Kuukauden kirja: Pyöräilyn klassikkonousut

Brittiläinen pyöräilytoimittaja Daniel Friebe ja valokuvaaja Pete Goding ovat koonneet Euroopan suurimpien pyöräilykilpailuiden legendaarisimmat nousut suureksi kuvakirjaksi. Se on matkaopas Eurooppaan ja kiinnostava käsikirja ympäriajoja seuraaville pyöräilyn ystäville. Kirjan on suomentanut Miika Arhio.

Yksi urheilun parhaita puolia on päästä harjoittelemaan ja kilpailemaan uusiin paikkoihin. Godingin laadukkaat valokuvat tuovat tämän edun esiin jylhänä ja romanttisena: vehreät rinteet, karut huiput ja korkealta avautuvat maisemat olisivat oikein mainio syy pyöräillä ja kokea pitkien ja jyrkkien nousujen tuskat. Raastavia kisataisteluita kuvissa ei nähdä, eikä itse asiassa pyöräilijöitä juuri ollenkaan.

Frieben kuvailevat tekstit sisältävät reittitietoutta, paikallishistoriaa, maisemakuvausta ja tietenkin historiallisia kamppailuja näissä klassisissa nousuissa. Juuri tällainen toimiva yhdistelmä tuo mieleen matkaoppaan: "Dramaattisen kaunis alue on käytännössä jatkoa rajan toisella puolen olevalla Ranskan Rivieralle, ja siinä on pramean kimalluksen sijaan kotikutoista charmia ja haalistunutta loistoa," Friebe kuvaa Cipressan nousua Italian rannikolla lähellä Ranskan rajaa. Äkkiseltään voisi ajatella, että viidenkymmenen nousukuvauksen lukeminen on tylsää, mutta Friebe onnistuu luomaan jokaiselle mäelle oman luonteen ja hengen erityispiirteineen.

Italiassa Comojärven rannalta lähtevän Guisallon nousun pyhyyttä on kunnioitettu tuomalla mäen päällä sijaitsevaan kappeliin niin paljon muistoesineitä, että niistä on tehty erillinen museo. Alpe d'Huez lienee tuttu kaikille Ranskan ympäriajoa seuranneille: sen erityispiirre on valtava yleisömassa, jonka seassa pyöräilijä ei näe montaa metriä eteensä. Mont Ventoux taas on ollut yhden kilpapyöräilijän ja monen muun kulkijan elämän päätepiste, joten vuorta pidetään outona ja pelottavana, kuoleman sanotaan vaanivan kaikkialla. Ranskan Iseranin solan tie kulkee Euroopan korkeimmassa vuoristosolassa, ja siellä tie näyttää niin epäluonnolliselta, että se lienee Frieben mukaan tehty ainakin osittain vain siksi, että se on mahdollista.

Yksi vaatimmista on Mortirolon nousu Pohjois-Italiassa (12,5 km, nousua 1300 m). Sitä Friebe kuvaa näin: "Mazzo di Valtellinan ja Val Camonicaan yhdistävä tie sai alkunsa vuohipolusta, eikä se nykyäänkään ole paljoa leveämpi, mitä nyt huomattavasti sileämpi. Melkein läpeensä tiheään metsään kätkeytyvä tie kiemurtelee 39 neulansilmäkaarteen läpi lähes asumattomalla seudulla eikä tarjoa sen enempää näkymiä kuin armoakaan." Reitillä on Marko Pantanin muistomerkki, sillä juuri tässä nousussa hänen katsotaan tehneen läpilyöntinsä vuonna 1994.

Nousut on kirjassa järjestetty sen mukaan, kuinka korkealle ne nousevat. Klassikoiden joukkoon pääsemiseksi nousun ei tarvitse sijaita vuoristokorkeuksissa, eikä pituuttakaan vaadita edes kilometriä. Kirjan ensimmäinen nousu, Belgian Koppenberg, nousee 600 metrin matkalla 65 metriä. Legendaarisen aseman se saavuttaa pitkällä historialla ja dramaattisilla tapahtumilla. Oikeastaan Koppenberg on pienuudestaan huolimatta klassisempi kuin kirjan korkein ja viimeinen, Etelä-Espanjassa 3384 metrin korkeuteen kivuttava Pico de Veleta, jota ei itse asiassa ole kilpailuissa kokonaisuudessaan edes ajettu. Korkeimmillaan Espanjan ympäriajon etapin maaliviiva on siellä ollut 2520 metrissä (2009).

Faktatiedot ja korkeusprofiilit on sijoitettu tietolaatikoihin. Jäin kaipaamaan selkeää merkintää siitä, missä kilpailussa kutakin nousua on ajettu. Nyt tätä tietoa saa erikseen hakea tekstistä. Juttuja olisi mukava lueskella ennen etappeja, mutta pienen tiedonhakutyön saa internetissä tehdä löytääkseen tiedon siitä mitkä nousut ovat mukana juuri sen vuoden reitillä.

Välillä tekstissä vilahtelee paljon paikannimiä, joiden havainnollistamiseksi kaipaisi suurpiirteisiä sijaintikarttoja tarkempaa karttaa, vaikkapa sitten koko Länsi-Euroopasta, kirjan taakse liitettynä. Ajo-ohjeet ja tiedot vuoristoreittien aukiolosta vuoden aikana auttavat raastavista nousuista haaveilevia pyöräilyturisteja.

- Outi Ojanen


Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama