Ranskan ympäriajon 2013 reitti

Sadas Tour de France käynnistyy tänään lauantaina Korsikalta. Kuva: Getty Images

Sadas Tour de France käynnistyy tänään lauantaina Korsikalta. Kuva: Getty Images

Vetooo tekee jälleen ansiokasta analyysiä sadannen Tour de Francen kilpailureitistä.

Ammattipyöräilyn ylivoimaisesti arvostetuin tapahtuma, kolmiviikkoinen Ranskan ympäriajo pyörähtää jälleen käyntiin. Kuninkuuskilpailu järjestetään tänä vuonna jo 100. kerran. Tourin juhlakisan reitti on arvoisensa, sillä sitä voidaan pitää koko 2000-luvun onnistuneimpana. Ranskan ympäriajon järjestävä ASO on rakentanut spektaakkelin, johon sisältyvät muun muassa molemmat symbolinousut Mont Ventoux ja Alpe d'Huez. 21 kilpailupäivän aikana poljetaan yli 3 400 kilometriä.

Touria pitkään vaivannut tasamaaetappien ylitarjonta on ainakin väliaikaisesti poissa. ASO:n laatimalla reitillä on 7 tasamaaetappia. Mäkisten päivien määrää on lisätty. Niitä on yhteensä 5. Ranskan ympäriajon kokonaiskilpailun voitto ratkeaa aina vuoristo-osuuksilla ja henkilökohtaisissa aika-ajoissa. Pyreneiden kaksi päivää, Mont Ventoux'n koettelemus ja Alppien kolme raatelevaa taivalta nostavat vuoristoetappien määrän 6:een. Henkilökohtaisia aika-ajoja on 2, joista kertyy yhteismatkaa 65 kilometriä. Avausviikolla sotketaan 25 kilometrin joukkueaika-ajo.

Korsikan kolmipäiväinen kilvanajo korkkaa juhla-Tourin

Ranskan ympäriajo käynnistyy hieman poikkeuksellisesti yhteislähtöetapilla Porto Vecchiosta la 29.6. Aivan tavatonta se ei ole, sillä niin tapahtui viimeksi vuosina 2008 ja 2011. Erona kahteen aiempaan kertaan on kuitenkin se, että nyt keltapaitaan on tyrkyllä vahvasti täysverinen kirimies. 2008 ja 2011 avauspäivänä juhlivat mäkisessä maastossa viihtyvät klassikkospesialistit. Tänä vuonna sprinttereillä on kenties ainutlaatuinen tilaisuus keltapaitaan heti 1. etapilla.

Korsikalta starttaava Tour vierailee saarella yhteensä 3 osuuden verran. Vain ensimmäinen päivä on kirimiehille soveltuva, sillä 2. ja 3. etappi ovat maastollisesti huomattavasti haastavampia. Ne on luokiteltu mäkisiksi osuuksiksi. 3. etappi saattaa jättää jäljelle hyvinkin pienen ryhmän taistelemaan voitosta. 15 kilometriä ennen maalia on varsin kova 3,3 kilometrin nousu, jolla on keskijyrkkyyttä yli 8 %.

Korsikan-visiitistä on odotettavissa yksi varmuudella massakiriin päättyvä päivä (1. etappi). 2. osuus on luultavasti sprinttereiden heiniä, sillä taipaleen loppupuolisko on laskuvoittoista reittiä ja mäet painottuvat etapin keskivaiheille. 3. etappi on klassikoissa pärjääville polkijoille oiva tilaisuus havitella ykköstilaa. Myös yhteiskisan suurnimet ovat varmasti hereillä ja sijoittuvat aivan kärkipäähän.

Tour siirtyy Korsikalta mantereelle. Ranskan kaakkoiskolkassa Nizzassa mitellään paremmuudesta 25 kilometrin joukkueaika-ajossa. Näin lyhyt matka ei tuo suuria aikaeroja tallien välille. Joukkueet suoriutuvat TTT:stä alle 30 minuutissa. Vaikka joukkuetempo ratkeaa pienin marginaalein, johtajan keltainen paita mennee vaihtoon 4. osuudella. Tässä vaiheessa Maillot Jaune on saattanut saada jo 3. kantajan.

Karavaani jatkaa TTT:n jälkeen matkaa kohti länttä ja Pyreneitä. 5. ja 6. etappi ovat sangen puhtaita tasamaapäiviä, vaikka niihin mahtuu muutamia 3. ja 4. kategorian mäkiä. Kirimiesten tallit pitävät huolen siitä, etteivät irtiotot kestä maaliin saakka. Etelärannikon läheisyys lisää kovan tuulen todennäköisyyttä. Jos tuulen suunta on mereltä maalle, pääjoukko saattaa hajota pieniin osiin. TV-katsojan kannalta tällainen olisi miltei parasta mahdollista tasamaaviihdettä. Sen sijaan ajajat ja tallipäälliköt inhoavat yli kaiken kovaa sivutuulta.

Kahden lähes varman massakiriin päättyvän päivän jälkeen on ilmassa vahvaa irtioton etappivoittotuoksua. Sprinttereiden tallit ovat kuluttaneet voimia aikaisempina päivinä, eikä heillä ole suuria intohimoja paimentaa karkulaisryhmiä. Yhteiskisan tähtiajajat keskittyvät apuajajineen jo Pyreneiden vuoristopäiviin.

Vuoristoetapit alkavat Pyreneiltä

Pyreneillä ajetaan kaksi vuoristoetappia. Näistä ensimmäinen on 195 kilometrin taival Castresista Ax 3 Domainesin talviurheilukeskukseen. Kolme ensimmäistä ajotuntia saatetaan polkea äärettömän kovaa, sillä 150 kilometriä ovat tasamaata. HC-luokituksen Col de Pailheresin (15,3 km, 8,0 %) mäkihirviö harventaa pääjoukkoa rajusti. Jäljelle saattaa jäädä vain pieni ryhmä. Se riippuu paljon kapuamisvauhdista. Pailheres on samalla Tourin korkein kohta (2001 m), joten huipulla on jaossa Tourin perustajan Henri Desgrangen muistopalkinto, 5000 euroa ja poikkeuksellisen muhkea potti mäkipisteitä.

Pailheresin laelta on maaliin 29 kilometriä. Vauhdikas 20 kilometrin alamäki tuo ajajat Ax les Thermesin pieneen kylpyläkaupunkiin, josta alkaa päivän maalinousu Ax 3 Domaines. Se on pituudeltaan 7,8 kilometriä ja keskijyrkkyydeltään 8,2 %. Maalialue ei ole aivan Ax 3 Domainesin laella ja viimeiset 1000 metriä ovat tasamaata.

Ax 3 Domaines on jo viidennen kerran Tourin ohjelmassa 2000-luvulla. Nousu on melko lyhyt, mutta varsin jyrkkä. Suuria aikaeroja ei nähdä, mutta ajajien voimasuhteista saadaan ensimmäisiä konkreettisia viitteitä. Huippunimet kapuavat Ax 3 Domainesin 22-23 minuutissa. Hatkalla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet onnistua, mikäli pääjoukko ottaa Pailheresin rauhallisesti. Keltapaita löytää varmuudella uuden omistajan 8. etapin palkintojenjaossa.

Pyreneiden viiden nousun päiväpuhde

Tourin ensimmäinen kilpailujakso huipentuu erittäin vaativaan 9. etappiin Pyreneillä. 168,5 kilometrin urakka Saint Gironsista Bagneres de Bigorreen käsittää peräti 5 nousua, joista 4 kuuluu 1. kategoriaan. Luokiteltujen nousujen yhteismatka on 42,9 kilometriä, mutta se ei kerro täyttä totuutta päivän vaativuudesta. Pystysuoraksi seinäksi muutettuna nousumetrejä kertyy lähes 4 500.

Taktisessa mielessä viiden kovan nousun päivä antaa oivan mahdollisuuden altavastaajille. Perustyötä tekevälle tallille etappi on haastava juuri siitä syystä, että nousut ovat aivan peräkkäin eikä niiden välissä ole pitkiä tasamaasektoreita. Aiemmissa nousuissa pudonneilla polkijoilla ei ole kunnon mahdollisuuksia päästä takaisin pääjoukkoon.

9. etappi alkaa Col de Portet d'Aspetin (5,4 km, 6,9 %) ja Col de Menten (7,0 km, 7,7 %) kuuluisilla nousuilla. Kirimiehille olisi tärkeää sinnitellä pääjoukossa edellä mainitut ylämäet, jotta ns. aikarajaa (jonka sisällä kaikkien ajajien on saavuttava maaliin) ei tarvitsisi pohtia loppumatkan aikana. Pääjoukko hajoaa pirstaleiksi legendaarisessa Col de Peyresourden (13,2 km, 7,0 %) nousussa. Sen huipulta on maaliin 78,5 km.

Peyresourde antaa osviittaa, minkälaisella intensiteetillä osuuden päätösnousut Col de Vai Louron (7,4 km, 8,3 %) ja La Hourquette d'Ancizan (9,9 km, 7,5 %) ajetaan. Pääjoukko lienee kutistunut niin pieneksi, ettei yhdelläkään tähtipyöräilijällä ole Val Louronin jälkeen kovin montaa apuajajaa. Val Louronin lähes 8,5 %:n keskijyrkkyys karsii entisestään tähtiajajien ryhmää.

9. osuuden viimeisen ylämäen La Hourquette d'Ancizanin huippu sijaitsee 30,5 kilometrin päässä maalikaupunki Bagneres de Bigorresta. Se ei ole niin pitkä matka, etteikö päätösnousussa tapahtuisi hyökkäyksiä. Iskujen puolesta puhuu juuri se, että apuajajien määrä on kaikilla vähäinen. Samoin seuraavan päivän lepopäivä antaa mahdollisuuden hakea ratkaisuja pienellä riskilläkin.

Kirimiehet päärooleissa 2. viikolla

Ajajat siirtyvät 9. etapin jälkeen lentokoneella Luoteis-Ranskaan Saint Gildas des Boisiin, josta kilpailu jatkuu lepopäivän jälkeen. Tourin toisella kilpailujaksolla (etapit 10.-15.) on odotettavissa runsain mitoin seesteisiä hetkiä.

Kolme puhdasta tasamaaetappia (etapit 10., 12. ja 13.) päättyvät lähes varmasti massakiriin ja mäkisellä 14. osuudella irtiotto pääsee juhlimaan. 11. osuuden henkilökohtainen aika-ajo tuo puolestaan mielenkiintoa kokonaiskilpailuun. Jakson huipentaa 15. osuuden maalinousu Mont Ventoux.

Karavaani suuntaa 10. etapin lähtökaupungista Saint Gildas des Boisista suoraviivaisesti kohti kaakkoa viiden päivän ajan ja saapuu Lyoniin, joka on 14. osuuden maalikaupunki. Järjestäjät älysivät täksi vuodeksi lyhentää henkilökohtaisten tempoja. 33 kilometrin tasamaalla mankeloitava tempo (Avranches - Mont Saint Michel) on matkaltaan juuri optimaalinen. Se mahdollistaa edelleen aikaerot, mutta pitää ne kohtuullisen pieninä kisan jännityksen kannalta.

11. osuuden ITT on tärkeysasteikossa kärkipäässä kokonaiskilpailun kannalta. Heikompien aika-ajajien on onnistuttava minimoimaan aikatappio kärkinimiin, jotta Mont Ventoux'lle ja Alpeille ei jää liikaa kurottavaa.

Mont Ventoux - Provencen jättiläinen

Monet ajajat ovat sanoneet 15. etapin olevan koko Tourin pahin, vaikka Mont Ventoux'n mäkihirviö onkin päivän ainoa tositesti. Osuus on Ranskan ympäriajon pisin, 242,5 kilometriä, ja se tuo oman lisämausteensa kisatapahtumiin. Maratonmatka korvaa 1. ja 2. kategorian nousujen puuttumisen.

Mont Ventoux on Tourin symbolinousu Alpe d'Huezin ohella. Yli 1900 metriin kohoava Provencen jättiläinen luo jo pelkällä olemuksellaan puitteet kilpailutapahtumiin, joita muistellaan vielä vuosikymmenien jälkeen.

Mont Ventoux (20,5 km, 7,5 %) alkaa selvästi loivempana, mutta jyrkkenee 6 kilometrin kohdalla. Viimeiset 15,5 kilometriä ovat jatkuvasti lähes 9 %:n jyrkkyistä nousua. Eeppinen kuunäkymä alkaa Chalet Reynardin paikkeilla - 6 kilometriä ennen loppua. Ajajat eivät välttämättä pysty näkemään kuumaisemaa, sillä Mont Ventoux'n nousuun odotetaan yhteensä 500 000 katsojaa - kiitos Ranskan kansallispäivän (yleinen vapaapäivä).

Mont Ventoux'lla lähes aina puhaltaa navakka tuuli lisää nousun vaativuutta. Tästä syystä peesin merkitys on poikkeuksellisen suuri, joten ratkaisevien iskujen on tultava ennen Chalet Reynardia. Yhdelle tallille kilpailutapahtumien kontrollointi on erittäin hankala tehtävä Mont Ventoux'lla. Siihen suurimpana syynä on yli 20 kilometrin kokonaismatka.

Yli 240 kilometrin kokonaisurakka tuo oman lisänsä. Se voi näkyä yllättävinäkin tapahtumina. Tähtiajajien katkeamisriski kasvaa ja valtavatkin aikaerot ovat mahdollisia. Mont Ventoux on lähtölaukaus Ranskan ympäriajon huikealle päätösviikolle, jolloin ratkotaan 100. juhla-Tourin voitto.

Pyöräilijät viettävät 2. lepopäivää aivan Mont Ventoux'n lähistöllä ja 16. etappi starttaa Vaison la Romainesta, Ventoux'n kupeesta. Se helpottaa ajajien palautumista, kun ylimääräinen matkustaminen jää minimiin.

Äärettömän raskas päätösviikko

Tourin viimeistä viikkoa voidaan kutsua yhdeksi kilpailun historian kovimmista. Listalla on mäkinen yhteislähtöetappi, mäkinen aika-ajo, kolme äärettömän kovaa Alppi-etappia sekä päätöspäivän seremoniallinen päätösosuus päättyen Champs Elyseelle.

Perinteinen maalipaikkakunta Gap ja sen lähiseutu ovat päänäyttämönä 16. osuudella. Col de Mansen (9,5 km, 5,2 %) nousu on aivan Gapin kupeessa. Siellä koettiin hurjaa kilvanajoa vuoden 2011 Ranskan ympäriajossa. Tapahtumia värittänyt Alberto Contador karkasi Cadel Evansin ja Samuel Sanchezin kanssa Mansen nousussa ja sitä seuranneessa alamäessä muilta. Evansin Tour-voiton tärkeänä palasena oli juuri Mansen ylämäessä ja laskussa saavutettu ero uhkaajiin.

Mansen nousu ei kohoa juhla-Tourissa välttämättä samaan asemaan kuin kaksi vuotta sitten. Vain 5,2 %:n keskijyrkkyys ja poikkeuksellisen rankat tulevat Alppi-päivät hillinnevät tähtipyöräilijöiden menohaluja. Irtioton etappivoitto ei olisi yllätys.

ASO päätti tuoda vuosikausien tauon jälkeen ohjelmistoon kaksi luokiteltua nousua sisältävän mäkisen henkilökohtaisen aika-ajon. Alppien kainalossa käytävästä 32 kilometrin temposta saattaa muodostua monille yllätyksellinen. ITT on reitiltään erittäin tekninen. Varsinkin luokiteltujen nousujen jälkeiset alamäet mutkittelevat rajusti vasemmalle ja oikealle.

Työvälineen eli aika-ajopyörän hallinta nousee avainasemaan 17. osuudella. Kahdessa ylämäessä (1. nousu: 6,4 km, 6,0 %. 2. nousu: 6,9 km, 6,3 %) saavutettu aikahyöty hupenee helposti alamäissä ja kääntyy jopa tappiolliseksi. Tästä syystä 17. etappi on erityisen mielenkiintoinen.

2 x Alpe d'Huez

Paljon pelätyt Alppien vuoristopäivät pääsevät vauhtiin to 18.7. ajettavalla osuudella Gapista Alpe d'Hueziin. 172,5 kilometrin taipaleelle mahtuu 6 luokiteltua nousua (2 kpl HC-luokitus, 3 kpl 2. kategoria, 1 kpl 3. kategoria). Niistä kertyy nousumetrejä 4 500.

Tourin ja kenties koko pyöräilymaailman tunnetuin nousu Alpe d'Huez ajetaan peräti kahteen otteeseen samalla etapilla. Se on ensimmäinen kerta kilpailun historiassa. Ajajat laskevat Sarennen vauhdikkaan alamäen Alpe d'Huezin nousukertojen välissä. Erittäin huonokuntoinen ja kapea, osin vaarallinen, alamäki on saanut joiltakin polkijoita kovaa kritiikkiä, mutta ASO on päättänyt pitää reitin muuttumattomana.

Helpommat Col de Mansen, Rampe du Mottyn ja Col d'Ornonin nousut tullaan kapuamaan sopuisasti ennen Alpe d'Huez -tuplaa. Alpe d'Huezin ensimmäisen nousukerran ei uskota houkuttelevan ajajia kovaan vauhdinpitoon, vaan ratkaisujen tekeminen jäänee maaliylämäkeen. Alpe d'Huez on pituudeltaan 13,8 kilometriä ja keskijyrkkyydeltään 8,1 %.

Alpe d'Huez mahdollistaa kovat hyökkäykset jo alkumatkasta. Nousu alkaa erittäin jyrkkänä ja loivenee vasta lopussa. Suurnimet noudattavat luultavasti aiemmilta kerroilta totuttua taktiikkaa ja iskevät jo varhaisessa vaiheessa. Aikaerojen repiminen on Alpe d'Huezilla helpompaa kuin Pyreneillä ja Mont Ventoux'lla.

Kuuluisat 21 neulansilmämutkaa on nimetty jokaisen Alpe d'Huezin voittajan mukaan. Tänäkin vuonna Alpe d'Huezin valtias liittyy arvovaltaiseen joukkoon ja saa nimensä yhteen mutkaan. Kokonaiskilpailu ei ratkea lopulisesti Alpe d'Huezilla, mutta 18. osuuden jälkeen keltapaitataisto on entistäkin pienemmän joukon välinen mittelö.

Viiden nousun Alppi-päivä Tourin pahin kärsimysnäytelmä

Ranskan ympäriajon kuningasetappi on eittämättä Alppien keskimmäinen osuus. Viisi huikeaa nousua (2 kpl HC-luokitus, 2 kpl 1. kategoria, 1 kpl 2. kategoria) ja peräti 204,5 kilometriä eivät jätä ketään kylmäksi. Päivä starttaa Col du Glandonin (21,6 km, 5,1 %) ja Col de la Madeleinen (19,2 km, 7,9 %) HC-nousuilla. Pelotonin vahvuus supistuu vääjäämättömästi Glandonin ja Madeleinen aikana. Niitä seuraa tiukka kolmen nousun rypäs: Col de Tamie (8,6 km, 6,2 %), Col de l'Epine (6,1 km, 7,3 %) ja Col de la Croix Fry (11,3 km, 7,0 %). Nousumetrejä kertyy huikeat 5 200.

Tamie ja Epine ovat alkua päivän huipentavalle Croix Fryn ylämäelle. Vuoden 2004 Tourissa oli lähes identtinen etappi. Tuolloin viisi polkijaa saapui Croix Fryn laelle keltapaidan ryhmässä. Tällä kerralla joukko ei ehkä ole yhtä suuri. Croix Fryn vauhdikas alamäki ja maalipaikkakunta Le Grand Bornandin läheisyys takaavat sen, että pienikin ero päätösnousun huipulla kestää maaliin saakka.

19. osuus on väsyneelle ajajakatraalle äärettömän kova koettelemus. Kirimiehet pyrkivät pitämään itsensä aikarajan sisällä ja yhteiskisan kärkinimet ottavat mittaa toisistaan osin tyhjillä jaloilla. Aiemmat 18 kilpailupäivää ja reilusti yli 3 000 kilpailukilometriä eivät voi olla näkymättä kestävyysurheilun kuninkaiden otteissa. Ennalta arvaamattomat sippaamiset ovat täysin mahdollisia valojen sammuessa. Tämä on Tourin kuningasosuus, ja se kannattaa katsoa TV:n välityksellä lähdöstä maaliin.

Semnozin maalinousu sinetöi kokonaiskilpailun

Kokonaiskilpailun viimeinen näytös on edessä 20. etapilla. Intensiivinen, vain 125 kilometrin taival Annecystä Semnozin talviurheilukeskukseen käsittää 6 nousua, mutta osuus on inhimillisempi kahteen aiempaan Alppi-päivään verrattuna. Kovia nousuja on käytännössä kaksi, 1. kategorian Mont Revard (15,9 km, 5,6 %) ja maalinousu Semnoz (10,7 km, 8,5 %).

Maalinousu Semnoz on varustettu tasaisen tappavalla jyrkkyydellä. Viimeisen 10,7 kilometrin ajamiseen menee vähän yli puoli tuntia, joten nousun kesto riittää iskuetäisyydellä oleville polkijoille havitella keltapaidan kaappaamista viimeisellä h-hetkellä.

Todennäköisen skenaarion mukaan yhteiskisa on jo rakennut ennen 20. etappia, mutta mikä olisikaan hienompaa juhla-Tourille, kuin että kilpailu ratkeaisi vasta viimeisenä vuoripäivänä.
Champs Elyseelle saavutaan myöhään illalla

Mont Ventoux ja Alpe d'Huez eivät riittäneet ASO:lle juhlakilpailun suunnittelussa. Järjestäjät päättivät lisätä entisestään kisan hohdokkuutta ja muuttivat Champs Elyseen seremoniallisen etapin ajankohdan myöhäisiltaan. Polkijat kiertävät kuuluisia Champs Elyseen kierroksia juuri ennen vuorokauden vaihtumista.

Champs Elyseen kierroksen reittiä on hieman viilattu ja maaliviivan paikkaa siirretty. Ne ovat saaneet kiitosta monelta kirimieheltä. Muutoksilla tuskin on vaikutusta Mark Cavendishiin, joka havittelee peräti 5. peräkkäistä voittoa Champs Elyseellä.

Aiempina vuosina Champs Elyseen loppusuora oli niin lyhyt, että se vei suurelta joukolta etappivoittomahdollisuudet. Nyt loppusuora on pidempi ja Cavendishin haastajakatras laajempi.

Tourin kokonaiskilpailun ratkaisupaikat

Pyreneiden kaksi etappia, Mont Ventoux'n osuus, Alppien kolme raatelevaa päivää ja kaksi henkilökohtaista aika-ajoa ratkaisevat keltaisen paidan kohtalon. Tour-voittoon tarvittava resepti on varsin yksinkertainen. Ole vahvempi kuin muut kilpakumppanit edellä mainittuina päivinä.

100. Tour de France, 29.6.-21.7.2013

la 29.6., 1. etappi, Porto Vecchio - Bastia, 213,0 km | tasamaa
su 30.6., 2. etappi, Bastia - Ajaccio, 156,0 km | mäkinen
ma 1.7., 3. etappi, Ajaccio - Calvi, 145,5 km | mäkinen
ti 2.7., 4. etappi, Nizza - Nizza, 25,0 km | TTT
ke 3.7., 5. etappi, Cagnes sur Mer - Marseille, 228,5 km | tasamaa
to 4.7., 6. etappi, Aix en Provence - Montpellier, 176,5 km | tasamaa
pe 5.7., 7. etappi, Montpellier - Albi, 205,5 km | mäkinen
la 6.7., 8. etappi, Castres - Ax 3 Domaines, 195,0 km | vuoristo
su 7.7., 9. etappi, Saint Girons - Bagneres de Bigorre, 168,5 km | vuoristo

ma 8.7., LEPOPÄIVÄ

ti 9.7., 10. etappi, Saint Gildas des Bois - Saint Malo, 197,0 km | tasamaa
ke 10.7., 11. etappi, Avranches - Mont Saint Michel, 33,0 km | ITT
to 11.7., 12. etappi, Fougeres - Tours, 218,0 km | tasamaa
pe 12.7., 13. etappi, Tours - Saint Amand Montrond, 173,0 km | tasamaa
la 13.7., 14. etappi, Saint Pourcain sur Sioule - Lyon, 191,0 km | mäkinen
su 14.7., 15. etappi, Lyon - Mont Ventoux, 242,5 km | vuoristo

ke 17.7., LEPOPÄIVÄ

ma 15.7., 16. etappi, Vaison la Romaine - Gap, 168,0 km | mäkinen
ti 16.7., 17. etappi, Embrun - Chorges, 32,0 km | ITT
to 18.7., 18. etappi, Gap - Alpe d'Huez, 172,5 km | vuoristo
pe 19.7., 19. etappi, Bourg d'Oisans - Le Grand Bornand, 204,5 km | vuoristo
la 20.7., 20. etappi, Annecy - Annecy, Semnoz, 125,0 km | vuoristo
su 21.7., 21. etappi, Versailles - Pariisi, Champs Elysee, 133,5 km | tasamaa

- vetooo


Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 15.11.2020Niskanen antoi venäläiselle isän kädestä Oloksen leirikilpailussa
  2. 19.11.2020Suomen Cup jatkuu Taivalkoskella - katso lähtölistat
  3. 20.11.2020Niskanen tahkosi Oloksella hurjat kilometrit
  4. 14.11.2020Hyvärinen ja Joensuu voittoihin Kainuun Talvikisoissa
  5. 12.11.2020Kainuun Talvikisoissa mukana useita maajoukkuehiihtäjiä
  6. 23.11.2020Tässä Suomen hiihtäjät Rukalle
  7. 21.11.2020Beitostölenissä myrskysi – yllätysnimi peittosi maajoukkuemiehet 15 kilometrillä
  8. 18.11.2020Björgen ei noudattanut antidopingsääntöjä - ei saa kilpailla tämän vuoden puolella
  9. 26.11.2020Olympiamitalisti vaihtaa kansalaisuutta ja muita hiihtouutisia lyhyesti
  10. 14.11.2020Hyvärinen nautti kovasta kisasta, Joensuu hämmentyi voittomarginaalistaan
  11. 16.11.2020Suomen ampumahiihtojoukkue ensimmäisiin maailmancup-osakilpailuihin valittu
  12. 20.11.2020Weng ja Kläbo kovimmat Norjan kauden avauksessa
  13. 22.11.2020Melnitsenko pesi maajoukkuekollegansa Oloksella sunnuntaina – Ustjugovin ja Neprjajevan vauhti kadoksissa
  14. 07.11.2020Tässä Suomen Cupin viestien suosikkijoukkueiden hiihtojärjestyksiä
  15. 21.11.2020Oloksella hiihdettiin venäläisvoittoinen leirikilpailu
  16. 13.11.2020Nuorten MM-hiihdot Suomeen!
  17. 28.11.2020Kläbo: Iversen saa lauantain palkintojuuston, mikäli ei auta Bolshunovia sunnuntaina
  18. 18.11.2020Saako Northug osallistua pitkän matkan hiihtoihin?
  19. 29.11.2020Linn Svahn ja Maja Dahlqvist syyttivät Ebba Anderssonia kaatumisesta Rukalla – Andersson ei ottanut mitään vastuuta tilanteesta
  20. 20.11.2020Novak ja Andersson voittoihin Ruotsisssa
  21. 21.11.2020Johaug täysin ylivoimainen Beitostölenin kympillä
  22. 30.11.2020Kova päätös – Kläbo jättää maailmancupin osakilpailuja väliin
  23. 11.11.2020Kallalla koronavirustartunta
  24. 22.11.2020Johaug nopein vapaallakin – Sundby suurissa ongelmissa
  25. 14.11.2020Mikko Koutaniemi muistelee podcastissä uraansa ja kertoo kaiken Ylläs-Levistä
  26. 22.11.2020Kerttu Niskanen suvereeni voittaja Taivalkosken kympillä
  27. 18.11.2020Päivitetty: Norja valitsi jo joukkueensa Rukalle
  28. 23.11.2020Venäjän kivikova joukkue Rukalle
  29. 24.11.2020Näin hiihdon maailmancupissa jaetaan palkintorahoja
  30. 13.11.2020Olympiavoittaja Östbergin kausi ohi ennen kuin alkoikaan – siirtää katseet olympiavuoteen