Kuukauden kirja: Kehity hiihtäjänä

Entisen kilpahiihtäjän ja nykyisin itsensä hiihtovalmentajana elättävän Simo-Viljami Ojasen uusi kirja Kehity hiihtäjänä on monipuolinen opas kuntoilijan hiihtoharjoitteluun.

Kattava paketti sisältää perustiedot kaikista hiihdon osa-alueista: harjoittelusta, voitelusta, suksityypeistä ja muista varusteista, ravinnosta, hiihtotekniikoista ja niin edelleen. Asiat on jäsennetty sujuvasti ja yksityiskohtainen sisällysluettelo auttaa löytämään nopeasti haluttua tietoa. Jos harjoittelutietouden perusteet ovat kunnossa, Kehity hiihtäjänä voi tarjota joitain yksittäisiä vinkkejä esimerkiksi hiihtotekniikan kehittämiseen. Suurimmaksi osaksi teksti on kuitenkin suunnattu aloittelijoille ja kuntoilijoille.

Suurin odotuksin toivoin kirjan opastavan enemmänkin myös kokeneempia liikkujia. Toisaalta, jos on hiihdellyt vuosia, mutta haluaisi päästä uuteen vauhtiin kehityksessä, on Ojasen oppaasta varmasti hyötyä. Kovakuntoisia kilpakuntoilijoita tai urheilijoita koskevia valemennusoppaita ei ole uutuuskirjoissa tullut vastaan. Kenties Ojanen voisi kirjoittaa jatko-osan, jossa kerrottaisiin konkreettisesti kilpahiihtäjien harjoittelusta ja elämästä. Kehity hiihtäjänä 2. Kilpataso. Lukisin.

Ojasen tekstiä on pääosin miellyttävä lukea, ja vaikka monet asiat olivat tuttuja, niistä lukeminen ei ole lainkaan puuduttavaa. Kirjassa on paljon havainnollistavia kuvia, jotka auttavat ymmärtämään esimerkiksi voiteluun liittyviä termejä. Mukavia piristeitä tietotekstin välissä ovat neljän hiihtäjän lyhyet kertomukset omasta urastaan ja harjoittelustaan. Mukana ovat Antti Lampinen, Satu Sikanen, Pasi Vuori ja Kalle Lassila. Sikasen ja Vuoren esimerkit kertovat, miten aikuisenakin ehtii huippukuntoon, vaikka takana olisi vähäliikuntaisia vuosia ja liikakiloja.

Kehity hiihtäjänä ei tarjoa mitään yllätyksiä: Kestävyysurheilun perusteet eivät hetkessä muutu. Mietin myös, miksi siis tarvitaan vuosittain uusia oppaita, mitä uutta ne tuovat. Vaikka harjoittelun perusteet ovat pysyneet samoina, niin esimerkiksi suksien ja voitelun osalta välineet ovat kehittyneet hurjaa vauhtia, joten kymmenen vuotta vanha opas ei palvelisi nykylukijaa ajantasaisesti. Ojasen opas on ainakin ajan tasalla (Sikasellakin on kuvassa jalassaan uusin lenkkarimalli). Voiteluosio on hieno ja selkeä, mutta kuitenkin niin yksityiskohtainen, että kuntoilija voi pelästyä. Pitääkö tämä kaikki tosiaan tehdä, että sukset toimivat? Onneksi esitellään myös helppoja vaihtoehtoja, kuten pitopohjasukset tai suksien huoltopalvelut.

Kirjan lopussa on neljään viikkoon jaksotettuja harjoitusohjelmia eri vuodenajoille aloittelijan, kuntoilijan ja kokeneen tasoille suunniteltuina. Ne konkretisoivat hyvin kirjan 190 sivulla läpi käytyjä asioita ja ehkä helpottavat jonkun kohdalla ladulle ja lenkkipolulle lähtemistä.

Kehity hiihtäjänä on pätevä ja asiantunteva kokonaisuus. Viimehetken joululahjavinkki!

- Outi Hytönen



Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama