CHXL 550x90px webbanneri

Ville Nousiaisen kesäharjoittelu sujunut aivan suunnitelmien mukaan

nousiainen280611_introHevoskuuri on pitkin kesää kysellyt suomalaishiihtäjien kuulumisia ja harjoittelun sujumista. Tällä kertaa vuorossa on Ville Nousiainen, joka on useamman vuoden kuulunut maajoukkueemme vakiokalustoon. Hevoskuuri haastatteli Villeä juuri ennen Ramsaun leirille lähtöä.

nousiainen280611Ville Nousiainen vauhdissa Vuokatissa kesällä. Kuva: Aapo LaihoHevoskuuri on pitkin kesää kysellyt suomalaishiihtäjien kuulumisia ja harjoittelun sujumista. Tällä kertaa vuorossa on Ville Nousiainen, joka on useamman vuoden kuulunut maajoukkueemme vakiokalustoon. Hevoskuuri haastatteli Villeä juuri ennen Ramsaun leirille lähtöä.

Ville Nousiainen on jo useita vuosia kuulunut aivan maailman terävimmän kärjen tuntumaan, mutta henkilökohtaiset arvokisamitalit ovat vielä toistaiseksi jääneet saavuttamatta. Tämä mennyt harjoituskausi on kuitenkin sujunut sen verran hyvin, että olisiko nyt lopullisen läpimurron aika?

Hei Ville! Kerro hiukan kesän kuulumisistasi ja miten harjoittelusi on sujunut?

– Hei! Nyt on tosi hyvin mennyt. Harjoittelu on sujunut aivan suunnitelmien mukaan ja tähän mennessä olen pystynyt tekemään kaiken sen, mitä on suunniteltukin. Syksyllähän tosin usein tulee vaikeuksia, tulee flunssaa kun ilmat kylmenevät ja syksyn leireillä on aina omat riskinsä, kun joutuu olemaan märissä kamoissa jonkun aikaa ja ollaan korkealla pitkään. Mutta täytyy yrittää tehdä asiat mahdollisimman hyvin ja minimoida riskit.

Mitä olet painottanut tämän kesän harjoittelussasi?

– Nyt on ollut vauhtikestävyys aika tärkeässä roolissa ja painotus on ollut VK-alueen harjoittelussa. Paljon olen tehnyt VK:n ala-alueen (VK1) harjoituksia. Ohjelmassa on ollut esimerkiksi tunnin tasavauhtisia lenkkejä tai 2 x 25-30min. Lyhimmillään VK-harjoitukset ovat olleet 20 minuutin luokkaa. Ja nyt pääsen todella helposti suht lujaa. Maksimia ei ole vielä hirveästi rääkätty, joten suorituskyky ei vastaavasti vielä ole aivan huipussaan. Eli maksimivauhti ei suju vielä aivan yhtä hyvin, mutta suorituskyvyn ehtii vielä hyvin kaivaa esille tehotreenien avulla.

Ensi kaudella ei ole arvokisoja lainkaan. Näkyykö se sinun harjoittelussasi, onko tullut muutoksia?

– Nyt yritän pikkuisen aikaisemmin saada kunnon esiin kuin arvokisavuosina. Tarkoituksena olisi olla heti hyvässä kunnossa kauden alusta alkaen. Aikaisemmin olen pikkuisen säästellyt kuntohuippua myöhäisempään. Nyt olenkin jo elokuusta alkaen ottanut myös tehotreenejä mukaan VK-harjoittelun lisäksi.

Mitkä ovat kauden päätavoitteesi, Tour de Ski ja maailmancup varmaan?

– Joo, ne molemmat ovat tärkeitä tason mittareita. Ehkä Tour de Ski on kuitenkin se päätavoite. Maailmancup on siitä tärkeä, että siinä näkee koko kauden sujumisen kokonaisuutena. Maailmancup kertoo, kuka on ollut paras koko kautena eikä vain yksittäisissä kilpailuissa.

Sinä olet jo ehtinyt olemaan myös isän roolissa hetken aikaa, kuinka se näkyy sinun urheilijan elämässäsi? Entä teettekö Mona-Liisan kanssa kuinka paljon yhteisiä harjoituksia?

– Isänä oleminen ja pikkuisen tuleminen elämään on yllättävän vähän vaikuttanut elämään. Ehkä se on tunnilla aikaistanut elämää aamuisin. Minulla on se hyvä tilanne, että en tarvitse harjoittelussani autoa mihinkään. Kotoa löytyy kuntosali ja kotiovelta voi lähteä esim. rulla- tai juoksulenkille. Se helpottaa kummasti elämää. Mona-Liisa aloitti harjoittelun viime talvena ja yhdessä voidaan tehdä esimerkiksi kovia rullatreenejä siten, että minä menen edellä ja Mona-Liisa yrittää nopeammilla pysyä perässä sen minkä pystyy. Muuten ei hitaita palauttavia vaelluslenkkejä lukuun ottamatta oikein pysy yhdessä treenaamaan. Mutta kivasti on perhe-elämä ja harjoittelu balanssissa eikä niistä ole kuin tukea toisilleen.

St. Moritzin leirillä kerättiin kovasti nousumetrejä, kerro vielä siitä hiukan?

– Joo, kovalla tahdilla vedettiin mäkiä siellä ja tehtiin lihastyö kunnolla. Siellä on tosi hyväprofiilisia mäkiä, joita vedettiin rullilla miehekkäästi ylös. Iltapäivisin yritettiin sitten jalkaisin kerätä nousumetrejä. Rajoja on uskallettava kokeilla ja mennä rajoittimelle, jos haluaa pärjätä. Mutta siellä oli tosi mukavaa vetää porukalla hyviä treenejä. Kyllä viimeisinä päivinä jo hiukan tuntui, mutta yllättävän nopeasti parissa päivässä reidetkin palautuivat rääkistä.

Nyt syksyllä on monta useampaa pidempää leiriä ja välillä ollaan korkealla ja käydään lumilla. Monet ovat onnistuneet pilaamaan hyvän kesäharjoittelun tulokset juuri syksyisin. Mitä on tärkeää ottaa huomioon näillä leireillä?

– On tärkeää tietää omat rajansa. Ja on pidettävä malttia. Se on varsin petollista jos on hyvässä kunnossa. Sitä helposti tekee treenit korkealla liian kovaa ja hiihtää korkealla liian lujaa, kun se tuntuu niin helpolta. Sitä vaan on helppo innostua naputtamaan menemään liian kovalla vauhdilla. Ramsaussa ja varsinkin Val Senalesissa hiihdetään todella korkealla ja silloin on vaan muistettava hiihtää riittävän hiljaa. Alhaalla voi sitten tehdä kovempia treenejä. Pari päivää jos väsyttää ja ei haluta treenata, niin se on vielä normaalia, mutta jos vitutus kestää viikkokausia, niin silloin tietää että on puhki ja on osattava keventää.

Miten näiden leirien välissä harjoitellaan ja kuinka siirryt korkealta Lapin lumille harjoittelemaan?

– Muutama päivä yleensä vedetään huilia. Tänä syksynä on tarkoitus vetää tehojakso Suomessa Ramsaun ja Val Senalesin leirien välissä. Tänä vuonna on poikkeustilanne, että Val Senalesin jälkeen jo parin päivän jälkeen olisi tarkoitus siirtyä Lapin lumille. Mutta täytyy vielä tarkentaa suunnitelmia lähempänä. Lapissa ensin tunnustellaan muutama päivä, että miten kroppa toimii. Siellä olen yleensä tehnyt kahden päivän jälkeen ensimmäisen VK-treenin, siitä saa hyviä viitteitä.

Kaksi Ville Nousiaisen esimerkkiviikkoa tältä syksyltä:

Harjoitteluviikko ennen St.Moritzin leiriä

Ma ap: pitkä pk 4h
ip: lepo
Ti ap: rh tasatyöntöä 2.30h pk
ip: kuntopiiri + jk 1,30h
Ke ap: rh pitkä VK n. 45 min, yht. 2h
ip: huoltava 1,30h
To ap: jk 2h PK
ip: lepo
Pe ap: rh 2,30h (sis. sauvoittaluistelu) PK
ip: kp + jk 1,30h
La: Lepo
Su ap: rh V, nopeus 2h
ip: huoltava 1h.
Yht: 20,30h

Tehoviikko St.Moritzin ja Ramsaun välissä:

Ma ap: juoksua 2h
Ti ap: rh V 2h
ip: juoksua + kp 2h
Ke: Lepo
To ap: 7 x 4 min anakynnys suolla 1,30h
ip: huoltava 1,30h
Pe ap: 6 x 4 min tasatyöntö ylämäki anakynnys 2h
ip: huoltava 1h
La ap: rh 3 x 10 min max, 2h
ip: huoltava 1h
Su ap: suolla 30 min VK ala 1,30h
ip: huoltava + kp 1.30 h.
Yht: 18 h

Hevoskuuri toivottaa onnea syksyn leireille ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan Villen edesottamuksia tulevalla kaudella!

- Tero Viljanen

langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy


LATU Podcast boxi

Premiumsport.fi

ulvang banneri