Jämi147-blogi: Hiihtoa!

Tällä viikolla olen saanut avata uudestaan hiihtokauden! Kävin hiihtämässä lammen jäällä pari lenkkiä viikonlopun aikana.

Lauantaiaamuna oli ohjelmassa tasatyöntöä aerobisella kynnyksellä noin tunti. Lähtiessäni ajattelin, että onpa kiva aloittaa hiihtäminen helpolla lenkillä. Helppoahan se hiihtäminen on kun sitä pääsee tekemään useammin. Alkulenkistä meno oli melko kömpelöä, kroppa ei millään meinannut muistaa hiihtoliikkeitä. Parasta lenkissä oli vielä se, että satuin kaatumaan pari kertaa. Ei siinä mitään jos kaatuu, mutta onnistuin siinä kahdesti ja tosiaan olin lammen jäällä eli tasaisella hiihtämässä. Sunnuntain hiihto lenkki olikin jo onneksi helpompaa tekemistä. Ohjelmassa oli yhdistelmä harjoitus: Hiihto perinteinen 1h + juoksu 1,5h PK. Hiihto "maistui" niin hyvin, että hiihdinkin 2h ja kävin sitten vain pienellä juoksulenkillä. Pari tuntia tuon lenkin jälkeen leveäselkälihas muistutti itsestään, samoin kuin vatsalihakset ja lonkankoukistajat. Nyt illalla siis tiedossa lyhyt juoksulenkki ja venyttelyä!

jamiblogi 270114 kuva1Sunnuntaina parin tunnin päikkäreiden jälkeen virkeänä lenkille lähdössä

Viikon muutkin treenit menivät suunnitelmien mukaan. Töissä paljon lihaskuntotreeniä ja pyöräilyä, muuten juoksua ja hiihtoa peruskestävyys alueella. Parina kesänä vaivannut jalkapohja ja kantapää ovat olleet nyt paremmassa kunnossa ja on ollut nautinnollista juosta ilman kipua. Toivottavasti jalkapohjat pysyvätkin näin hyvässä kunnossa. Enemmänkin voisin tehdä lihashuoltoa joka varmasti ennalta ehkäisisi vammoja paremmin! Lähes päivittäin tulee kyllä käytettyä foam rolleria kehonhuoltamisessa. Yleensä rullailen sillä vain selkää ja reisiä. Kyseisen välineen käyttämiseen jää muuten melko helposti koukkuun. Liekö syynä se, että rullailun jälkeinen tunne varsinkin selässä on todella rentouttava.

Tällä viikolla olen pohtinut omia tavoitteita Jämi42 – hiihtoon. Sijoitustavoitteita en pysty tekemään, koska en pysty arvioimaan omaa kuntoani muihin osallistujiin. Enkä muutenkaan yleensä aseta itselleni sijoitustavoitteita. Toki mietin mihin voisi olla mahdollisuuksia, mutta se jää vain spekuloinnin asteelle. Jämi42- hiihdon tavoitteenani on tehdä sellainen hiihto, että maalin jälkeen en jaksaisi jatkaa enää metriäkään. Olen monen kisan jälkeen todennut, että voisin ihan hyvin vielä jatkaa. SE TUNNE ON ÄRSYTTÄVÄ! Jos saan hiihdettyä ns. nousujohteisesti maaliin ja jaksan pitää itseäni matkan aikana tiukoilla niin, olen tyytyväinen. Tämä vaatii varmasti paljon henkistä kanttia. Tätä varten ajattelin tehdä ennen hiihtoa mielikuvaharjoittelua. Liikunnanohjaaja opinnoissa syvennyimme paljon psyykkiseen valmennukseen ja nyt aion käyttää oppejani todella hyödyksi!

Henkisen kantin lisäksi itsensä tiukoilla pitäminen vaatii myös fyysistä puolta. Parissa viikossa ei enää ihmeitä tehdä, mutta tämän hetken paras mahdollinen tekeminen on mahdollista. "Valmentajani" mukaan pyrin nyt tekemään pari viikkoa hyviä "normaaleja" ja pitkiä peruskestävyys harjoituksia ladulla. Lisäksi pari reipasvauhtista treeniä mukaan, jotta kroppa tottuisi työskentelemään reippaamminkin. Jossain treenissä pitäisi koittaa miten vatsa suhtautuu pitkästä aikaa geeleihin. Viime kesänä todettu keliakia on laittanut ruokailujani hieman uusiksi ja en ole vielä uudella ruokavaliolla koittanut geelejä. Toivottavaa olisi, että vatsa ei laittaisi karusellia päälle geelin ansiosta. Onneksi valmistajia on monia ja muutenkin vaihtoehtoja energiatankkaamiseen löytyy.

Postimieskin muisti minua viikolla. Tiistaiaamun piristyksenä posti toimitti salomonin kengät! Kovin ovat kevyet ja hyvät jalassa. Kengät varmaan "lennättävät" minut syksyllä Jämin kisoissa maaliin!

jamiblogi 270114 kuva2

Liukkaita latuja kaikille!


Kuuntele uusin Latu Podcast

Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 03.10.2020Kaisa Mäkäräinen vauhdissa Kolilla
  2. 17.10.2020Mäkäräinen taas vauhdissa poluilla
  3. 12.10.2020Oloksen Tykkikisat peruttu – 30 vuoden historiaan katkos
  4. 23.10.2020Lapissa hiihdetään jo luonnonlumella!
  5. 29.10.2020Imatralla hiihdetään viikonloppuna kilpaa – tässä kotimainen kausi pähkinänkuoressa
  6. 15.10.2020Tulevan kauden suunnitusmaajoukkue valittu
  7. 25.10.2020Vuokatti Sport Biathlon Team kehittyy Mäkäräisen ja Nousiaisen kokemusta hyödyntäen
  8. 09.10.2020Northug treenaa jälleen!
  9. 27.10.2020Pärmäkoski paljastaa: Tykkiparia säästellään olympialaisiin
  10. 22.10.2020Yleisöllä pääsy ampumahiihdon maailmancupin avaukseen
  11. 08.10.2020Team Electrofit tekee paluun Visma Ski Classics -sarjaan
  12. 10.10.2020Miska Poikkimäki totuttelee uuteen arkeensa: "On luottavainen fiilis"
  13. 30.10.2020Bolshunov, Neprayeva, Niskanen...Olos vetää huippuja Tykkikisojen peruuntumisesta huolimatta
  14. 21.10.2020Magner Dalen: Harjoittelemme rajoilla ja välillä ylikin
  15. 12.10.2020Suomi neuvottelee tulevan talven nuorten MM-hiihdoista
  16. 06.10.2020Pärmäkosken harjoituskausi sujunut ilman ongelmia
  17. 07.10.2020Pärmäkoski puhuu avoimesti ravintoasioista ja painosta sekä paljastaa suosikkipitsansa reseptin
  18. 27.10.2020Ruka sai vihreää valoa maailmancupin avaukselle
  19. 02.10.2020Hiihtoliitto vailla markkinointijohtajaa – Töykän lähtö tuli yllätyksenä
  20. 17.10.2020Rantanen ja Suna mestarit suunnistuksen SM-erikoispitkällä
  21. 07.10.2020Polarilta markkinoille uusi lippulaivamalli
  22. 02.10.2020Oona Kettunen tyytyväinen vapaan hiihtonsa kehitykseen: "Tekninen puoli on pikkuhiljaa mennyt eteenpäin"
  23. 27.10.2020Skandinavia Cupin avaus Rovaniemelle
  24. 23.10.2020Ruotsin maajoukkuekin pääsi lumelle
  25. 22.10.2020Treenitorstai: Seitsemän hyvää voimaliikettä kuntohiihtäjille
  26. 20.10.2020Iivo Niskasen kauden ensimmäinen tosi testi Rukalla – "Perusasiat ovat toistaiseksi johtaneet kehitykseen"
  27. 01.10.2020Kestävyysurheilu.fi Wsportsmedian omistukseen
  28. 19.10.2020Sami Jauhojärvi aloitti valmentajan ammattitutkinnon suorittamisen – nähdäänkö mies tulevaisuudessa maajoukkuevalmentajana?
  29. 14.10.2020Yläkoululeirityksessä laadukasta treeniä hyvässä porukassa ja ideoita kotiharjoitteluun
  30. 21.10.2020Anita Korva toivoo pääsevänsä takaisin ehjään harjoitusrytmiin

ulvang banneri