Kuukauden kirjan avulla putkirullailusta enemmän irti

Kuukauden kirjana esittelyssä Foam Roller. Putkirullaus. Kuva: Docendo/kirjan kansi

Kuukauden kirjana esittelyssä Foam Roller. Putkirullaus. Kuva: Docendo/kirjan kansi

Foam Rollerilla on mukava rullailla sivureisiä ja tulee sen päällä istuttuakin olohuoneessa, mutta vasta kirjan avulla tajusin, miten monipuolisesta möykystä on kyse.

Tämän kuukauden tutkittu kirja on nimeltään Foam Roller. Putkirullaus. Kirjan on kirjoittanut yhdysvaltalainen personal trainer Sam Woodworth ja julkaissut suomeksi Docendo-kustantamo.

Sileän putkirullan lisäksi kirjan harjoitteissa käytetään hierontapalloa, joogamattoa ja puoliputkirullaa, joka on ikään kuin halkaistu, lattialla paikallaan pysyvä rulla.

Kirja sisältää 60 harjoitusta. Kuvitetut ohjeet ovat selkeitä ja helppoja seurata. Useimpien harjoitusten nimissä on mukana sana ”rentoutus”, mikä viittaa kaikenlaisiin palauttaviin ja hieroviin liikkeisiin. Lisäksi mukana on lihaskuntoliikkeitä, joissa putkirullaa voi käyttää apuna. Harjoitteet on jaettu keski-, ala- ja ylävartaloa koskeviksi osioiksi.

Kirjan alussa on esitelty putkirullauksen perusteita, mutta eniten oppii liikkeitä kokeilemalla. Jokaisen liikkeen kohdalla on kuvailtu liikkeen tarkoitus ja pikkukuvassa on väritetty ihmishahmosta lihakset, joihin liikkeen on tarkoitus kohdistua.

Harjoitteiden jälkeen on koottu 26 ohjelmaa. Ne ovat 5‒9 harjoitteen sarjoja, jotka on suunniteltu erilaisia tarpeita varten. Istumatyöläisille, liikaa seisoville, ryhdin korjaukseen, liikkuvuuden lisäämiseen löytyy omat sarjansa. Urheilijoille on koostettu mallisarjat tehtäviksi ennen harjoitusta, harjoitusten jälkeen ja lisäksi erityyppisiä lajeja harjoitteleville. Kipua lievittävissä ohjelmissa lähtökohtana on kipualue: esimerkiksi yläselän tai reisien särystä kärsiville on omat sarjansa. Nämä ovat aivan mainioita putkirullauksessa alkuun pääsemiseksi ja kokeneemmillekin käyttäjille inspiraatioksi.

FoamRollerFoam Roller. Putkirullaus neuvoo 60 harjoitetta.

Amerikkalaisten kirjojen tyyliin Foam Roller -kirja sisältää hieman epäsuomalaiselta tuntuvaa hehkutusta siitä, miten putkirullaus (tai minkä harjoitusmetodin kirja milloinkin on kyseessä) ratkaisee kaikki ongelmat. Foam Roller lupaa lisää liikkuvuutta, kivunlievitystä ja vammojen ehkäisyä. Se sopii kaikille istumatyöläisistä huippu-urheilijoihin. Tämähän kuulostaa aivan todelta, ilmaisutapa vain on amerikkalaisteoksissa välillä maailmaa syleilevän kaikkivoipa.

Lisää lupauksia: putkirullailu parantaa ryhtiä, auttaa palautumaan, lisää tietoisuutta kehosta ja parantaa voimatasoa! Nämä hyödyt lienevät kaikissa lihashuoltometodeissa, joita ihmisen vain tulee tehtyä. Uusi kirja voi antaa ideoita, inspiraatiota ja tuoda monipuolisuutta, mikä tekee aina huoltotoimista mielekkäämpiä.

- Outi Hytönen

Premiumsport.fi

Ad16605771St1Sz3466Sq110867070V0Id1