CHXL 550x90px webbanneri

Euroloppetin tavoitteena lisätä hiihdon suosiota

Euroloppetin tavoitteena on kasvattaa hiihdon suosiota

Euroloppetin tavoitteena on kasvattaa hiihdon suosiota

Worldloppetin ja Ski Classicsin lisäksi pitkien matkojen hiihtojen harrastajille on tarjolla myös Euroloppet-sarja. Mistä oikein on kysymys?

Worldloppetin ja Ski Classicsin lisäksi pitkien matkojen hiihtojen harrastajille on tarjolla myös Euroloppet-sarja. Mistä oikein on kysymys? Hevoskuuri selvitti asiaa Euroloppetin Skandinavian alueen vastaavan Andreas Wöcknerin vieraillessa Tampereella.

Perinteinen Worldloppet on tuttu kaikille pitkien matkojen hiihtäjille ja Ski Classics on puolentoista vuoden aikana noussut hiihtokansan tietoisuuteen ammattimaisen toiminnan ja televisionlähetysten myötä. Euroloppet on sen sijaan vähemmän tunnettu sarja ainakin Suomessa.

Euroloppet-tapahtumiin kuuluu useita 1500-3000 tuhannen hiihtäjien tapahtumia ja parhaillaan Euroloppet hakee uusia kumppaneita myös hieman pienemmistä tapahtumista ympäri Eurooppaa. Suomen tapahtumista Euroloppetiin kuuluvat tällä hetkellä Vuokattihiihto ja Lapponiahiihto. Kansainvälisesti tunnetuimpia tapahtumia lienevät kauden avauskilpailu La Sgambeda Italiassa ja La Transjurassienne Ranskassa.

Mikä sitten on Euroloopet-konsepitin tarkoitus?

- Olemme voittoa tavoittelematon järjestö ja tavoitteemme on lisätä hiihdon suosiota ja olla työkalu, jolla sekä hiihtäjät, tapahtumajärjestäjät että yhteistyökumppanit saavat lisäarvoa, kertoo Wöckner.

Hiihtäjille Euroloppet tarjoaa Worldloppetin tapaan passin, jolla saa erilaisia etuuksia. Tapahtumajärjestäjille Euroloppet yrittää luoda paremmat edellytykset kansainvälistymiseen ja yhteistyökumppaneiden hankintaan. Lisäksi Euroloppet mahdollistaa kokemusten vaihdon eri tapahtumajärjestäjien kesken. Välinevalmistajille ja muille yhteistyökumppaneille puolestaan tarjoutuu mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa kaikki tapahtumat yhteenlaskettuna yli 40 000 hiihtäjän kanssa.

- Euroloppetin budjetti on noin 300 000 euroa. Tapahtumissamme on vuosittain 35 000 - 45 000 hiihtäjää noin 30 tapahtumassa 12 eri maassa. Yhteistyökumppaneita on tällä hetkellä 13, valaisee Wöckner Euroloppetin lukuja.

Euroloppet-hiihtäjille on tarjolla oma passi, jonka tavoitteena on lisätä sitoutumista tapahtumiin.

- Tällä hetkellä meillä on noin 2600 passinhaltijaa ja vuosittain määrä kasvaa noin viidellä sadalla, sanoo Wöckner.

Kymmenen vuoden aikana vähintään kahdeksan Euroloppet-tapahtumaa hiihtänyt hiihtäjä saa tittelin Euroloppet Champion ja vähintään kolme tapahtumaa vuodessa hiihtänyt tittelin Euroloppet Racer.

- Euroloppet-passin haltijan etuja ovat muun muassa paikka vähintään toisessa lähtöryhmässä jokaisessa tapahtumassa, 20 prosentin alennus jälki-ilmoittautumisiin sekä tervetuliaislahjat, kuten bandana ja alennuskupongit, kertoo Wöckner.

- Champion- tai Racer-tittelin hiihtänyt hiihtäjä puolestaan palkitaan ilmaisella starttipaikalla johonkin tapahtumaan, diplomilla, yhteistyökumppanin fluorivoiteella, diplomilla, muistopalkinnolla sekä T-paidalla, jatkaa Wöckner.

Mikä on Euroloppetin asema suhteessa Worldloppettiin ja Ski Classics-sarjaan?

- Kyseiset tapahtumat ovat tehty enemmän huippujen ehdoilla. Meitä ei kiinnosta niinkään huiput vaan haluamme ottaa enemmän huomioon yleisen tunnelman, matalan osallistumiskynnyksen ja perheet lapset mukaanluettuna. Lisäksi meidän tapahtumissamme on tarjolla sekä luistelu että perinteinen, näkee Wöckner.

Euroloppet pyrkii näkymään entistä paremmin myös Suomessa. Mikäli kiinnostus Euroloppet-tapahtumiin heräsi, löytyy lisätietoa osoitteesta:
http://www.euroloppet.com/

Tämän vuoden ensimmäinen Euroloppet-tapahtuma La Sgambeda hiihdetään Italian Livignossa 14.-16. joulukuuta.

-Petri Ikävalko

vocknerEuroloppet-passi, se on saatava, osoittaa Andrea Wöckner. Kuva: Hevoskuuri.fi

 

langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy


Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri