Jörgen Aukland maratonhiihtäjien harjoittelusta

Jörgen Aukland lienee Auklandien veljeksistä tuntemattomin Suomessa. Mies on keskittynyt lähes yksinomaan maratonhiihtoihin ja menestys on ollut huikeaa.

Jörgen Aukland lienee Auklandien veljeksistä tuntemattomin Suomessa. Mies on keskittynyt lähes yksinomaan maratonhiihtoihin ja menestys on ollut huikeaa. Mies on voittanut sekä Vasaloppetin että Marcialongan. Vasaloppetin voiton lisäksi mies on ollut kilpailussa viisi kertaa kolmen parhaan joukossa. Norefjellrennetin aikaan mies toimi Norjan TV2:n kommentaattorina ja vastaili katsojien kysymyksiin muun muassa ruokailusta ja pitkän matkan hiihtäjien harjoittelusta.

Tasatyöntöharjoittelu tärkeintä voimaharjoittelua

Aukland on sitä mieltä, että hiihtäjällä voima ominaisuudet ovat tärkeitä, mutta muut kunto-ominaisuudet ovat vielä tärkeämpiä.

–Huippuhiihtäjät tekevät viikossa yhdestä kolmeen voimaharjoitusta. Tärkeintä voimaharjoittelua on viettää tunteja rullasuksien päällä, kuvaa Aukland.

Auklandin mielestä kilpailut toimivat hyvinä harjoituksina, mikäli löytyy tarpeeksi malttia palautella niiden jälkeen.

Juoksu pyöräilyä parempaa harjoittelua perinteisen hiihtäjälle

Kaikki merkittävät pitkän matkan hiihdot hiihdetään perinteisellä. Auklandin mielestä juoksuharjoittelu sopii pyöräilyä paremmin harjoittelumuodoksi perinteisen hiihtoon.

–Toki sekä juoksu, että pyöräily ovat hyviä harjoitusmuotoja. Käytämme pyöräilyä jonkin verran harjoittelumuotona touko- ja kesäkuussa. Jos haluaa voittaa Vasaloppetin, on mielestäni parempi vaikkapa meloa 100 tunti kuin käyttää sama aika pyöräilyyn, kertoo Aukland.

Auklandin mielestä monen kilpakuntoilijan kannattaisi panostaa tekniikkaharjoitteluun, jonka avulla olisi helpompi saada lisävauhtia kuin pelkästään fyysiseen harjoitteluun keskittyen.

–Hiihdossa pärjäävät ruumiinrakenteeltaan hyvin monen tyyppiset urheilijat. Ehkä kuitenkin huippuhiihtäjät ovat keskimäärin vähän pitempiä. Tärkeintä on kuitenkin kunto, vauhti ja tekniikka, kertoo Aukland.

Harjoittelukauden rytmityksestä

Hiihtäjän harjoittelukausi alkaa toukokuun alusta. Tehoja lisätään kohti syksyä.

–Meillä on tapana aloitta määrävoittoisemmalla harjoittelulla ja lisätä tehoja kohti syksyä. Mielestäni on tärkeää, että harjoittelussa on kesän ajan lievästi käsijarru päällä, jotta harjoittelulla ei väsytä itseään ja lopputalvesta on parhaimmillaan ja paukkuja jäljellä. On lukuisia esimerkkejä siitä kun joku on sairastellut kesällä tai ollut loukkaantuneena ja harjoittelu on jäänyt suunniteltua vähäisemmäksi ja siitä huolimatta ovat hiihtäneet uransa huippukauden talvella, valaisee Aukland yliharjoittelun vaaroja.

Aukland ei usko lisäravinteisiin tai erikoisruokavalioihin.

–Tärkeintä on syödä terveellistä perusruokaa, joka sisältää tarpeellisen määrän hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. On syytä muistaa, että kun harjoitellaan paljon, on ruokaakin saatava riittävästi.

Lähde: Norjan TV2

P.S. Anders Auklandin haastattelu Hevoskuurille tulossa myöhemmin keväällä.


Premiumsport.fi

JÄMI147

inov 8 alapanoraama