CHXL 550x90px webbanneri

Madshusilta uusi REDLINE-mallisto

Madshus RED-malliston suksi. Kuva: Madshus

Madshus RED-malliston suksi. Kuva: Madshus

Madshus tuo markkinoille uuden huippuluokan suksimalliston. RED-kategorian suksia ovat olleet kehittämässä muun muassa Thomas Alsgaard, Axel Teichmann, Ole-Einar Björdalen, Emil Hegle Svendsen ja Erling Jevne.

Madshus on kehittänyt uutta suksimallistoaan jo usean vuoden ajan. Kehitystyö alkoi vuonna 2010 ja RED-kategoria (Race Engineered Development) julkistettiin tänä talvena ISPO-messuilla. Suksen rakenteen kehittämisessä on käytetty apuna CADiä ja tuloksena geometrialtaan uudenlainen suksi.

- Uuden geometrian ansiosta suksi on noin 10 prosenttia kevyempi ja perinteisen suksen kärki ja kanta ovat taipuisampia, jolloin suksi elää paremmin ladulla ja painealueet ovat pehmeämmät, kertoo Madshusin tallipäällikkö Juha Allinniemi.

Madshusin nykyinen kilpasuksimallisto ei väisty minnekään vaan RED-kategoria tulee nykyisen malliston yläpuolelle. Mallisto pitää sisällään cold- ja plus-kelin valkopohjaisen suksen perinteiselle. Vapaan suksissa uutta on valkopohjaisuus.

Redline Carbon Skate Plus esiteltiin ISPO:ssa, mutta tämän lisäksi syksyksi on tulossa myös Redline Carbon Skate Cold eli pakkaskelin luistelusuksi.

- Valkopohjainen suksen pohjamateriaali on Madshusilla yksioikeudella massatuotannossa. Suksi tarvitsee aikaa vievän esikäsittelyn ja tämä nostaa jonkin verran hintaa, valottaa Allinniemi.

REDLINE-sukset nähtiin ensi kertaa Tour de Skillä Krista Lähteenmäen, Heidi Wengin ja Ingvild Flugstad Östebergin alla.

- Ampumahiihdon MM-kisoista Svendsen, Solemdal, Flatland ja Björndalen toivat suksella yhteensä yhdeksän mitalia, mainostaa Allinniemi.

Entistä kevyempi mono

madshusREDmonoRED-malliston mono. Kuva: Madshus

Suksien lisäksi Madshus valmistaa monoja ja sauvoja. RED-mallisto pitää sisällään myös täysin uuden luistelumonon Super Nanon, jonka koko pohja on hiilikuitua. Tämän myötä monossa on 40 prosenttia enemmän kiertojäykkyyttä ja 10 prosenttia enemmän etujäykkyyttä.

- Jäykemmän monon ansiosta voimansiirto paranee ja tällöin myös sukselta vaaditaan entistä enemmän, arvioi Allinniemi ja kertoo, että 39-koon mono on 40 grammaa kevyempi, kuin aiempi Madshusin ykkösmalli.

Mono- ja kenkäinsinööritaitoa Madshusille tuo K2, joka omistaa Madshusin. Madshusin suksitehdas Norjan Birissä on maailman vanhin yhä toiminnassa oleva suksitehdas.

Uudet sukset ja monot nähdään Suomen kaupoissa ensi syksystä alkaen.

-Petri Ikävalko

langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy


Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri