Kuukauden kirja: Psyykkisen valmennuksen työkirja

En ole ennen törmännyt yhtä konkreettiseen urheilupsykologian työkaluun kuin Jarmo Liukkosen vuonna 1995 kirjoittama Psyykkisen valmennuksen työkirja.

Kirja juhlii tänä vuonna jo 20-vuotispäiväänsä, mutta psyykkeen perusteet eivät siinä ajassa ole muuttuneet mihinkään. Oppaita on kyllä ilmestynyt vuosian aikana, mutta tämä vanha kirjanen vetoaa käytännönläheisyydellään.

Työkirjan perustana on ajatus siitä, että urheilija voi joko antaa psyykkisten tekijöiden vaikuttaa suoritukseen hallitsemattomasti tai opetella kontrolloimaan mieltään, mutta joka tapauksessa henkisillä tekijöillä on vaikutusta. Teoksen kirjoittanut Jarmo Liukkonen on työskennellyt lukuisien lajien urheilijoiden parissa psykologisen valmennuksen asiantuntijana.

Psyykkisen valmennuksen työkirjassa on runsaasti konkreettisia analyysivälineitä ja harjoitteita. Ensin on pohdittava, mitä laji vaatii ja mitä halutaan kehittää. Liukkosen tarjoama lajianalyysi on yksinkertainen ja soveltuu kaikkiin lajeihin. Kauanko suoritus kestää, mitä merkitystä on välineillä, miten kanssakilpailijat vaikuttavat? Kymmenen kohdan avulla muodostuu pohja sille, mitä urheilija voi kirjan avulla lähteä kehittämään.

Pienen työkirjan paksuus on 180 sivua, mutta siihen mahtuu uskomattoman paljon asiaa. Harjoitusten ja analyysien merkitys on selitetty tiiviisti ja ymmärrettävästi. Erilaiset rentoutusharjoitukset etenevät ohjatusta mentaalisesta harjoittelusta rentoutusharjoitteiden ja hypnoosin kautta itsesäätelyyn. Raja näiden erityyppisten vaikutustapojen välillä ei ole tarkasti määriteltävissä, ja jos ei ole aiemmin perehtynyt asiaan näiden käsitteiden avulla, jää ero hieman epäselväksi vielä kirjan lukemisen jälkeen. Selkeästi on kuvattu, miten keskustelulla ja ohjatuilla harjoituksilla vaikutetaan tietoisuuteen, hypnoosilla ja itsesäätelyllä taas alitajuntaan, mutta ainakin lukemalla harjoitukset tuntuvat kuitenkin hyvin samankaltaisilta eri kohdissa.

Kirjan lopuksi Liukkonen pohtii urheilupsykologin roolia joukkueessa ja valmennustapahtumassa. Yleistajuisesti kirjoitettu helppolukuinen opas on suunnattu yhtä lailla urheilijoille ja valmentajille tai muuten henkisen urheiluvalmennuksen parissa työskenteleville. Harjoitusten suorittaminen on selitetty selkeästi niin, että urheilija voi tehdä ohjattu harjoitteita vaikkapa yhdessä toisen urheilijan kanssa. Tavoite on kuitenkin oppia rentouttamaan itse itsensä. Ohjatut harjoitukset toimivat opettelun alkuvaiheena.

Tätä johdonmukaista, tiivistä tietopakettia on saatavilla kirjastoissa kautta maan.

- Outi Hytönen



Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama