Vegaaniurheilijoille ravitsemusopas – inspiraatiota ja vinkkejä kaikenlaisiin ruokavalioihin

Kasvisruoka sisältää oikein suunniteltuna kaikki tarvittavat ravintoaineet. kuva: Inri Samarijiva/Creative Commons

Kasvisruoka sisältää oikein suunniteltuna kaikki tarvittavat ravintoaineet. kuva: Inri Samarijiva/Creative Commons

Kasvispainotteisemman ruokavalion tai kokonaan kasvissyöjäksi ryhtymisen suosio on nousussa. Tähän trendiin vastaa tarpeellisena oppaana Kestävyysurheilu.fi:n Kuukauden kirjana arvioitava uusi opas Liikkujan kasvisruokavalio (Fitra, 2017).

 Ravitsemusoppaista saattaa usein löytyä mainintoja tai erillinen luku kasvissyönnistä, mutta harvemmin erikoisruokavalioiden piirteitä voidaan huomioida läpi koko oppaan. Jussi Riekin kirjoittamassa teoksessa perehdytään tarkasti nimenomaan kasvissyöjän tarpeisiin vastaamiseen. Esimerkiksi lisäravinteista ja urheiluvalmisteista pystytään tällaisessa erikoisoppaassa kirjoittamaan täsmälleen kasvissyöjille kohdistettuna valikoimana. Kreatiini on hyvä esimerkki: sen hyödyistä yleensä kiistellään, mutta kasvissyöjille se on Riekin tekstin mukaan todettu erittäin hyödylliseksi. Tarkasti vastataan myös kasvissyöjä-urheilijoiden usein kuulemiin kysymyksiin proteiinin ja raudan saannin riittävyydestä.

On kuitenkin todettava, että kirjan nimi Liikkujan kasvisruokavalio ei aivan kerro kirjan sisällöstä. Koko teos on nimittäin kirjoitettu vegaaniruokavalion näkökulmasta, mikä tarkoittaa kaiken eläinperäisen ravinnon jättämistä pois. Monien kasvissyöjien ruokavalioon kuuluvat maitotuotteet ja kananmuna eivät ole tässä oppaassa käsittelyssä ja siksi veganismi voisi näkyä kirjan nimessä. Kirjan mukaan Suomen väestöstä kasvissyöjiä on neljä prosenttia ja vegaaneja noin 0,4 prosenttia, joten taitaisi nimivalinta rajata lukijakuntaa liikaa...

Vaan voipa rajattua sisältöä lähestyä siinä mielessä positiivisesti, että kasviperäisiin ravinnonlähteisiin keskittymällä Riekki onnistuu kertomaan, miten monipuolinen ruokavalio on mahdollista koostaa pelkistä kasvikunnan aineksistakin. Tätä tietoa voi hyvin hyödyntää vaikka ei vegaaniksi aikoisikaan ja kirja sopiikin myös sekasyöjille terveellisen ruokavalion oppaaksi. Palkokasveja, täysjyväviljoja, pähkinöitä ja siemeniä kuvaillaan tarkasti ravintoaineiden saannin ja liikkujan tarpeiden kannalta.

Aivan uutena näkökulmana ravitsemusoppaiden joukossa Riekki yhdistää liikkujan ravitsemuksen vaatimukset ja ympäristöajattelun. Tämä kirjan ensimmäisen luvun kappale tiivistää hyvin Riekin kokonaisnäkemyksen aihealueiden yhdistämisestä: ”Urheiluravitsemukseen liittyy yleinen taipumus tarkastella syömistä hyvin reduktionistisesti, irrallaan muusta todellisuudesta. Ruoka-aineet nähdään lähinnä ravintoaineiden, kuten proteiinin, rasvan tai C-vitamiinin lähteenä. Ajatellaan, että liha on ”hyvä proteiinin lähde”. Sen sijaan lihan terveys- ja ympäristövaikutuksiin ei juurikaan oteta kantaa, saati sitten eläinten hyvinvointiin. Nämä asiat sivuutetaan ikään kuin ne eivät kuuluisi keskusteluun lainkaan. Joskus aihe suorastaan torpataan, kun sitä yrittää ottaa esiin: ’Ympäristönäkökulma on tärkeä, mutta se ei liity urheiluravitsemukseen.’ Mutta voiko keskustelua ruuasta käydä tyhjiössä, irrallaan muusta todellisuudesta?”

liikkujan kasvisruokavalio frontLiikkujan kasvisruokavalio kertoo, miten urheiluravitsemuksen ja ympäristöajattelun yhdistäminen onnistuu.

Jussi Riekki on tehnyt kirjan, koska haluaa kertoa kasvisruokavalion terveellisyydestä ja sopivuudesta ja koska on huolissaan maailman tulevaisuudesta ja lihansyönnin ympäristövaikutuksista. Riekki ei ole ravitsemustieteilijä eikä ravitsemusterapeutti, mutta hän on hankkinut tietämystä avoimen yliopiston kursseilla, ravintovalmentajan koulutuksessa sekä ennen kaikkea käytännössä. Vähemmälläkin asiantuntemuksella ravitsemuksesta nykyään kirjoitetaan internetin maailmassa... eikä Riekki pyrikään luomaan uutta tietoa vaan kokoamaan tutkimustietoa ymmärrettäväksi, käytännölliseksi ja kriittisesti arvioiduksi paketiksi.

Kriittisen arvion kohdan toteutumisesta voidaan Liikkujan kasvisruokavalio -kirjan kohdalla olla montaa mieltä. Ravintoasioihin liittyy nykyään paljon asenteita ja tunteita. Riekki perustelee tutkimustuloksin kaiken kirjoittamansa ja esittelee laajasti kasvissyönnin terveysvaikutuksia. Poiminnat tieteellisistä tutkimuksista on kuitenkin tehty vegaanin silmin. Ruoka näyttäytyy mustavalkoisena, kun vegaanivalikoima on hyväksi, kaikki muu pahaksi elimistölle.

Kirjan alaotsikko ”Kestävää kehitystä” on hieno valinta. Se viittaa sekä maapallon kestävään kehitykseen että urheilijan mahdollisuuteen saada ravinnosta jatkuvan kehittymisen rakennusaineita. Urheiluravitsemuksen ja ravinnon ympäristöystävällisyyden huomioiminen voi kuulostaa monimutkaiselta yhdistelmältä, mutta Riekki näyttää kirjallaan, ettei se niin hankalaa ole. Uudet tavat vaativat totuttelua, mutta eivät ole mahdottomia oppia. Tässä kirjassa mennään pääasiassa teoriatasolla ravintoaineiden ja liikkujan ravitsemukselle asetettujen vaatimusten kautta edeten, mutta lopussa saadaan käytännöllisempiäkin vinkkejä. Uuden näkökulman ja monien erillisinä pitämien aihealueiden yhdistäminen on Riekin teoksen merkittävin ansio.

- Outi Hytönen

MAINOS: Liikkujan kasvisruokavalio. Kestävää kehitystä tilattavissa Premiumsportista


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama