Vastaranta: Uusi trendi harjoittelussa

Nykyään esille putkahtaa melkein päivittäin uutta tietoa harjoittelusta kestävyysurheilijalle. Onko syy internetin, vai että ihmisen mielestä on tullut levoton ja se etsii koko ajan oikotietä onneen?

Joku hyvä amerikkalainen harjoittelusivusto antaa joka päivä uuden vinkin, jolla alkaa kulkea ja sitten aika menee uuden vinkin opiskeluun ja miettimiseen, olisikohan tämä hyvä vai ei. Kokeillaan kerran ja unohdetaan, mutta tuleehan onneksi uusia vinkkejä.

Vinkit on aika hyviäkin monesti. Sivuilla pohditaan, pitääkö mountain bikerin nostaa painoja? Pitääkö nostaa isoja vai pieniä painoja, 4 toistoa vai 30 toistoa? On venyttelyohjeita, foam roller temppuja, tennispalloilla hieromisia, kaiken ratkaisevia intervalleja, palauttavia ilmasaappaita, piikkimattoja, infrapusseja ja ihan mitä vaan. Aikaa säästäviä tehotreenejä sun muuta. Mountain bikerille myös annetaan tekniikkaharjoituksia, joilla varmasti maailman kärki tulee lähemmäksi.

Suuri osa vinkeistä koskee, kuinka välttää vammoja. Tehdään vammoja ehkäiseviä voimaharjoitteita, treenataan tukilihaksia ja foam rollataan pakaroita. Kaikki tämä on tärkeää ja hyvä tietää ja toteuttaa.

Urheilun harjoittelumaailmassa tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että kaikki uusi on vienyt tilan perusharjoittelulta. Tämän kaiken uuden palautumista edistävän ja loukkaantumisherkkyyttä vähentävän harjoittelun tarkoitus on antaa mahdollisuus tehdä sitä todellista kestävyysurheilijan perusharjoittelua enemmän, eikä ottaa siltä aikaa. Nykyään foam rolleri pakaran alla pyöritellessä moni ajattelee varmasti harjoittelevansa. Onhan sekin harjoitus, mutta sitä tarvitaan, kun ollaan harjoiteltu kunnolla ja halutaan harjoitella jatkossakin. Onhan se helppoa tehdä kaikki pikkuniksit ja jättää 20-30 tuntia satulassa istumista viikossa pois. Viiden tunnin maantielenkki on kiva korvata tekniikkatreenillä kivikossa. Tekniikkatreeni on tärkeä, mutta jos ei ole istunut 20-30 tuntia viikossa satulassa, se on ihan kiva, mutta ei sillä kisoja voiteta.

Voisikin sanoa, että sen jälkeen kun ajelee pyörällä tuon 20-30 tuntia viikossa ja siihen lisää 5 tuntia kaikkia uusia kikkailuja, voi alkaa pärjätä kisoissa. Nykyään ei pärjää viiden tunnin kikkailulla, mutta ei pelkällä 20-30 tuntia satulassa istumisellakaan. Tarvitsee tehdä molemmat ja silloin alkaa homma kehittää ja siitä tulee myös kestävää. Se vaatii myös hiukan aikaa, mutta eniten se vaati miestä. Pitojen tekeminen ja rollailu on aika rankkaa 6 tunnin lenkin jälkeen iltapuhteena. Mutta sen jaksaa, kun tietää, että huomenna saa taas ajaa.

Lyyti.com


Kuuntele uusin Latu Podcast

Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 03.10.2020Kaisa Mäkäräinen vauhdissa Kolilla
  2. 17.10.2020Mäkäräinen taas vauhdissa poluilla
  3. 12.10.2020Oloksen Tykkikisat peruttu – 30 vuoden historiaan katkos
  4. 23.10.2020Lapissa hiihdetään jo luonnonlumella!
  5. 29.10.2020Imatralla hiihdetään viikonloppuna kilpaa – tässä kotimainen kausi pähkinänkuoressa
  6. 15.10.2020Tulevan kauden suunnitusmaajoukkue valittu
  7. 25.10.2020Vuokatti Sport Biathlon Team kehittyy Mäkäräisen ja Nousiaisen kokemusta hyödyntäen
  8. 09.10.2020Northug treenaa jälleen!
  9. 27.10.2020Pärmäkoski paljastaa: Tykkiparia säästellään olympialaisiin
  10. 22.10.2020Yleisöllä pääsy ampumahiihdon maailmancupin avaukseen
  11. 08.10.2020Team Electrofit tekee paluun Visma Ski Classics -sarjaan
  12. 10.10.2020Miska Poikkimäki totuttelee uuteen arkeensa: "On luottavainen fiilis"
  13. 30.10.2020Bolshunov, Neprayeva, Niskanen...Olos vetää huippuja Tykkikisojen peruuntumisesta huolimatta
  14. 21.10.2020Magner Dalen: Harjoittelemme rajoilla ja välillä ylikin
  15. 12.10.2020Suomi neuvottelee tulevan talven nuorten MM-hiihdoista
  16. 06.10.2020Pärmäkosken harjoituskausi sujunut ilman ongelmia
  17. 07.10.2020Pärmäkoski puhuu avoimesti ravintoasioista ja painosta sekä paljastaa suosikkipitsansa reseptin
  18. 27.10.2020Ruka sai vihreää valoa maailmancupin avaukselle
  19. 02.10.2020Hiihtoliitto vailla markkinointijohtajaa – Töykän lähtö tuli yllätyksenä
  20. 17.10.2020Rantanen ja Suna mestarit suunnistuksen SM-erikoispitkällä
  21. 07.10.2020Polarilta markkinoille uusi lippulaivamalli
  22. 02.10.2020Oona Kettunen tyytyväinen vapaan hiihtonsa kehitykseen: "Tekninen puoli on pikkuhiljaa mennyt eteenpäin"
  23. 27.10.2020Skandinavia Cupin avaus Rovaniemelle
  24. 23.10.2020Ruotsin maajoukkuekin pääsi lumelle
  25. 22.10.2020Treenitorstai: Seitsemän hyvää voimaliikettä kuntohiihtäjille
  26. 20.10.2020Iivo Niskasen kauden ensimmäinen tosi testi Rukalla – "Perusasiat ovat toistaiseksi johtaneet kehitykseen"
  27. 01.10.2020Kestävyysurheilu.fi Wsportsmedian omistukseen
  28. 19.10.2020Sami Jauhojärvi aloitti valmentajan ammattitutkinnon suorittamisen – nähdäänkö mies tulevaisuudessa maajoukkuevalmentajana?
  29. 14.10.2020Yläkoululeirityksessä laadukasta treeniä hyvässä porukassa ja ideoita kotiharjoitteluun
  30. 21.10.2020Anita Korva toivoo pääsevänsä takaisin ehjään harjoitusrytmiin

ulvang banneri