Kuukauden kirja: Aja kovempaa!

Juttusarjassa luetaan kuukausittain kestävyysurheiluaiheisia kirjoja, uusia ja vanhoja. Kesäkuussa jatketaan pyöräilyteemalla, mutta tällä kertaa keskitytään pyöräilijän harjoitteluun.

Aja kovempaa! on uusi maantiepyöräilyn käsikirja. Kilpapyöräilijä Jussi Veikkasen, valmentaja Antti Hagqvistin ja toimittaja-kirjailija-kustantaja-himoliikkuja Kalle Kotirannan kirjoittama opas ilmestyi toukokuussa. Se on suunnattu niille, jotka haluavat kehittyä pyöräilyharrastuksessaan: "harjoitella paremmin ja ajaa laadukkaasti kovempaa ja pidemmälle".

Kestävyysurheilun aloittajalle kehittymiseen riittää säännöllisyys ja määrä. Kun mikään ei muutu, kehitys pysähtyy ja tulokset eivät enää paranekaan. Tämän käsikirjan 26 lukua ja niiden kymmeniä alalukuja voi kaikkia lukea mielessä kysymys mitä voin itse parantaa tältä osa-alueelta. Jussi Veikkanen kommentit kertovat hänen omista kokemuksistaan ja ne on sijoitettu perustekstistä erilleen alalukujen loppuun.

Kirjan alussa korostetaan hyvien varusteiden ja ajoasennon merkitystä. Tuhansien kilometrien aikana pienikin virheasento tai vääränkokoinen runko aiheuttavat ongelmia. Varusteosion termistö ei aina aukene maallikolle, ehkä kaavakuva polkupyörästä olisi auttanut. Harjoittelu- ja ravitsemusosiot tarjoavat perustietoa kestävyysharjoittelusta ja suunnitelmallisuudesta. Teksti sopii minkä kestävyyslajin harrastajalle tahansa.

Näin Ranskan ympäriajon kynnyksellä maallikolle on mielenkiintoista lukea porukassa ajamisesta, kilpapyöräilijöiden käyttämistä varusteista ja taktiikasta. Luvut "Kilpaileminen" ja "Aika-ajot/tempo" mahtuvat kaksisataasivuisessa kirjassa seitsemälle sivulle. Niistä olisi mielellään lukenut lisääkin, mutta tietoa näistä osa-alueista tipahtelee kyllä pitkin kirjaa. Esimerkiksi kilpailunaikaisesta neste- ja energiahuollosta kerrotaan ravitsemusosiossa.

Veikkasen kommentit piristävät kokonaisuutta. Ne eivät toista jo sanottua, vaan tuovat lisätietoa ja kertovat käytännönasioista huippupyöräilijän arjessa ja kilpailuissa. Esimerkiksi urheilujuomakappaleen jälkeen Veikkanen kertoo, että "meillä lääkäri kehottaa aina lisäämään suolaa juoman sekaan. Pieni määrä suolaa ei muuta juoman makua." Painonhallinnan osalta oli yllättävää, että Veikkasen mukaan monet huippuajajat saattavat ottaa talven aikana 10-15 kiloa ylimääräistä, jotka on sitten pudotettava kilpailukaudeksi.

Luvussa "Ajotekniikka" kerrotaan parijonossa ajamisesta kilpailussa, mihin Veikkanen yllättäen kommentoi, ettei missään muualla ajeta telaketjussa kuin Suomessa. "Suomessa porukka ajaa usein telaketjua, mitä en oikein ymmärrä. Se pistää homman sekaisin, sillä telaketju tekee ajon rauhattomaksi ja aiheuttaa turhaa kiihdyttelyä. Juuri missään ei ajeta tuolla lailla, mutta usein Suomessa se on itsestään selvyys." Jussi Veikkasen kehityksestä ja urasta on oma osionsa kirjan lopussa.

"Valmentamisen monilahjakkuus" Antti Hagqvist valmentaa Jussi Veikkasen lisäksi hiihtäjä Risto-Matti Hakolaa, sekä useita yritysjohtajia. Kirjan lopuksi tarjotaan säännöllisellä harjoittelulla kuntoaan pohjustaneille esimerkkiohjelma kilpailua edeltävälle 12 viikolle. Tuntimääräisiä ohjeita kiinnostavampia ovat kommentit ja huomiot harjoitteista: usein aikakauslehdissä tai käsikirjoissa annetut esimerkkiohjelmat jäävät kilometrien tai minuuttimäärien tasolle, mutta tässä on esitetty myös ravintoa ja huoltoa koskevia neuvoja.

Hagqvistin edellinen kirja Bisnesatleetti sisälsi paljon samoja kestävyysharjoittelua ja harjoittelun oheisalueita koskevia osioita. Sieltä mieleen jäi yksityiskohta, jossa kiinnitettiin huomiota urheilijan kulttuuriharrastuneisuuteen ja sen puutteeseen. Aja kovempaa! -kirjassa suunnitelmalliseen harjoitteluun kuuluu itsensä johtaminen, mikä tarkoittaa riittävää kuria elämäntavoissa. Unirytmi, ravintorytmi, kalenteri, muiden asioiden huomioiminen ja lisäksi: "Opettele lukemaan kirjoja, älä roiku koko ajan netissä." Harmillista, että urheilijan henkistä varantoa koskevat ajatukset ovat jääneet perustelematta, sillä tätä ei kukaan toinen valmentaja ole tuonut esille. Miksi se on tarpeellista? Muutenkin urheilun henkinen puoli jää käsikirjassa vähäiselle käsittelylle. Toivottavasti tästä teemasta kuullaan joskus vielä lisää. Hagqvist on parin viime vuoden aikana nostanut julkisesti esiin urheilijoiden alkoholinkäytön ja painonhallinta-asian, ehkä tämä on seuraava?

Aja kovempaa! on monipuolinen perusteos pyöräilyn harrastajalle. Se esittää miten monella osa-alueella kehittymisen eteen voi tehdä töitä.

-Outi Ojanen


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama