Kuukauden kirja: Kestävyysliikunta

Kestävyysliikunta tarjoaa inspiraatiota kaikille aloittelijoista kilpakuntoiljoihin.

Kestävyysliikunta tarjoaa inspiraatiota kaikille aloittelijoista kilpakuntoiljoihin.

Kevään uutuuskirja Kestävyysliikunta sisältää yli 300 sivua asiaa kestävyysharjoittelusta ja eri kestävyyslajeista.

Kalle Kotirannan ja Lasse Seppäsen kokoaman tietopankin ensimmäinen puolisko kerää kattavasti tietoa kestävyyden perusteista, harjoittelun tehoalueista, sykkeestä, testauksesta, palautumisesta, ravitsemuksesta, psyykisestä valmentautumisesta, lihashuollosta, voimaharjoittelusta ja terveydestä. Kaikkien lukujen sisältö on kirjoitettu nimenomaan kestävyysliikunnan näkökulmasta.

Viimeisen kolmanneksen sivuilla ovat lajiesittelyt. Lajeiksi on valittu juoksu, hiihto, pyöräily, uinti, triathlon, suunnistus ja soutu. Lajiosioissa käydään läpi, miten uudessa lajissa pääsee alkuun, mitä varusteita tarvitaan ja millaisia harjoituksia tehdään.

Kävely puuttuu valikoimasta. Se on kansanterveydellisesti varsin merkittävä liikkumismuoto, monien urheilijoiden harjoitusmuoto varsinkin sauvarinteen ja vaellusten muodossa ja ennen kaikkea kilpaurheiluna äärimmäinen kestävyyslaji.

kestävyysliikunta2

Monissa kirjan luvuista on käytetty nimekkäitä asiantuntijoita, mutta pitkän linjan kestävyysmiehinä Kotirannalta ja Seppäseltä itseltäänkin löytyy pätevyyttä monessa asiassa. Vaikka sivuja on yli 300, on asiaa niin paljon, ettei yhdelle lajille tai osa-alueelle voida omistaa sivukaupalla tilaa. Isojen kokonaisuuksien tiivistäminen parinkymmenen sivun luvuiksi pakottaa tekemään valintoja ja joistain valinnoista voi olla eri mieltä. Esimerkiksi ravitsemusluvussa keskitytään paljon urheilujuomiin ja tankkaukseen monipuolisen perusravitsemuksen kustannuksella. Pääosin tekijät ovat kuitenkin onnistuneet aivan erinomaisesti tiivistämään lukuihin nimenomaan olennaisinta perustietoa. Lyhyestikin esitettynä tiedosta on käytännön hyötyä ilman että olisi haettava joka asiasta lisätietoa.

Psyykkisen valmentautumisen ottaminen mukaan omaksi luvukseen on komea kannanotto henkisen valmennuksen puolesta. Onkohan missään suomenkielisessä kestävyyslajin perusoppaassa ennen ollut mukana erillistä osiota henkiselle valmennukselle? Luku osoittaa, miten kuntoliikkujakin voi hyötyä henkisen valmennuksen metodeista. Pääasiassa keskitytään stressitekijöihin ja niiden hallintaan sekä tavoitteiden asetteluun.

Uusia ideoita liikkumisharrastukseen tai suunnitelmallisempaankin harjoitteluun etsivälle Kestävyysliikunta on inspiroiva teos. Kestävyysharjoittelu ei ole pelkkää ”lenkillä käyntiä” ja lajien esittely osoittaa, miten monipuolisesti uusia asioita voi keksiä tehtäväksi kestävyysliikunnankin alalta. Myös oman kuntokehityksensä kanssa paikallaan jumittava liikkuja tai kilpakuntoilija löytää kirjasta hyödyllisiä vinkkejä.

Kannustavaa virettä tosin laskee johdanto. Erikoinen valinta on ottaa heti johdannossa kantaa lahjakkuuden merkitykseen nimenomaan siltä kannalta, että ”geenit selittävät jopa 50 % harjoittelun vaikutuksista”. Urheilijalle väite on lannistava, kuntoilijalle se voi olla hyvä tekosyy olla kehittymättä, kun voi aina syyttää geenejä huonosta vauhdista. Loppusanoihin on löydetty paljon positiivisempia näkökulmia.

Kestävyysliikunnan harrastajien määrä on kasvussa. Joitain lajikirjoja on kestävyyslajeistakin ilmestynyt viime vuosina, mutta esimerkiksi erilaisiin lihaskunto-oppaisiin verrattuna kestävyys on kirja-alalla jäänyt kakkoseksi. Kestävuusliikunta-kirjan kustantaja Fitra on julkaissut useita teoksia eri osa-alueista, joita tässäkin kirjassa käydään läpi. Kestävyysliikunta onkin kuin Fitran tuotannon summa, yhteenveto eri erikoisalueiden kirjoista.

Kestävyysliikunnan voit tilata Premiumsportin verkkokaupasta.

- Outi Hytönen


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama