Vinkkejä hiihtokengän valintaan

Monojen valintaan vaikuutaa useampi tekijä. Kuva:Hevoskuuri.fi

Monojen valintaan vaikuutaa useampi tekijä. Kuva:Hevoskuuri.fi

Hiihtokenkien osuus hiihtonautinnosta on merkittävä. Jalkojen paleleminen, hiertynyt kantapää tai säärtä painava remmi pilaavat hyvin nopeasti kenen tahansa hiihtolenkin. Monoja valitessa on kuitenkin vaikea arvioida kuinka hiihtokenkä sitten käytössä toimii. Ohessa olemme listanneet muutamia hiihtokengän valintaan vaikuttavia tekijöitä.

 

{akeebasubs *}Sidetyyppi

Hiihtokenkää valittaessa on ensin tarkistettava minkä sidejärjestelmän siteet omiin suksiin on asennettu. Rottefellan NNN –järjestelmä on sikäli yksinkertainen, että kaikki NNN –pohjalla varustetut hiihtokengät käyvät kaikkiin siteisiin. Salomonin osalta tilanne on hieman monimutkaisempi. SNS Profil mallin pohja on varustettu yhdellä kiinnityspisteellä ja ne sopivat vain kyseisen tyypin siteisiin. SNS Pilot järjestelmällä varustettujen hiihtokenkien pohjassa on kaksi kiinnitysrautaa ja ne sopivat SNS Pilot siteiden ohella SNS Profil siteisiin. Uusimmat SNS Pilot RS17 pohjalla varustetut hiihtokengät eivät käy enää Profil siteisiin, mutta soveltuvat uusiin perinteisen yhden kiinnityspisteen SNS Propulse siteisiin.

Rottefellan ruuviton ja liikuteltava NIS järjestelmä mahdollistaa erilaisten siteen paikkojen kokeilun, kun taas Salomonin siteet ruuvataan aina kiinteästi paikoilleen. NIS siteiden asentamista varten suksessa täytyy olla tehtaalla sukseen kiinnitetävä NIS sidelevy.

Varsinaisen hiihtotuntuman kannalta on vaikea ottaa kantaa siihen, kumpi järjestelmä on parempi. Useat arvostavat kahden kiinnityspisteen (SNS Pilot) tuomaa tukevuutta luisteltaessa, kun taas toiset pitävät Rottefellan leveän sidelevyn tuomasta vakauden tunteesta. Perinteisessä Rottefellan ohuempi ulkopohja sallii joidenkin mielestä pidemmän potkun ja tarkan suksituntuman, kun taas voimansiirrollisesti jotkut pitävät SNS järjestelmää tehokkaampana.

Käyttötarkoitus / Hintaluokat

Puhtaasti kisakäyttöön suunnitellut hiihtokengät ovat suunniteltu puhtaasti tehokkuuden ja voimansiirron pohjalta. Kisakengät ovat hyvin usein suhteellisen kapealestisiä ja ylimääräisiä lämmöneristeitä niissä ei juuri ole. Ylimääräiset pehmikkeet heikentävät voimansiirtoa. Kisamonot tarjoavat kuitenkin äärimmäisen tarkan suksituntuman, joten tavoitteellisesti hiihtäville ne ovat oikea vaihtoehto. Kovilla pakkasilla tosin kannattaa päälle pukea mononsuojat tuomaan lisälämpöä.

Aktiivikuntoilijoille tarkoitetuissa hiihtokengissä mukavuus on jo otettu paremmin huomioon. Yleensä näissä kengissä hiilikuitumateriaaleja on jo ainakin osin vaihdettu lasikuituun ja muoviin, jolloin tukirakenteet ovat hieman pehmeämpiä. Näin ollen suksituntuma ei ole niin tarkka, mutta kenkä tuntuu mukavalta. Lestiltään aktiivikuntoilijoiden kengät ovat 2-3 mm leveämpiä ja niissä on paksumpi lämmöneristys. Vajaan kahdensadan euron luistelumonot ja vajaan 150 euron perinteisen monot soveltuvat hyvin lähes päivittäin hiihtäville aktiiviharrastajille.

Edullisimpien monojen suunnittelussa ei juuri ole enää ole kiinnitetty huomiota suksituntuman tarkkuuteen vaan lähinnä siihen, että kenkä tuntuu sovittaessa mukavalta ja on suhteellisen lämmin. Mikäli suhtautuu hiihtoon hivenenkin intohimoisemmin, kannattaa nämä mukavanleveät kengät jättää kauppaan ja panostaa paremmin tukeviin ja tarkemmin istuviin hiihtokenkiin.

Lesti

Lesti on ehkä kaikkein tärkein tekijä valittaessa kenkää, oli kyseessä sitten hiihto-, juoksu-, tai vaikka tanssikenkä. Mikäli lesti ei istu jalkaan, ei muista hienoistakaan teknisistä ominaisuuksista pääse nauttimaan. Kengän pohjallisen muotoilun tulee tukea jalkaa, eikä painaa sovittaessa. Mikäli kengässä on lämpömuotoiltavat pohjalliset ja sisäkenkä, kannattaa muotoilu ehdottomasti tehdä, kunhan oikea koko on löytynyt.

Pääsääntöisesti luistelumonon lestin tulee olla suhteellisen napakka, jotta jalka ei liikkumaan sivusuunnassa suksella "kantatessa". Perinteisen hiihtokengässä lesti voi olla hieman löysempi, sillä potkun lopussa noustessa päkiälle jalkaterä pyrkii hieman leviämään.

Kengän pituuden osalta perinteisen hiihtokengän tulee istua jalkaan juoksukengän tavoin, eli kärkeen olisi hyvä jäädä 0,5-1,5 cm ns. käyntivaraa. Vapaan hiihtokenkä voi olla tässäkin suhteessa hieman napakampi, sillä luisteltaessa ei paino varsinaisesti ole missään vaiheessa päkiän päällä.

Erityisen leveälestisten ja matalan jalkaholvin omaavien hiihtäjien kannattaa kokemuksen mukaan pääsääntöisesti välttää vapaan hiihtotavan kenkiä, joissa jalkapöydän yli kulkee kiristyshihna. Siirrettäessä painoa sisäsyrjälle hihnan sisäreuna tukirakenteineen saattaa painaa pahastikin, jos jalkaholvi on madaltunut.

Hiihtokenkien tuki- ja pintamateriaalit ovat yleensä synteettisiä, joten pientä lestin muokkausta voidaan lämmön avulla tehdä. Mikäli hiihtokenkä istuu muuten hyvin, mutta lesti on paikoittain jostain kohtaa kapea, voidaan asiantuntevassa hiihtokaupassa monoja lämmittämällä päästä sukkamaiseen istuvuuteen.

Hiihtotekniikka

Hiihtotekniikka määrittelee myös sitä, millainen kenkä tuntuu käytössä parhaalta. Mikäli hiihtää ns. pitkällä potkulla, nilkan ojentaen, kannattaa valita päkiältä joustavampipohjainen hiihtokenkä. Tämä koskee niin vapaan kuin perinteisenkin hiihtotavan kenkää. Luisteltaessa pitkää potkua suosivat valitsevat yleensä myös kengän, jonka varren tukirakenne ei rajaa nilkan liikettä eteen / taakse suunnassa.

Vapaan hiihtotavan kengän tulee olla kuitenkin riittävän kiertojäykkä jotta se tukee jalkaa siten että jalkaterä-säärilinja säilyy suorana koko liukuvaiheen ja potkun ajan. Tiheämmällä frekvenssillä hiihtävät hakevat yleensä suhteellisen jäykkää kenkää. Nilkan tukirakenteita tärkeämpää on kuitenkin jalkapöydän alta ja sivuilta tuleva tuki. Mikäli kenkäosa ei anna tukea ja nilkka on korkealle tuettu, saattaa se aiheuttaa ongelmia jalkaterän kiertyessä säärtä enemmän.

Ulkonäkö

Ulkonäöllä ei ole vaikutusta hiihtosuoritukseen, mutta omaan silmään hyvältä näyttävillä kengillä mieliala saattaa hitusen nousta.

-Aki Tuovinen
Kirjoittaja on toiminut muun muassa Rossignolin tallipäällikkönä ja on tällä hetkellä Forte Sportissa yrittäjänä.{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


Kuuntele uusin Latu Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kuukauden luetuimmat

  1. 30.03.2020Anders Aukland hiihti veljensä ja kollegansa kanssa viikonloppuna 516 kilometrin lenkin – ”Huomasimme, että 500 kilometriä on pitkä matka hiihtää”
  2. 12.03.2020Finnspring peruuntumassa, NUTS Karhunkierros siirtymässä, Jukolalla kolme vaihtoehtoa
  3. 12.03.2020Koronavirus: Vuokatti Hiihto, Ylläs-Levi ja Lapponia-hiihto peruttu
  4. 12.03.2020Suomalaisten maastohiihtäjien maajoukkuekausi ohi – kotimatka Kanadasta alkaa
  5. 20.03.2020Maajoukkuekuviot auki ja suksisopimus katkolla - Pärmäkoski odottaa kysymysmerkkien hälvenemistä
  6. 11.03.2020Ruotsalaishiihtäjät jäävät pois maastohiihdon maailmancupin päätösviikonlopusta
  7. 29.03.2020Anita Korvan kaudesta tuli paljon odotettua haastavampi – "uhkakuvat toteutuivat"
  8. 18.03.2020Hiihtoliitto muokkasi SM-kisojen järjestelyvastuita: Ristijärvi saa järjestää kisat ensi talvena
  9. 25.03.2020Nuori urheilija, hae mukaan Swixin #inspiredbydreams -tukiohjelmaan
  10. 01.04.2020Ampumahiihtoliitto IBU aprillitunnelmissa: perinteinen hiihtotapa pakolliseksi normaalimatkalla
  11. 22.03.2020Viktor Mäenpäällä oli Vasaloppetissa vain yksi tavoite: tehdä irtiotto
  12. 13.03.2020Martin Fourcade päättää uransa: "Kiitos matkasta, aika sanoa hyvästit"
  13. 05.04.2020Ojansivun haasteiden kisakausi pakettiin jo tammikuussa: "Uran jatkon ratkaisee se, löytyykö kipinä jostain"
  14. 07.04.2020Kläbo valitsi maajoukkueensa: "Tätä haluan ja tämä sopii minulle parhaiten"
  15. 10.03.2020Norjan suurimpiin kuuluva pitkän matkan hiihto Birkebeinerrennet peruttu koronaviruksen takia
  16. 04.04.2020Hiihtomaajoukkue korjasi kurssia
  17. 19.03.2020Ski Classics: Nygaardille toinen perättäinen kokonaisvoitto – Luusua niukasti kymppisakin ulkopuolella
  18. 10.03.2020Ristomatti Hakola ei hiihdä sprinttejä Pohjois-Amerikassa
  19. 10.03.202029 suomalaista mittaa tasonsa Skandinavia Cupin finaalissa
  20. 18.03.2020Maastohiihdon maajoukkuevalmentaja Ville Oksasella koronavirustartunta
  21. 12.03.2020Hallitus: Kaikki yli 500 ihmisen tapahtumat perutaan toukokuun loppuun saakka
  22. 12.03.2020Koronavirus: Maailmancupin sprintti Yhdysvalloissa on peruttu
  23. 13.03.2020Ruotsissa saa järjestää alle 300 osanottajan suunnistuskilpailuja, mutta niihin ei saa tulla kaukaa – Tiomilasta päätös maaliskuun loppupuolella
  24. 23.03.2020Suunnistuksen kansainväliset tapahtumat peruttu tai siirretty toukokuun loppuun saakka
  25. 22.03.2020Viktor Mäenpää satsaa hiihtoon myös ensi talvena
  26. 17.03.2020Napapiiri-Jukolan järjestelyt jatkuvat suunnitelmien mukaan
  27. 13.03.2020Suunnistusliitto: Kansalliset kilpailut perutaan huhtikuun loppuun saakka – kuntorastien järjestämistä ei suositella
  28. 11.03.2020Miesten sprintticupista tulossa mielenkiintoinen – Pellegrino voi vielä voittaa, jos hänet päästetään Yhdysvaltoihin
  29. 11.03.2020Norja ei matkaa maailmancupiin ja Skandinavia Cupin finaali peruttu koronaviruksen takia
  30. 29.03.2020Tiomila-viestiä ei voida järjestää alkuperäisessä kilpailumaastossa – järjestäjät etsivät uutta paikkaa ja aikaa syksyksi

Premiumsport.fi

ulvang banneri