Mistä parempi juoksutekniikka? Suomalaisyrityksen laite auttaa paremman askeleen löytämisessä

Zoin anturi laitetaan rinnan ympäri.

Zoin anturi laitetaan rinnan ympäri.

Zoi pistää juoksijat pohtimaan omaa tekniikkaansa.

Sykemittarit valloittivat muutamassa vuodessa juoksumaailman. Harjoituksen intensiteetin ja oman kehityksen mittaamisesta tuli tasosta riippumatta jokaisen juoksijan juttu ja tällä on varmasti ollut myös suuri vaikutus nykyisenkaltaisen juoksubuumin synnyssä.

Harjoittelun rytmitys ja oman palautumisen ja kuormituksen seuranta on tärkeä osa harjoittelua, mutta juoksutekniikka on myös hyvin tärkeä osa juoksijan kehitystä. Tähän kiinnitetään edelleen vähän huomiota ja osasyynä saattaa olla se, ettei sykemittarin kaltaista ”joka juoksijan” mittaria ole vielä olemassa oman askeleen seurantaan. Tähän Runteq on tekemässä muutosta. Suomalaisfirma tuo markkinoille uuden Zoi-laitteen, jolla kuka tahansa voi seurata oman juoksutekniikkansa kehitystä.

Zoi mittaa rinnan ympärille ja lenkkitossuihin asennettavilla antureilla juoksijan liikettä. Numeroiksi muuttuvat muun muassa askeleen korkeus, askeltiheys ja maakontaktin pituus.

Zoi2Lenkkitossuun kiinnitettävä anturi.

Toimitusjohtaja Tommi Ojalan mukaan laite kerää paljon dataa, mutta vielä kaikkea ei ole hyödynnetty. Tärkeimmät tiedot muuttuvat kuitenkin ”Running score” – indeksiksi, joka on eri muuttujien summa. Nyrkkisääntönä toimii se, että mitä suurempi luku, sen taloudellisempi tekniikka.

Myös yksittäisiä lukemia voi seurata.

- Jokainen juoksija on ainutlaatuinen, joten lukemia ei kannata vertailla toisten kanssa. Tärkeää on seurata sitä, mihin omat arvot menevät, Ojala muistuttaa.

Noin 12 grammaa painava anturi sidotaan lenkkitossujen naruihin kiinni ja toinen anturi kierretään sykevyön tavoin rinnan ympärille. Parhaan mahdollisen hyödyn saamiseksi juoksijan kannattaa pitää mukanaan älypuhelinta, johon ladattu sovellus kerää tietoa.

Ojala kertoo, että Runteqin laitteisto ei tarjoa pikaparannusta tai hokkuspokkus-temppuja juoksutekniikkaan. Oman juoksun muuttaminen vaatii työtä siinä missä fyysisen kunnon parantaminenkin.

- Laitteemme pistää ihmiset pohtimaan omaa juoksutekniikkaansa aivan kuten sykemittari laittaa ihmiset miettimään oman juoksunsa intensiteettiä.

Kuten kaikissa uusissa asioissa, tulee juoksutekniikan mittaamisessakin edetä epämukavuusalueelle. Lopulta uuden tekniikan oppiminen palkitaan taloudellisemmalla juoksulla.

- Liian suuria muutoksia omaan tekniikkaan ei kannata. On edettävä hiljalleen, Ojala muistuttaa.

Ojalan mukaan jokainen juoksija on yksilönsä, eikä lupauksia voi antaa. Yleisesti ottaen juoksutekniikan parantamisella voidaan toimitusjohtajan mukaan saavuttaa 10-15 prosentin parannuksia juoksuajoissa. Parhaimmillaan tai pahimmillaan joidenkin kohdalla voidaan puhua jopa 30 prosentista.

- Kyse ei ole pelkästään vauhdin kasvattamisesta tai kestävyyden parantamisesta taloudellisuudella. Paremmalla juoksutekniikalla myös vammariski pienenee, Ojala muistuttaa että terveenä harjoittelu tuo lisäkilometrejä ja tunteja.

Zoi –laitteet tulevat markkinoille kesäkuun aikana. Niitä voi ennakkotilata Runteqin sivuilta.

-Juho-Veikko Hytönen


Kuuntele uusin Latu Podcast

Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 03.10.2020Kaisa Mäkäräinen vauhdissa Kolilla
  2. 17.10.2020Mäkäräinen taas vauhdissa poluilla
  3. 12.10.2020Oloksen Tykkikisat peruttu – 30 vuoden historiaan katkos
  4. 23.10.2020Lapissa hiihdetään jo luonnonlumella!
  5. 15.10.2020Tulevan kauden suunnitusmaajoukkue valittu
  6. 25.10.2020Vuokatti Sport Biathlon Team kehittyy Mäkäräisen ja Nousiaisen kokemusta hyödyntäen
  7. 09.10.2020Northug treenaa jälleen!
  8. 22.10.2020Yleisöllä pääsy ampumahiihdon maailmancupin avaukseen
  9. 27.10.2020Pärmäkoski paljastaa: Tykkiparia säästellään olympialaisiin
  10. 08.10.2020Team Electrofit tekee paluun Visma Ski Classics -sarjaan
  11. 10.10.2020Miska Poikkimäki totuttelee uuteen arkeensa: "On luottavainen fiilis"
  12. 21.10.2020Magner Dalen: Harjoittelemme rajoilla ja välillä ylikin
  13. 06.10.2020Pärmäkosken harjoituskausi sujunut ilman ongelmia
  14. 07.10.2020Pärmäkoski puhuu avoimesti ravintoasioista ja painosta sekä paljastaa suosikkipitsansa reseptin
  15. 12.10.2020Suomi neuvottelee tulevan talven nuorten MM-hiihdoista
  16. 02.10.2020Hiihtoliitto vailla markkinointijohtajaa – Töykän lähtö tuli yllätyksenä
  17. 17.10.2020Rantanen ja Suna mestarit suunnistuksen SM-erikoispitkällä
  18. 27.10.2020Ruka sai vihreää valoa maailmancupin avaukselle
  19. 07.10.2020Polarilta markkinoille uusi lippulaivamalli
  20. 02.10.2020Oona Kettunen tyytyväinen vapaan hiihtonsa kehitykseen: "Tekninen puoli on pikkuhiljaa mennyt eteenpäin"
  21. 20.10.2020Iivo Niskasen kauden ensimmäinen tosi testi Rukalla – "Perusasiat ovat toistaiseksi johtaneet kehitykseen"
  22. 23.10.2020Ruotsin maajoukkuekin pääsi lumelle
  23. 22.10.2020Treenitorstai: Seitsemän hyvää voimaliikettä kuntohiihtäjille
  24. 01.10.2020Kestävyysurheilu.fi Wsportsmedian omistukseen
  25. 19.10.2020Sami Jauhojärvi aloitti valmentajan ammattitutkinnon suorittamisen – nähdäänkö mies tulevaisuudessa maajoukkuevalmentajana?
  26. 14.10.2020Yläkoululeirityksessä laadukasta treeniä hyvässä porukassa ja ideoita kotiharjoitteluun
  27. 13.10.2020Aki Karvosenkin valmentajana toimineelle Veikko Ahoselle tunnustuspalkinto juniorityöstä
  28. 21.10.2020Anita Korva toivoo pääsevänsä takaisin ehjään harjoitusrytmiin
  29. 27.10.2020Skandinavia Cupin avaus Rovaniemelle
  30. 13.10.2020SVT: Pääsihteeri Lewisin potkujen taustalla puheenjohtajakilpa

ulvang banneri