Kuinka saada juoksutapahtumaan 2000 osallistujaa jo ensimmäisenä vuonna?

max lahtoSuomen kesä on juoksutapahtumia pullollaan ja useimmat järjestäjät tuskailevat pienten osanottajamäärien kanssa. Tässä kertomus siitä, miten ExtremeRun sai mukaan heti ensimmäisenä vuonna 2000 osallistujaa.

max lahtoExtremeRunin lähdön tunnelmaa.Suomen kesä on juoksutapahtumia pullollaan ja useimmat järjestäjät tuskailevat pienten osanottajamäärien kanssa. Tässä kertomus siitä, miten ExtremeRun sai mukaan heti ensimmäisenä vuonna 2000 osallistujaa.

ExtremeRunin idea on lähtöisin Saksasta. Siellä järjestetään vuosittain Fisherman´s StrongmanRun. Extremerunin perustajat ja järjestäjät Mika Hirvinen sekä tunnettu radiopersoona Jaajo Linnonmaa olivat keväällä 2009 Fisherman´s Friendin järjestämällä matkalla Saksassa StrongmanRunissa. Tapahtuma teki kokeneeseen kestävyysurheilijaa Mika Hirviseen niin lähtemättömän vaikutuksen, että heti kisan jälkeen syttyi kipinä järjestää samanlainen kilpailu myös Suomessa.

- Aluksi se oli sellaista haaveilua ja tapahtuman järjestäminen oikeasti tuntui varsin kaukaiselta ajatukselta. Ajatusta tarjottiin myös Fisherman´s Friendille, mutta se ei sopinut heidän toimintoihinsa ja olihan heillä jo oma kilpailu Saksassa, kertoo Hirvinen.

- Kesä kului, mutta ajatus pyöri mielessä. Syksyllä 2009 laitettiin sitten piste haaveilulle ja tapahtuma päätettiin oikeasti järjestää. Perustettiin yritys, tehtiin nettisivut, logot ja muu tarvittava, jotta tapahtuma oikeasti voitaisiin järjestää. Ilmoittautuminen saatiin käyntiin 28.2.2010 eli vain kolme kuukautta ennen tapahtumaa, muistelee Hirvinen.

Järjestelyiden työnjako oli selvä heti alussa. Jaajo hoitaa markkinoinnin ja median, Mika taas suunnittelee radan ja esteet.

- Tapahtuman järjestäminen näin nopealla aikataululla ei ollut aivan mutkatonta ja halpaa. Piti tilata mitalit, huivit, kassit, rannekkeet, numerolaput, ajanotto, bannerit ja paljon muuta. Lisäksi piti saada luvat viranomaisilta ja kaupungilta. Tässä kohtaa sanonta "rahalla saa" piti hyvin paikkaansa. Enkä tarkoita tässä kohtaa viranomaisia vaan sitä kuinka paljon halvemmaksi olisi tullut jos olisi voinut tilata tuotteita merirahtina tai ulkomailta kotimaisen sijaan. Kymmenen tuhannen euron laskuja alkoi tippumaan postiluukusta ja välillä katselimme hieman huolestuneina ilmoittautumisen kehittymistä. Usko tapahtumaan oli kova, mutta silti jouduimme varautumaan siihen, että joudumme maksamaan omasta pussista pahimmillaan jopa 60 000 euroa, kertoo Hirvinen.

Tapahtuman markkinointi onnistui kuitenkin erinomaisesti siitäkin huolimatta, että edes järjestäjillä itsellä ei ollut tarkkaa kuvaa tulevasta tapahtumasta. Myöskään markkinointiin tarvittavaa kuvamateriaalia ei ollut käytössä.

- Radio, jota käytimme markkinoinnissamme lähes pelkästään, toimi erinomaisesti ja tavoitti suuren määrän kuulijoita. Myös Internet ja sosiaalisen median hyödyntäminen helpotti markkinoinnissa, paljastaa Hirvinen

Ihmiset ottivat tapahtuman vastaan ennen näkemättömän positiivisesti ja tapahtuma sai "ylitiöpositiivisen" vastaanoton. Ensimmäisenä vuonna 2010, Extremerunissa oli noin 2000 juoksijaa.

Mikä on Extremerunin suosion salaisuus?

er200- Syitä suosioon on yritetty miettiä. Niitä on kuitenkin turha lähteä arvailemaan. Ehkä suosio osaltaan johtuu tapahtumasta itsestään. Tapahtuman ideana on, että ihmiset haastavat itsensä tai ehkä ystävänsä mukaan tähän karnevaalihenkiseen juoksutapahtumaan. Tapahtuman tarkoituksena on tarjota haaste jokaiselle. Jos et ole paljon liikuntaa harrastanut tai sitten et yhtään, niin reitin läpi pääseminen tarjoaa jo itsessään haasteen. Jos taas olet kovakuntoinen huippu-urheilija, saat mukavaa vaihtelua puuduttaviin juoksutapahtumiin verrattuna, vastaa Hirvinen

Juoksu itsessään on puhdas maastojuoksu. Reitin varrelle on rakennettu erilaisia esteitä. Esteet eivät ole vaarallisia eikä ne vaadi mitään erityisosaamista.

ExtremeRun on panostanut mittavasti myös oheispalveluihin- ja ohjelmaan.

- Jo ExtremeRunin suunnittelun alkuvaiheessa päätimme tarjota kilpailijoille ilmaiset bussikuljetukset Tikkurilan rautatieasemalta, tuoda paikalle live bändin ja DJ:n. Näin tapahtumaan on helppo tulla ja tapahtumapaikalla on rento tunnelma. ExtremeRunissa juoksun ympärille on pyritty järjestämään mahdollisimman paljon ohjelmaa, kertoo Hirvinen.

Viime keväänä ExtremeRunissa oli jo lähes 3000 kilpailijaa. Tämä on paljon Suomen mittapuun mukaan, sillä yli tuhannen osallistujan juoksutapahtumia on vähän.

ExtremeRun on vaatinut hurjan työmäärän ja Hirvinen kertoo, että ensimmäisenä vuonna pelkästään sähköposteja tuli neljätuhatta kappaletta. Jokainen onnistunut tapahtuma tarvitsee myös hyviä yhteistyökumppaneita ja niiden hankkiminen on työlästä ja aikaa vievää puuhaa.

- Varsinkin ensimmäisenä vuonna, kun ei ole mitään kuvamateriaalia eikä tarkkoja osallistujamääriä pysty arvioimaan, on uusien kontaktien luominen vaikeaa. Onneksi meillä oli muutamia vanhoja yhteistyötahoja, jotka innostuivat tapahtumastamme sekä muutamia rohkeita uusia yhteistyökumppaneita, jotka luottivat sanaamme ja tukivat tapahtumaamme, kukin omalla tavallaan, kiittelee Hirvinen.

Ensimmäinen vuosi tarkoitti valtavan työmäärän lisäksi myös suuren taloudellisen riskin ottamista.

- Ihmisten usko ja ennakkoluuloton innostus ExtremeRunia kohtaan pelasti meidät taloudelliselta katastrofilta. Ensimmäisen vuoden tilipäätös näytti muutaman tonnin plussaa. Taloudellisilta menetyksiltä kuitenkin vältyttiin ja saimme tapahtumamme hyvin käyntiin yllättävänkin pienillä suunnitteluvirheillä. Vuoden 2011 tapahtuman järjestelyt onnistuivat jo ensimmäistä vuotta paljon paremmin, iloitsee Hirvinen.

ExtremeRun käydään jälleen tulevana keväänä toukokuussa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tapahtumaa.

-Petri Ikävalko

Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri