KU Rollerski 550x90px

Tekniikkavinkkejä rullahiihdon aloittelijalle, osa 2: Hiihtotekniikka: Luistelupotkut, sauvatyöskentely ja sen yhdistelmä

Sauvoitta luistelua.

Sauvoitta luistelua.

Kestävyysurheilu.fi on tutustunut rullahiihdon ihmeelliseen maailmaan. Kun suksien perushallinta on kunnossa, on aika hioa tekniikkaa.

Juttusarjassa Olympic Training Center Vuokatin hiihtovalmentaja Mikko Virtanen on kertonut, miten lajiin pääsee sisään. Kun rullasuksilla pysyy pystyssä ja osaa kääntyä, on aika pistää hiihtotekniikka haltuun.

Vaikka rullasuksilla ei hiihtäisi kilpaa, on jokaisella harjoituksella päätepisteensä. Jossain on se maali. Sinne kannattaa pyrkiä jokaisella potkulla ja työnnöllä.

- Tekniikkaan saa jämäkkyyttä ja ”punaista lankaa”, kun pyrkii viemään kokonaisvaltaisesti eteenpäin. Jos maali on edessäpäin, niin kaikki liike vasemmalle, oikealle tai taakse on turhaa. Pitää vain keskittyä eteenpäin menemiseen, Virtanen sanoo.

- Toki painon siirto tehdään jalalta toiselle kunnolla, hän muistuttaa.

Omassa hiihtotekniikassa kannattaakin tarkkailla sitä tuleeko ylimääräistä liikettä sivulle. Vain luistelupotku tehdään sivulle ja silloinkin tarkoituksena on saada kehoa eteenpäin.

Potkut sivulle

Luistelupotkuja kannattaa harjoitella ensin ilman sauvoja, jotta kehon liike tulee luonnollisesti mukaan.

- Luistelupotku sivulle, sivulle, sivulle, ei missään nimessä taaksepäin!, huutaa Virtanen.

- Jos potkii kuten perinteisellä tyylillä niin jalka menettää tasapainon, lantio kääntyy sivulle ja tekniikka hajoaa, hän jatkaa.

Näin käy helposti, kun harjaantumaton ottaa ensimmäisiä potkuja. Tekniikka pettää vähän liiankin helposti.

Ilman sauvoja potkiessa ja käsien käytössä Mikko Virtanen tuo näytteen legendaarisesta Apuva-mies-sketsistä, jossa Aake Kalliala yrittää opettaa Pirkka-Pekka Peteliusta kävelemään: käsien käyttöön ei kannata kiinnittää liikaa huomiota, muuten käy niin kuin Peteliukselle ja pakka hajoaa. Käsien liike pitäisi tulla luonnostaan.

Sauvatyöskentely tasatyönnöllä

Luistelupotkujen lisäksi rullahiihdossa saadaan eteenpäin työntävää liikettä sauvoilla. Luisteluhiihdon sauvatekniikan harjoittaminen kannattaa aloittaa tasatyönnöstä. Tasatyöntö ei tarkoita sitä, että vain kädet tekevät töitä. Tasurissa tarvitaan koko kehon ”Pumppua”.

Koko keho saadaan tasatyönnössä mukaan polvia koukistamalla. Oikea tahti kehon liikkeelle on seurata nyrkkejä: hiihtäjän kroppa tulee ylös ja alas sauvoista pitävien nyrkkien kanssa samassa tahdissa.

Kun tasatyöntöön on saatu mukaan kehon rytmi: voi tasatyöntöön ottaa mukaan jalat kantapäitä myöten. Kantapäitä ei ole tarvis pitää maassa, vaan kehon voi nostaa rohkeasti päkiöille. Tasatyönnössä rintakehä meinaa helposti jäädä laiskottelijan rooliin, mutta sekin on saatava mukaan. Tämä onnistuu tuomalla rintakehä sekä sauvojen että muun kehon eteen. Aloittelija huitoo hyvin helposti sauvat edessä ja rintakehä takana: suuri osa kehon voimasta jää tuolloin hyödyntämättä.

Nenä, olkapäät ja lantio eteenpäin

Kun luistelupotku on hallussa ja tasatyöntökin sujuu, on aika yhdistää nämä ja mennä Wassberg-tekniikalla eli tuttavallisemmin vassulla. Alkuun kunnon hiihto voi tuntua vaikealta, mutta kannattaa pitää mielessä kaikki tähän mennessä opeteltu. Luistelupotkut sivulle, ei taakse. Tasatyönnössä ylös-alas-rytmi sekä rintakehä edessä.

Hiihtotekniikka5

Vassussa olkapäiden, lantion ja nenän on osoitettava suoraan eteenpäin, vain luistelupotkun lopussa lantio saa hieman taipua, muuten liike koko ajan eteenpäin.

- Kaikki ylimääräinen sivulle vievä liike horjuttaa tasapainoa eikä vie liikettä siihen suuntaan mihin pitäisi, muistuttaa Virtanen.

Vassun harjoittelu kannattaa toki aloittaa rauhallisesti ja hosumatta, mutta allekirjoittaneella se muuttui helpommaksi, kun mukaan otti hivenen vauhtia. Rytmin ylläpitäminen on helpompaa, kun koko keho on kunnolla mukana töissä. Ja koko kehon mukana olo lisää vauhtia.

Oikeanlaisen luistelupotkun ohjelmoiminen omaan lihasmuistiin kestää jonkin aikaa, mutta ei kannata kiroilla, mikäli homma ei suju. Heti kun tekniikka hajoaa, kannattaa aloittaa alusta. Hiihtotekniikan opettelu vaatii keskittymistä siinä missä muutkin uudet opittavat asiat. Allekirjoittaneella eniten vaikeuksia tuotti sauvoitta luistelu. Toisaalta tasatyöntö sujui jopa helposti.

Rullahiihdon perusteet on hallussa. Nyt jokainen lukija kaupan kautta asfalttibaanoille.

Muistilista

1. Sauvoitta luistelu

Potku vain sivulle, ei taakse. Kädet luonnostaan liikkeelle

2. Tasatyöntö

Polvet hivenen koukkuun, kehon liike nyrkkien tahtiin, jalat mukaan ja rintakehä eteen

3. Vassu

Liike eteenpäin, keho ja vauhtia mukaan. Älä hosu, kehityt kyllä vaikkei se siltä aina tunnu.

-Juho-Veikko Hytönen

Lue myös:

"Ei vain huippuhiihtäjien juttu: Rullahiihto sopii kaikille"

"Rullahiihdon aloitus: Millä tyylillä aloitan? Mitä välineitä tarvitsen?"

"Missä voin rullahiihtää?"

"Tekniikkavinkkejä rullahiihdon aloittelijalle, osa 1: Suksien päällä pysyminen, jarruttaminen ja kääntyminen"

langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy

Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri