KU Swix Pro 550x90px

Pari viikkoa riittää hiihtäjän lomaksi

Krista Lähteenmäki hoiti lomailua alta pois jo ennen SM-hiihtoja. Hän palasi Teneriffalta viime tiistaina. Kuva: Felgenhauer/NotdicFocus

Krista Lähteenmäki hoiti lomailua alta pois jo ennen SM-hiihtoja. Hän palasi Teneriffalta viime tiistaina. Kuva: Felgenhauer/NotdicFocus

Sotshin olympialaisiin tähtäävä harjoittelu alkaa toukokuun alussa.

Parin viikon hengähdystauko, ja toukokuun alussa katse kohti ensi talven olympialaisia.

Hiihtäjillä ei ole lakisääteistä kesälomaa eikä monta viikkoa aikaa lekotella hiekkarannalla, jos he aikovat haastaa maailman huiput Sotshin mitalitaisteluissa. Sotshissa kisataan vuoristokorkeuksissa, mikä vaatii urheilijoilta hapenottokykyä ja vankkaa kestävyyspohjaa.

– Harjoituskausi alkaa toukokuun alussa, sunnuntaina pronssimitalistina kesälomansa aloittanut Krista Lähteenmäki kertoi.

Lähteenmäki hoiti lomailua alta pois jo ennen SM-hiihtoja. Hän palasi Teneriffalta viime tiistaina ja sai pitkän kauden jälkeen hellittyä kroppaansa 23–28 asteen lämmössä.

Lähteenmäki noudatti lomajärjestelyillään tietämättään päävalmentaja Magnar Dalenin toiveita. Mitä aikaisemmin on valmis uuteen harjoituskauteen, sitä parempi. Kun muutkin urakoivat harjoitusmääriä, suomalaiset eivät voi jäädä jälkeen.

Päävalmentaja ottaa esimerkin kotimaastaan Norjasta, jossa kärkinimet Marit Björgen, Therese Johaug ja Petter Northug jättivät tänä viikonloppuna kisatut maansa mestaruuskilpailut väliin. Virallinen syy oli flunssa, mutta Dalenin mielestä kyse oli kylmästä harkinnasta.

– He halusivat aloittaa loman aiemmin, jotta ovat toukokuun alussa valmiit kovaan harjoitteluun, Dalen kertoi SM-hiihdoissa.

Suomalaisilta hän toivoo, että he pystyisivät ensi viikonlopun Suomen cupin kisojen jälkeen lataamaan akkunsa nopeasti ja palaamaan lenkkipoluille toukokuun alussa.

– Monesti kysytään, miksi me häviämme kärjelle. Esimerkiksi norjalaiset mieshiihtäjät harjoittelevat jo toukokuussa 90 tuntia. Suomalaisista monet aloittavat harjoituskauden toukokuussa 40–60 tunnilla, Dalen laski.

Mitään ihmeellistä salaisuutta norjalaistenkaan harjoittelussa ei Dalenin ajatusmaailman mukaan ole, vaan kestävyyslajissa harjoittelumäärä luo pohjan menestykselle. Tunturimaan miesten toukokuun treenistä 45 prosenttia on juoksua, 45 prosenttia rullahiihtoa ja loput voimaa tai muuta oheisharjoittelua.  

Kevätlumilla nautiskellen

Suomalaishiihtäjille on rakentunut oma tapansa ladata akkuja. Useimmat maajoukkuenimet pääsevät uuteen harjoituskauteen ilman sairasteluja tai vammoja, mutta Matti Heikkisen kiusaksi tuli nivusvamma ja Lari Lehtonen kärsii keuhkoklamydiasta.

Riitta-Liisa Roponen potee vasemman käden jännetuppivammaa, mutta pystyi silti hiihtämään 30 kilometrillä hopealle. Kevään lumilla hän aikoo silti varmuuden vuoksi hiihdellä yhdellä sauvalla.

– Hiihtelen, jos olot ovat loistavat, Roponen kertoi.

Suomalaisista maailmancupissa parhaaseen kokonaispanokseen päätynyt Anne Kyllönen aikoi myös hyödyntää kotimaisemiensa Kainuun hyvät lumiolot.

– Hiihtelen lenkkiä niin pitkään kun on lumia. Olen aika huono lomailija. En ole koskaan pitänyt sellaista selkeää taukoa, mutta varmaan nyt tulee kaksi viikkoa hengähdystaukoa, cupissa seitsemänneksi yltänyt Kyllönen kertoi.

Hän kuvasi päättymässä olevaa talvea unelmakaudeksi. Henkisestä tai fyysisestä väsymyksestä ei ole merkkejä, joten Kyllönen uskoo pääsevänsä hyvissä voimissa kohti Sotshin talvea.

STT–KAIJA YLINIEMI

(STT)

langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France italy

Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Kilpailukalenterit