Kuukauden kirja: Kehonpainoharjoittelu - Movement

Jarno Härkönen ja Jukka Rajala: Kehonpainoharjoittelu - Movement

Jarno Härkönen ja Jukka Rajala: Kehonpainoharjoittelu - Movement

Kahvakuulan aika on ohi, nyt treenataan kehon omalla painolla. Kehonpainoharjoittelusta povataan seuraavaa lihaskuntoharjoittelun trendiä.

Kehonpainoharjoitteluun jo pitkään perehtyneet Jarno Härkönen ja Jukka Rajala ovat tehneet kiinnostuneille kattavan opaskirjan Kehonpainoharjoittelu. Movement (Fitra 2015).

Kirjan harjoitusten tavoitteet ovat kokonaisvaltainen kehonhallinta ja voimakas, kestävä kroppa. Näiden ominaisuuksien huipentumia ovat sellaiset liikkeet katkarapukyykky, käsilläseisonta tai etuvaaka renkailla. Aikuisena aloittelevalle ne ovat usein liian kovia tavoitteita tai vaativat vuosikausien työn, muistutetaan kirjan lopussa. Liikkeet eivät kuitenkaan ole itse tarkoitus, vaan kehon kehittäminen vahvemmaksi ja kestävämmäksi.

Käsilläseisonta variaatioineen tai punnerrukset pelkkien käsien varassa näyttävät sirkustempuilta. Niitä on käytetty kuvituksessa paljon, mutta kirjasta löytyy liikkeitä ja neuvoja kaikentasoisille aivan aloittelijoista jo käsilläseisonnankin taitaviin.

Härkösen ja Rajalan mukaan ihmisen perusliikkeitä ovat kyykky ja roikkuminen. Niistä aloitetaan: pystytkö roikkumaan 30 sekuntia tai istumaan syväkyykyssä kantapäät maassa rentoutuneesti? Näistä perusliikkeistä esitetään lukemattomia variaatioita eritasoisille. Kirjassa korostetaan jatkuvasti oikean suoritustekniikan merkitystä. On parempi tehdä harvoja toistoja oikein kuin paljon ja väärin.

Kehonpainoharjoittelussa liikkeiden suorittamista lähestytään uudesta näkökulmasta. Vaikeiden tai raskaiden liikkeiden suorittamisen on perinteisesti nähty olevan kiinni voiman puutteesta ja lihaksen heikkoudesta. Kehonpainoharjoittelussa avainkohta eivät ole superlihakset, vaan vahvat jänteet ja nivelet, sekä liikkuvuus. Ranteiden vahvistaminen on keskeisessä asemassa, sillä ne ovat nykyaikana monien heikoin kohta ja niiden varassa ollaan monissa kehonpainoharjoitteissa. Keho saattaa olla tarpeeksi vahva ja koordinaatio hyvä käsilläseisontaan, mutta jos ranteet pettävät, ei liike onnistu.

Kirjan alussa selitetään selkeästi kehonpainoharjoittelun perusteita. Lukijaa motivoidaan hyvin tekemään perusharjoitteita. Vaikeimmat liikkeet tuntuvat aloittelijalle niin utopistisen kaukaisilta, että ne saattavat pelästyttää. Tavoitteena on itsensä kehittäminen, jolloin halu oppia aina asteen vaikeampi liike kasvaa varmasti kehityksen myötä.

Perusteiden jälkeen esitetään laaja liikepankki, jossa edetään liiketyypeittäin helpommasta vaikeaan. Liikkeet on jaoteltu liikkuvuusharjoitteisiin, kyykkyihin, keskivartalon harjoituksiin ja ylävartaloharjoituksiin. Erikseen annetaan ohjeita ranteiden, kyynärpäiden, olkapäiden ja polvien vahvistamiseen. Sitten päästään käsilläseisontaan ja movement-liikkeisiin. Movement-liikkeet tarkoittavat liikkeiden yhdistämistä ja liikesarjoja, myös vapaasti improvisoiden. Siihen nähden, että käsite on nostettu kirjan otsikkoon, saa se kirjassa varsin lyhyen käsittelyosan.

Nykyään harjoitellaan kello ranteessa tai mennään tekemään lihaskuntoharjoitus salille. Rajala ja Härkönen haluavat muuttaa tätä ajatustapaa liikunnasta. Suurempi merkitys on sillä, mitä tapahtuu kuntoilijan viikon muina tunteina. Tuolilla istumisen sijaan voisi istua kyykyssä. Bussipysäkin katoksen reunasta voi roikkua, jos vaan uskaltaa. Metsässä voisi kiivetä puuhun. Tekijät kehottavat katsomaan, mitä lapset tekevät leikkikentällä ja tekemään perässä. Maailma on liikuntapaikka, mutta aika usein valitsemme istumisen.

- Outi Hytönen


Kuukauden luetuimmat

  1. 13.10.2018Näin seuraat Havaijin Ironman-kilpailua suorana
  2. 14.10.2018Maastojuoksu: Hiihtäjä peittosi juoksijat Norjan mestaruuskilpailuissa
  3. 14.10.2018Daniela Ryf neljännen kerran täysmatkan maailmanmestari, Sali seitsemäs
  4. 08.10.2018Onnistu Voitelussa! -seminaarit kiertävät Suomea!
  5. 20.09.2018Didrik Tönseth ennätysvauhdissa hiihtäjien ylämäkitestissä, Kläbo kaukana viime syksyn ajasta
  6. 10.10.2018Kansainvälisesti patentoitu suomalainen innovaatio Krista Pärmäkosken tukena
  7. 22.09.2018Alisa Vainio kovalla ajalla maratonin Suomen mestariksi
  8. 01.10.2018Martin Johnsrud Sundby ei mukana maajoukkueleirillä – isä lähellä kuolemaa metsästysreissulla
  9. 05.10.2018NRK: Nämä Norjan mieshiihtäjät on valittu jo Rukan maailmancup-avaukseen – vain yksi paikka jaossa kansallisen kauden avauksessa
  10. 07.10.2018Alisa Vainio juoksi puolimaratonin ennätyksensä Punkaharjulla
  11. 09.10.2018Suunnistuksen 21-kertainen arvokisamitalisti lopettaa kansainvälisen uransa – perhe menee edelle, fokus jatkossa polku- ja vuorijuoksuissa
  12. 03.10.2018 Eveliina Piipolla opettavainen kesä – seuraavaksi Val Senalesiin
  13. 15.10.2018Tässä on Havaijin Ironmanin suomalaistulokset 2018
  14. 14.10.2018Kaisa Sali pettyi: Voimaton päivä Havaijilla
  15. 29.09.2018Lidingöloppet keräsi jälleen yli 30 000 juoksijaa – Kero, Lindholm ja Nikander parhaat suomalaiset
  16. 22.09.2018Helsinki City Trail venäläissuunnistajien juhlaa
  17. 02.10.2018Nousuajat vertailussa: U23-pronssia ottanut Jaakko Hänninen polki MM-maantieajon nousun kovempaa kuin miesten maantieajon kärkimiehet
  18. 17.10.2018Johannes Kläbo pitää Bolshunovia ensi kaudella kovana vastuksena, Northugin kanssa ”voi käydä miten tahansa”
  19. 06.10.2018BUFF Trail Tour Finlandin kokonaisvoitosta käytiin tiukka kisa - Ansio kukisti lopulta Pajusen
  20. 28.09.2018"Tämä MM-pronssi voi avata uusia ovia, mutta ei tässä vielä parane henkseleitä paukutella"
  21. 19.09.2018Sveitsissä katsastettiin suunnistajia maailmancupiin 5000 metrin ratatestillä – Wyder kunnossa, miesten huippukunto tämän kauden osalta ohi?
  22. 20.09.2018Roposen vlogi: Katsaus Riitta-Liisa harjoitustilanteeseen
  23. 12.10.2018Kaisa Sali uskoo olevansa vahvempi kuin ennen – ”Tänä vuonna kilpailu naisten sarjassa on kovempaa kuin koskaan”
  24. 14.10.2018Nouskin miehet voimissaan SM-erikoispitkällä
  25. 05.10.2018Kankaanpäässä on nyt Ristomatti Hakolan nimikkoruokakauppa
  26. 19.09.2018Anne Kyllösen selässä välilevypullistuma - edessä usean viikon kuntoutus
  27. 28.09.2018Jaakko Hänninen ratkaisi maantiepyöräilyn MM-mitalin viimeisessä nousussa - Näin huippujännittävä kilpailu ratkesi
  28. 15.10.2018Kiilopäähiihto avaa pitkien matkojen kauden tunturien kaamoksessa
  29. 07.10.2018Nuorten Eurooppa-cupille poikkeuksellinen päätös
  30. 07.10.2018Venla Koivula-Huttunen seitsemäs Barcelonan Iroman-kilpailussa

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama