Kuukauden kirja: Kokkaa, liiku ja nauti

Teresa Välimäen ja Mikko Rinnan kirjan uutta antia ovat houkuttelevat, liikkujalle suunnatut ruokareseptit. Kuva: Fitra

Teresa Välimäen ja Mikko Rinnan kirjan uutta antia ovat houkuttelevat, liikkujalle suunnatut ruokareseptit. Kuva: Fitra

Mikko Rinnan ja Teresa Välimäen uutuusteos sisältää liikkujalle suunnattua tietoa hyvän ravitsemuksen koostamisesta.

Lisäksi tarjolla on raikkaita reseptejä päivän kaikille aterioille.

Mikko Rinnan viime vuonna ilmestynyt esikoisteos Syö, liiku ja kehity (Fitra, 2015) myytiin nopeasti loppuun, mikä kertoo, että kysyntää liikkujien ravitsemustiedolle löytyy. Oli hienoa kuulla, että kaikkia vaihtoehtoja suosittelevien tasoltaan kirjavien nettilähteiden ohella liikkujat ovat kiinnostuneet myös monipuolisen ravitsemuksen perusteista, eivätkä vain uusimmista trendeistä.

Uusi kirja Kokkaa, liiku ja nauti (Fitra, 2016) on tietosisällöltään hyvin samanlainen kuin Rinnan edellinen kirja. Monet kappaleet ovat itse asiassa täysin samoja kuin viime vuoden kirjassa. Lähestymistapaa on uudistettu ottamalla näkökulmaksi, miten ravitsemus edistää terveyttä. Kirjan loppuosassa käydään tiiviisti läpi myös erilaisten sairauksien hoidossa ruokavaliosta saatava apu.

Teos on suunnattu kuntoliikkujille ja siitä löytyy neuvoja erilaisin tavoittein ravitsemustaan lähestyville lukijoille ahkerista liikkujista painonpudottajiin. Ruokavalion rakentaminen tai oman ruokavalion kehittäminen neuvotaan Mikko Rinnan kehittäminen Diet Builder -menetelmän avulla. Rinta kertoo menetelmästä tarkemmin päivän plussajutussa.

Kokkaa, liiku ja nauti on ulkoasultaan pirteä ja värikäs, kuin suoraan ravitsemussuositusten mainosesitteistä. Teksti on pilkottu tietolaatikoihin ja lyhyiksi luvuiksi, joten se on nopealukuista ja tärkeimmät pointit on korostettu näkyvästi.

Teoksen uutta antia ovat houkuttelevat reseptit. Internetistä ja keittokirjoista löytyy loputtomiin reseptejä, mutta sellaista liikkujalle suunnattua kokonaisuutta, joka ei perustuisi jonkun ruoka-aineen välttämiseen, ei ole reseptikirjossa ollut tarjolla. Reseptivalikoiman aamu- ja välipalat ovat ensisilmäyksellä puuroja ja voileipiä, mutta tarkemmin tutkiskelemalla niistä löytyy mielenkiintoisia vaihtoehtoja joka-aamuiseen kaurapuuroon.

Pääruokavalikoima sen sijaan on mahtava. Terveellisiä, monipuolisia, värikkäitä, helppotekoisia ruokia, joita kaikki voivat syödä hyvällä omalla tunnolla! Meillä syödään tänään lämmintä broileri-bataattisalaattia, huomenna kalkkuna-parsakaalimunakasta uunissa. Ja olisiko sunnuntaina tomaatti-tonnikalalasagnen vai yrttikalan porkkana-perunamuusin vuoro...

- Outi Hytönen



Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama