilijalle, mutta se on suunnattu kuntoilijoille ja ravintovalmennusta antaville ammattilaisille. Miksi? Kirjoittaja Mikko Rinta kertoo Kestävyysurheilu+:lla urheilijan ja kuntoilijan ravitsemuksen erosta, sekä kestävyysurheilijan ravitsemuksen tavallisimmista ongelmista.

- Outi Hytönen


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama