Vastaranta: Uusi trendi harjoittelussa

Nykyään esille putkahtaa melkein päivittäin uutta tietoa harjoittelusta kestävyysurheilijalle. Onko syy internetin, vai että ihmisen mielestä on tullut levoton ja se etsii koko ajan oikotietä onneen?

Joku hyvä amerikkalainen harjoittelusivusto antaa joka päivä uuden vinkin, jolla alkaa kulkea ja sitten aika menee uuden vinkin opiskeluun ja miettimiseen, olisikohan tämä hyvä vai ei. Kokeillaan kerran ja unohdetaan, mutta tuleehan onneksi uusia vinkkejä.

Vinkit on aika hyviäkin monesti. Sivuilla pohditaan, pitääkö mountain bikerin nostaa painoja? Pitääkö nostaa isoja vai pieniä painoja, 4 toistoa vai 30 toistoa? On venyttelyohjeita, foam roller temppuja, tennispalloilla hieromisia, kaiken ratkaisevia intervalleja, palauttavia ilmasaappaita, piikkimattoja, infrapusseja ja ihan mitä vaan. Aikaa säästäviä tehotreenejä sun muuta. Mountain bikerille myös annetaan tekniikkaharjoituksia, joilla varmasti maailman kärki tulee lähemmäksi.

Suuri osa vinkeistä koskee, kuinka välttää vammoja. Tehdään vammoja ehkäiseviä voimaharjoitteita, treenataan tukilihaksia ja foam rollataan pakaroita. Kaikki tämä on tärkeää ja hyvä tietää ja toteuttaa.

Urheilun harjoittelumaailmassa tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että kaikki uusi on vienyt tilan perusharjoittelulta. Tämän kaiken uuden palautumista edistävän ja loukkaantumisherkkyyttä vähentävän harjoittelun tarkoitus on antaa mahdollisuus tehdä sitä todellista kestävyysurheilijan perusharjoittelua enemmän, eikä ottaa siltä aikaa. Nykyään foam rolleri pakaran alla pyöritellessä moni ajattelee varmasti harjoittelevansa. Onhan sekin harjoitus, mutta sitä tarvitaan, kun ollaan harjoiteltu kunnolla ja halutaan harjoitella jatkossakin. Onhan se helppoa tehdä kaikki pikkuniksit ja jättää 20-30 tuntia satulassa istumista viikossa pois. Viiden tunnin maantielenkki on kiva korvata tekniikkatreenillä kivikossa. Tekniikkatreeni on tärkeä, mutta jos ei ole istunut 20-30 tuntia viikossa satulassa, se on ihan kiva, mutta ei sillä kisoja voiteta.

Voisikin sanoa, että sen jälkeen kun ajelee pyörällä tuon 20-30 tuntia viikossa ja siihen lisää 5 tuntia kaikkia uusia kikkailuja, voi alkaa pärjätä kisoissa. Nykyään ei pärjää viiden tunnin kikkailulla, mutta ei pelkällä 20-30 tuntia satulassa istumisellakaan. Tarvitsee tehdä molemmat ja silloin alkaa homma kehittää ja siitä tulee myös kestävää. Se vaatii myös hiukan aikaa, mutta eniten se vaati miestä. Pitojen tekeminen ja rollailu on aika rankkaa 6 tunnin lenkin jälkeen iltapuhteena. Mutta sen jaksaa, kun tietää, että huomenna saa taas ajaa.

Lyyti.com


Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 15.11.2020Niskanen antoi venäläiselle isän kädestä Oloksen leirikilpailussa
  2. 19.11.2020Suomen Cup jatkuu Taivalkoskella - katso lähtölistat
  3. 20.11.2020Niskanen tahkosi Oloksella hurjat kilometrit
  4. 14.11.2020Hyvärinen ja Joensuu voittoihin Kainuun Talvikisoissa
  5. 03.11.2020Hiihdon Suomen Cupin lähtölistat julkaistu – huippuja poissa, mutta kisat vetävät osallistujia
  6. 12.11.2020Kainuun Talvikisoissa mukana useita maajoukkuehiihtäjiä
  7. 23.11.2020Tässä Suomen hiihtäjät Rukalle
  8. 21.11.2020Beitostölenissä myrskysi – yllätysnimi peittosi maajoukkuemiehet 15 kilometrillä
  9. 18.11.2020Björgen ei noudattanut antidopingsääntöjä - ei saa kilpailla tämän vuoden puolella
  10. 26.11.2020Olympiamitalisti vaihtaa kansalaisuutta ja muita hiihtouutisia lyhyesti
  11. 03.11.2020Joni Mäki ja Riitta-Liisa Roponen Suomen Cup -viikonlopun mielenkiintoisimpia nimiä
  12. 14.11.2020Hyvärinen nautti kovasta kisasta, Joensuu hämmentyi voittomarginaalistaan
  13. 16.11.2020Suomen ampumahiihtojoukkue ensimmäisiin maailmancup-osakilpailuihin valittu
  14. 20.11.2020Weng ja Kläbo kovimmat Norjan kauden avauksessa
  15. 22.11.2020Melnitsenko pesi maajoukkuekollegansa Oloksella sunnuntaina – Ustjugovin ja Neprjajevan vauhti kadoksissa
  16. 07.11.2020Tässä Suomen Cupin viestien suosikkijoukkueiden hiihtojärjestyksiä
  17. 21.11.2020Oloksella hiihdettiin venäläisvoittoinen leirikilpailu
  18. 13.11.2020Nuorten MM-hiihdot Suomeen!
  19. 28.11.2020Kläbo: Iversen saa lauantain palkintojuuston, mikäli ei auta Bolshunovia sunnuntaina
  20. 18.11.2020Saako Northug osallistua pitkän matkan hiihtoihin?
  21. 21.11.2020Johaug täysin ylivoimainen Beitostölenin kympillä
  22. 20.11.2020Novak ja Andersson voittoihin Ruotsisssa
  23. 29.11.2020Linn Svahn ja Maja Dahlqvist syyttivät Ebba Anderssonia kaatumisesta Rukalla – Andersson ei ottanut mitään vastuuta tilanteesta
  24. 30.11.2020Kova päätös – Kläbo jättää maailmancupin osakilpailuja väliin
  25. 11.11.2020Kallalla koronavirustartunta
  26. 22.11.2020Johaug nopein vapaallakin – Sundby suurissa ongelmissa
  27. 14.11.2020Mikko Koutaniemi muistelee podcastissä uraansa ja kertoo kaiken Ylläs-Levistä
  28. 18.11.2020Päivitetty: Norja valitsi jo joukkueensa Rukalle
  29. 22.11.2020Kerttu Niskanen suvereeni voittaja Taivalkosken kympillä
  30. 23.11.2020Venäjän kivikova joukkue Rukalle