Kestävyyslajien miniseminaari ma 24.9. klo 16-20:30
Seuraa tästä

Kuukauden kirja: Kestävyysliikunta

Kestävyysliikunta tarjoaa inspiraatiota kaikille aloittelijoista kilpakuntoiljoihin.

Kestävyysliikunta tarjoaa inspiraatiota kaikille aloittelijoista kilpakuntoiljoihin.

Kevään uutuuskirja Kestävyysliikunta sisältää yli 300 sivua asiaa kestävyysharjoittelusta ja eri kestävyyslajeista.

Kalle Kotirannan ja Lasse Seppäsen kokoaman tietopankin ensimmäinen puolisko kerää kattavasti tietoa kestävyyden perusteista, harjoittelun tehoalueista, sykkeestä, testauksesta, palautumisesta, ravitsemuksesta, psyykisestä valmentautumisesta, lihashuollosta, voimaharjoittelusta ja terveydestä. Kaikkien lukujen sisältö on kirjoitettu nimenomaan kestävyysliikunnan näkökulmasta.

Viimeisen kolmanneksen sivuilla ovat lajiesittelyt. Lajeiksi on valittu juoksu, hiihto, pyöräily, uinti, triathlon, suunnistus ja soutu. Lajiosioissa käydään läpi, miten uudessa lajissa pääsee alkuun, mitä varusteita tarvitaan ja millaisia harjoituksia tehdään.

Kävely puuttuu valikoimasta. Se on kansanterveydellisesti varsin merkittävä liikkumismuoto, monien urheilijoiden harjoitusmuoto varsinkin sauvarinteen ja vaellusten muodossa ja ennen kaikkea kilpaurheiluna äärimmäinen kestävyyslaji.

kestävyysliikunta2

Monissa kirjan luvuista on käytetty nimekkäitä asiantuntijoita, mutta pitkän linjan kestävyysmiehinä Kotirannalta ja Seppäseltä itseltäänkin löytyy pätevyyttä monessa asiassa. Vaikka sivuja on yli 300, on asiaa niin paljon, ettei yhdelle lajille tai osa-alueelle voida omistaa sivukaupalla tilaa. Isojen kokonaisuuksien tiivistäminen parinkymmenen sivun luvuiksi pakottaa tekemään valintoja ja joistain valinnoista voi olla eri mieltä. Esimerkiksi ravitsemusluvussa keskitytään paljon urheilujuomiin ja tankkaukseen monipuolisen perusravitsemuksen kustannuksella. Pääosin tekijät ovat kuitenkin onnistuneet aivan erinomaisesti tiivistämään lukuihin nimenomaan olennaisinta perustietoa. Lyhyestikin esitettynä tiedosta on käytännön hyötyä ilman että olisi haettava joka asiasta lisätietoa.

Psyykkisen valmentautumisen ottaminen mukaan omaksi luvukseen on komea kannanotto henkisen valmennuksen puolesta. Onkohan missään suomenkielisessä kestävyyslajin perusoppaassa ennen ollut mukana erillistä osiota henkiselle valmennukselle? Luku osoittaa, miten kuntoliikkujakin voi hyötyä henkisen valmennuksen metodeista. Pääasiassa keskitytään stressitekijöihin ja niiden hallintaan sekä tavoitteiden asetteluun.

Uusia ideoita liikkumisharrastukseen tai suunnitelmallisempaankin harjoitteluun etsivälle Kestävyysliikunta on inspiroiva teos. Kestävyysharjoittelu ei ole pelkkää ”lenkillä käyntiä” ja lajien esittely osoittaa, miten monipuolisesti uusia asioita voi keksiä tehtäväksi kestävyysliikunnankin alalta. Myös oman kuntokehityksensä kanssa paikallaan jumittava liikkuja tai kilpakuntoilija löytää kirjasta hyödyllisiä vinkkejä.

Kannustavaa virettä tosin laskee johdanto. Erikoinen valinta on ottaa heti johdannossa kantaa lahjakkuuden merkitykseen nimenomaan siltä kannalta, että ”geenit selittävät jopa 50 % harjoittelun vaikutuksista”. Urheilijalle väite on lannistava, kuntoilijalle se voi olla hyvä tekosyy olla kehittymättä, kun voi aina syyttää geenejä huonosta vauhdista. Loppusanoihin on löydetty paljon positiivisempia näkökulmia.

Kestävyysliikunnan harrastajien määrä on kasvussa. Joitain lajikirjoja on kestävyyslajeistakin ilmestynyt viime vuosina, mutta esimerkiksi erilaisiin lihaskunto-oppaisiin verrattuna kestävyys on kirja-alalla jäänyt kakkoseksi. Kestävuusliikunta-kirjan kustantaja Fitra on julkaissut useita teoksia eri osa-alueista, joita tässäkin kirjassa käydään läpi. Kestävyysliikunta onkin kuin Fitran tuotannon summa, yhteenveto eri erikoisalueiden kirjoista.

Kestävyysliikunnan voit tilata Premiumsportin verkkokaupasta.

- Outi Hytönen


Kuukauden luetuimmat

  1. 03.09.2018Jälleen ex-hiihtäjän kuolemantapaus Norjassa – maajoukkueessa hiihtävä sisar matkusti leiriltä kotiin, Therese Johaug menetti yhden parhaista ystävistä
  2. 13.09.2018Polar julkistaa: Polar Vantage V on multisportkello huippu-urheilijoille
  3. 26.08.2018Pitkän matkan suomenmestareiksi suunnistivat Svetlana Mironova ja Miika Kirmula
  4. 08.09.2018Ole Einar Bjoerndalen ja Darya Domracheva tekevät comebackin joulukuussa
  5. 14.09.2018Johanna Matintalon tahti kiihtyy syksyä kohti - MM-viesti kiinnostaa Seefeldissä
  6. 16.09.2018Maratonin maailmanennätykseen yli minuutin parannus Berliinissä!
  7. 06.09.2018Fredric Portin lopettaa maajoukkueuransa – perhe ja työ menee urheilun edelle
  8. 22.09.2018Alisa Vainio kovalla ajalla maratonin Suomen mestariksi
  9. 05.09.2018Ustjugov yksi dopingepäilyistä - Venäjän ampumahiihtoliitto ei ole auttamassa kaksinkertaista olympiavoittajaa
  10. 29.08.2018Maastohiihdon Suomen Cupin kilpailukalenteri vahvistettu
  11. 20.09.2018Didrik Tönseth ennätysvauhdissa hiihtäjien ylämäkitestissä, Kläbo kaukana viime syksyn ajasta
  12. 17.09.2018Kaisa Mäkäräinen tuplamestari rulla-ampumahiihdon SM-kisoissa
  13. 28.08.2018Ruotsalaissuunnistaja pronssille yleisurheilumestaruuskisojen 10 000 metrillä - alitti puoli tuntia
  14. 04.09.2018Viranomaiset antoivat Skofterudin kuolemasta lisätietoa
  15. 01.09.2018Hurja venyminen 1500 metrillä toi miesten maaotteluvoiton Suomelle
  16. 22.09.2018Helsinki City Trail venäläissuunnistajien juhlaa
  17. 12.09.2018Norjalaishiihtäjä Emil Iversen epävarma Kiinan olympialaisista jo kolme ja puoli vuotta ennen kisoja
  18. 19.09.2018Sveitsissä katsastettiin suunnistajia maailmancupiin 5000 metrin ratatestillä – Wyder kunnossa, miesten huippukunto tämän kauden osalta ohi?
  19. 13.09.2018Polar julkistaa: monipuolinen Polar Vantage M -multisportkello tavoitteellisille urheilijoille
  20. 15.09.2018Paimion Rasti suunnisti SM-viestin voittoon
  21. 12.09.2018IBU: Ampumahiihdossa yhteislähtökilpailuun voidaan ottaa 60 urheilijaa – osa hiihtää pidemmän lenkin ennen ammuntaa
  22. 13.09.2018Team Mäenpää tähtää sijaparannukseen Visma Ski Classicsin joukkuekilpailussa
  23. 03.09.2018Jarmo Rissanen harkitsee täyspanostusta duathloniin: ”Uinti ja hiihto pitäisi lopettaa. Kilpakumppanit eivät ole koskaan tehneet käsillä mitään”
  24. 19.09.2018Anne Kyllösen selässä välilevypullistuma - edessä usean viikon kuntoutus
  25. 16.09.2018Severi Kymäläinen palasi huipulle SM-sprintissä
  26. 30.08.2018Neljää venäläistä ampumahiihtäjää epäillään dopingrikkeestä
  27. 20.09.2018Roposen vlogi: Katsaus Riitta-Liisa harjoitustilanteeseen
  28. 04.09.2018Leena Nurmi toimii Ylläs-Levi -hiihdon lähettiläänä – ensi vuoden tavoitteena aikaparannus
  29. 26.08.2018Kevään jalkavamma kiusaa edelleen Marika Teiniä
  30. 01.09.2018Vainio toinen Ruotsi-ottelun 10 000 metrillä

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama