Kuukauden kirja: Aerobics (1968)

Kenneth H. Cooper: Aerobics (1968)

Kenneth H. Cooper: Aerobics (1968)

Cooperin testistä tunnetun Kenneth Cooperin ensimmäinen kirjajulkaisu on kuntoliikunnan tutkimuksen klassikkoteos. Se mullisti kuntoliikkujan ohjelman.

Cooper osoitti, että tärkein osa liikunnan terveyshyödyistä saavutetaan aerobisella harjoittelulla. Kuningaslajina hän piti juoksua, kakkonen oli uinti ja kolmanneksi parasta liikuntaa pyöräily. Voimistellakin voi, mutta ei aerobisen harjoittelun sijaan vaan sen lisäksi.

Aerobics täyttää pian jo 50 vuotta, joten nyt se kertoo jo kuntoliikunnan historiastakin. Julkinen juoksulenkkeily ei ollut tavallinen harrastus ja jotkut saattoivat jättää juoksentelematta, koska se oli noloa. Niinpä Cooper kuljettaa mukana vaihtoehtoisena liikuntamuotona sisällä paikallaan juoksemista. Ei siis juoksumatolla, vaan olohuoneen lattialla. Tehokkaassa menossa laputetaan 80-90 askelta minuutissa. Päivän harjoituksen voi suorittaa salaa aamu-uutisia katsellessa, vinkkaa Cooper.

Yleisten suositusten lisäksi Cooper käsittelee lyhyesti eri väestöryhmiä kuntoliikunnan kannalta. Hän erittelee suosituksia eri-ikäisille, sekä lisäksi erityisryhmille: sydänpotilaille, lentäjille, astronauteille ja naisille. Kolme ensimmäistä selittyvät Cooperin tutkijan historian perusteella, sillä hän teki työtään sydänpotilaiden ja Yhdysvaltain ilmavoimien parissa. Jos oli miesten kuntolenkkeily 1960-luvulla vasta kehitysvaiheessa, niin vielä harvemmin lenkkeilivät naiset. He saavat samat liikuntasuositukset kuin miehetkin. Jos juoksu tuntuu kovin epänaiselliselta, niin uimaan mennessä saa laittaa ylleen kauniin uima-asun ja harrastaa sosiaalista elämää altaalla ja pyöräily se vasta naisellista urheilua onkin!

Aerobics esittelee kansantajuisesti aerobisen harjoittelun vaikutukset elimistössä. Kansantajuisen selittämisen Cooper taitaa erinomaisesti. Hän osaa myös esittää vaikutukset niin vakuuttavasti, ettei kukaan älykäs ihminen uskalla olla niitä hankkimatta.

Kuntoliikuntasuositukset Cooper rakensi taulukoiksi. Kaksi laajaa liitettä esittelee liikuntaohjelmat erikuntoisille, sekä pistetaulukon eri lajien, vauhtien ja suoritusaikojen rasitustasosta. Kunto-ohjelma valitaan 12 minuutin juoksutestin tuloksen perusteella. Aerobics-kirjassa Cooper esittelee ensimmäistä kertaa laajalle yleisölle tuon nimeään kantavan kuntotestin.

Cooperin kehittämästä kuntoliikunnan pistesysteemistä kerrotaan tarkemmin päivän plussajutussa.

- Outi Hytönen

Aerobics


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama