Kuukauden kirja: Kirsi Valastin Hyvä juoksu neuvoo aloittelijat vauhtiin

Hyvä juoksu. Juoksemisen ilo -kirjan on kirjoittanut Suomea olympialaisissakin edustanut Kirsi Valasti.

Hyvä juoksu. Juoksemisen ilo -kirjan on kirjoittanut Suomea olympialaisissakin edustanut Kirsi Valasti.

2000-luvulla Suomen kärkijuoksijoihin kuulunut Kirsi Valasti on kirjoittanut kirjan juoksemisen ilosta.

Hyvä juoksu. Juoksemisen ilo sopii aloittelijoille, sillä kirjassa lähdetään perusteista. Ensimmäisissä luvuissa käydään läpi juoksemisen hyötyjä, tarvittavia varusteita ja kymmenen sivun verran perustietoutta eri tehoalueilla harjoittelemisesta.

Koko ajan mukana on ajatus juoksuharrastuksen jatkuvuudesta. Valasti pohtii, miksi monen harrastus loppuu kovasta alkuinnosta huolimatta lyhyeen ja muistuttaa rytmityksen ja palautumisen merkityksestä. Aloittelijalle tärkeää on oppia näkemään, millaiset seikat vaikuttavat kokonaiskuormitukseen ja sitä kautta juoksuharjoituksiin. Näitä tekijöitä Valasti tuo mukavasti esille.

Nimensä mukaisesti kirja keskittyy hyvän juoksutunteen löytämiseen. Valmennusteorian osuus on minimoitu. Sen sijaan Valasti keskittyy kuvailemaan, miten rennon ja helpon juoksun löytää. Erityisesti juoksutekniikkaluvussa tulevat onnistuneesti esille Valastin omat ideat. Hän lähtee yllättäen liikkeelle kasvojen rentouttamisesta ja kurkun alueen ja hengityksen merkityksestä juoksun rentouteen. Yhden alaluvun nimi on ”Kasvot vaikuttavat koko juoksutekniikkaan”. Näkemystä voi testata vaikkapa juoksemalla peräkkäiset vedot hymyillen tai kovasti irvistäen.

Juoksu on urheilulajina lajeista luonnollisin ja siksi varsinkin aloittelijoille suunnatut tekstit liikkuvat toisinaan sillä rajalla, että pitääkö tämäkin maalaisjärkinen asia kirjata kirjaan. Esimerkiksi, että jos aiot juosta paljon poluilla, kannattaa hankkia polkujuoksuun sopivat lenkkarit. Hyvä juoksukaan ei tällaisilta kohdilta välty.

Juoksuoppaita ilmestyy joka vuosi, eikä joukosta erottuminen ja uusien raikkaiden ajatusten löytäminen ole helppoa. Valastilla on kuitenkin uudenlainen oma lähestymistapa, joka tuntuu tekstin taustalla läpi koko teoksen, vaikka sisällössä onkin paljon oppaasta toiseen toistuvia asioita juoksuharjoittelun perusteista.

Kaikista persoonallisin, muista oppaista erottuva osa on kirjan kymmenes luku ”Runfulness – mielenrauhaa juosten”. Runfulness on Valastin itse kehittämä käsite, joka tarkoittaa ”kehon ja mielen yhteistyötä juosten. Se antaa tietoa kehostamme, elämästämme ja keinoja miten tätä informaatiota voidaan käyttää lisäämään hyvinvointiamme. Runfulness on juoksun avulla eli tekemisen kautta tietoista läsnäoloa, mutta samalla siihen kytkeytyy meditatiivinen tila.” Luvussa esitetään 11 Runfulness-harjoitusta, joiden kautta voi löytää kokonaisvaltaisen hyvän olon juostessa.

Puhtaasti fyysisellä puolella kirjan valmennuslinjasta jäi päällimmäisenä mieleen nopeuden ja terävyyden ylläpidon merkitys hyvän juoksutunteen löytämisen kannalta. Vaikka opas on suunnattu aloittelijoille, voi kokeneempikin juoksija löytää Valastin lähestymistavasta ja harjoitteista uutta inspiraatiota ja ideoita harjoittelun piristykseksi.

- Outi Hytönen

Hyvä juoksu. Juoksemisen ilo Premiumsportin verkkokaupassa

juoksemisen ilo


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama