550x90

Heidi Du Plessisin kokemuksia legendaariselta Comrades Marathonilta

Heidi Du Plessis juoksi Comrades Marathonin Etelä-Afrikassa kesäkuussa. Kuva juoksijan kotialbumista.

Heidi Du Plessis juoksi Comrades Marathonin Etelä-Afrikassa kesäkuussa. Kuva juoksijan kotialbumista.

Suomalainen juoksi kesäkuuussa Etelä-Afrikassa järjestetyssä ultrajuoksun suurtapahtumassa. Antti Perälä kyseli Du Plessisiltä tapahtumasta, harjoittelusta ja tavoitteista.

 

Etelä-Afrikassa vuosittain juostava Comrades marathon on maailman vanhin ja ehkäpä tunnetuin ultrajuoksutapahtuma. Kisa on juostu KwaZulu-Natalin maakunnassa Durbanin ja Pietermaritzburgin välillä jo vuodesta 1921 lähtien. Vuorovuosina juostaan yksisuuntainen reitti molempiin suuntiin näiden kaupunkien välillä. Tänä vuonna oli vuorossa niin sanottu ”up run” Durbanista Pietermaritzburgiin, juostava matka oli tarkalleen 86,83 kilometriä. Seuraavana vastakkaiseen juostava ”down run” on yleensä hieman pidempi noin 89 kilometriä johtuen lähtö ja maalipaikkojen erosta.

Comrades marathon on todella iso juttu Etelä-Afrikassa ja se naapurimaissa. Monilta tutuiltani, jotka ovat maassa käyneet, ovat tämän vahvistaneet. Jos mainitset harrastavasi kestävyysjuoksua, kysytään ensimmäiseksi oletko juossut Comradeksen. Kisa on todellakin siellä vuoden merkittävin juoksutapahtuma ja lähestulkoon merkittävin urheilutapahtuma muutoin. Myös monet Etelä-Afrikan ja naapurimaiden huippujuoksijat pitävät kilpailua kauden päätavoitteena. Mielestäni en lainkaan liioittele, jos väitän kärjen tason Comradeksessa olevan kovempi kuin missään muussa ultrajuoksutapahtumassa, mukaan lukien 100 kilometrin MM-kisat.

Tänä vuonna Suomestakin oli muutamia rohkeita, jotka matkasivat juoksemaan ja kokemaan Comrades marathonin maagisen kutsun. Yksi heistä on Keravalla asuva Heidi Du Plessis, jota kävin haastattelemassa heinäkuun puolivälissä. Seuraavassa hieman esittelyä Heidistä juoksijana ja hänen kokemuksestaan Comrades marathonilla 14.6.2019.

ComradesHeidiDuPlessisHeidi Du Plessisin albumista.

Henkilöesittely: Heidi Du Plessis

Urheilijatausta

Kerro hieman omasta taustastasi urheilijana? Mikä on johtanut nykyisiin lajivalintoihin?

Itse asiassa minulla ei oikein ole urheilutaustaa. Alle 20-vuotiaana harrastin juoksua säännöllisemmin. Juoksin tuolloinkin ihan omaksi huviksi siis. Olin takavuosina pahassa onnettomuudessa ja aloin sitten juosta sen jälkeen ihan siitä syystä, että se ylipäätään oli mahdollista. Tämä ei ollut ihan itsestään selvää. Juoksen juoksemisen ilosta. Juoksemisessa kiehtoo sen yksinkertaisuus kun se samalla antaa itselle niin paljon. Se on myös paras keino purkaa stressiä. Juoksu ei ole myöskään sidottu mihinkään aikaan tai paikkaan.

Harjoittelu

Kerro hieman pääpiirteitä harjoittelustasi?

Minulla ei ole kunnollista harjoitteluohjelmaa. Yritin nyt Comradekselle seurata yhtä ohjelmaa, mutta en päässyt ihan niihin viikkokilometreihin, mitä ohjelma olisi edellyttänyt. En ole tehnyt oikein vetoja ja muita tällaisia kauheasti. Vammojen pelossa oikeastaan en ole juurikaan vauhtitreenejä tehnyt tai niihin panostanut.
Viikkokilometrimäärät ovat minulla yleensä noin 50km hujakoilla. Parhaimpina viikkoina olen juossut noin 100km, mutta se on ollut harvinaisempaa.
Pyrin tekemään lihaskuntotreenejä myös paljon. Teen viikossa yleensä nelisen kertaa kyllä ihan kunnon jumppaa. Olen kokenut, että lihaskunnosta huolehtiminen auttaa vammoja pysymään ainakin osaksi loitolla, vaikka paljon olen erilaisista vammoista ja kivuista juoksussa kärsinyt.

Miten harjoittelusi rytmittyy vuodessa? Vedätkö samalla systeemillä ympäri vuoden, vai vaihtuvatko metodit, määrät yms. vuodenaikojen mukaan?

Riippuu ihan siitä tavoitteesta. Comrades kun on itselläni tavoitteena myös tulevana vuotena, niin sen ehdoilla pyrin treenejäni rytmittämään.
Talvi on haastavaa aikaa. En tykkää juosta talvella matolla kauheasti. Yleensä kyllä juoksen ulkona nastoilla myös haastavammilla keleillä. Kovat lenkit kyllä pitäisi tehdä matolla tai radalla vammojen minimoimiseksi.

Miten rytmität viikossa harjoitteluasi? Entä päiväkohtaisesti?

Pitkä lenkin pyrin juoksemaan aina sunnuntaisin. Juoksen yleensä 5kertaa viikossa. Teen myös aika usein niin että juoksen aamuisin ja teen lihaskuntotreenin iltaisin. Usein lastenhoidon ja arjen pyörittämisen takia teen lenkin jo tosi aikaisin aamulla.

Teetkö lihaskuntotreenejä? Millaisia?

Kuten jo tuolla aikaisemmassa kysymyksessä kerroin, pyrin tekemään lihaskuntoharjoitteita aika usein. Eniten treenaan keskivartaloa ja lantion asentoa. Välillä yritän painojenkin kanssa treenejä tehdä ja sitten minulla on kuminauhoja yms. välineitä joita käytän jumppaamisessani hyödyksi.

Käytätkö hyväksesi muita lajeja harjoittelussasi? Mitä ja kuinka usein?

Tosi vähän. Esimerkiksi talvisin en hiihdä. Myös muitakaan kestävyyslajeja en oikein ole osannut hyödyntää.

Kilpailut

Millä matkoilla yleensä kilpailet? Mikä/mitkä ovat päämatkojasi joille tähtäät eniten?

Ei ole ainakaan vielä tullut sellaista tunnetta, että haluaisin jotain tietyn matkan tulosta tosissani tavoitella. Nyt on vain se että tähtään Comradekselle, jonne aion siis lähteä juoksemaan myös ensi vuonna. Ehkä mieluisin matka on puolimaraton. Se on ennätysmielessä ehkä kaikkein miellyttävin matka koettaa kunnon tulosta juosta. Sopivan pitkä, mutta ei vielä aiheuta maratonin kaltaista tuskaa.

Kilpailetko mielestäsi paljon?

En hirveän usein. Minusta tuntuu että silloin pitää olla hyvässä kunnossa kun lähtee kisaamaan.

DuPlessisHeidiKuva Heidi Du Plessisin albumista.

Käytätkö kisoja kovina treeneinä, vai teetkö mieluummin tv-kovat yksin?

Se olisi kyllä ihan hyvä. Joskus ehkä pitäisi juosta kisoja harjoitusmielessä. Nyt en tätä kyllä juurikaan tee.

Mitkä ominaisuudet luonnehtisit vahvuudeksesi ja mitkä taas ovat heikkouksia?

Kestävyys on minulla vahva. Jaksan painaa pitkään, jonka olen huomannut positiivisesti mös kilpailuissa. Nopeus on tällä hetkellä heikkous. Toivottavasti kroppa kestää vetotreenejä. Niillä saisi hyvin nopeutta nostettua ja harjoitteluni sitä ehkä kaipaisikin.

Tavoitteet

Mikä/mitkä ovat päätavoitteesi urheilijana?

Tietysti se että haluaisi vielä parantaa aikoja. Voisin joskus tietysti ajatella käydä ulkomailla isojakin kisoja juoksemassa jos vain mahdollista. Ne olisivat varmasti kokemuksina huikeita. Haluan nauttia juoksemisesta vielä mahdollisimman pitkään.

Kerro hieman tulevista kilpailusuunnitelmista?

Tampereen maratonin aion juosta nyt syksyllä. Vantaan maratonilla juoksen myöhemmin syksyllä ehkä vielä jonkun matkan, mutta en ole vielä päättänyt. Sitten ensi vuonna taas Comrades marathon on päätavoitteeni kesäkuussa.

Urheilijan tiedot
Nimi: Heidi Du Plessis
Syntynyt: 28.4.1984
Seura: Endurance Ultrarunning Team Finland
Ennätykset:
- puolimaraton: 1:35.55 (11.7.2015)
- maraton: 3:29.19 (16.8.2014)
- Comrades marathon (87km): 9:20.20

 

Comrades maraton

Seuraavassa Heidi Du Plessiksen kertomana joitakin asioita Comrades marathonista:

Comradekseen pitää olla erittäin nopea ilmoittautumaan. Pitää mennä ihan muutaman ensimmäisen päivän sisällä kirjautumaan siitä kun ilmoittautuminen aukeaa. Kilpailijat otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Minä itse asiassa ilmoittauduin netin kautta ja pääsin kyllä kätevästi sisään ja vahvistus ilmoittautumiseeni tuli nopeasti. Tilastoaikojen perusteella pääsee suoraan mukaan eri lähtöryhmiin. Huono puoli tässä on, että ne lähtöryhmät eivät tule heti välttämättä tule tietoon. Hyvä puoli on, että voit käydä muuttamassa tietoja ilmoittautumisen jälkeen, jos juoksee esim. paremman karsintakisan. Ensi vuoden kilpailuun karsintakisan pitää olla ensin juostuna enne kuin voi ilmoittautua. Lähtöryhmät (A-H) ovat näkyvillä Comradesin nettisivuilla karsintakisan loppuajan mukaan. Kaikkia Suomessa juostavia virallisia kisoja (maraton tai sitä pidempi matka) voi käyttää karsintakisana ensi vuoden Comradesille kunhan se on juostu välillä 25.8.2019 – 5.5.2020. Lähtöryhmää voi korottaa tuon ajan puitteissa kunhan ilmoittamalla siitä Comradesin järjestäjille sähköpostitse.

Durbaniin ei ole suoria lentoja Suomesta. Lensimme itse Etelä-Afrikkaan Lontoon kautta. Lontoosta on mahdollista lentää myös Durbaniin suoraan. Lentoaika on sinne noin 15 tuntia kun vaihdon ottaa mukaan.

Kisaa ennen järjestelyt toimivat hienosti numerolapun noutamisen ym. asioiden muodossa. Kansainvälisten juoksijoiden jono oli tosi paljon lyhyempi kuin paikallisten jono. Comradeksen expo oli tosin hyvin järjestetty. Ajanottosiru tulee muiden tavaroiden yhteydessä.

Meillä oli nyt Durbanissa hotelli. Mieheni tuttu juoksi myös. Hän kävi hakemassa minut aamulla hotellilta. Lähtöalueelle meno oli hieman haasteellista. Emme päässeet autolla ihan lähelle ja kävelimme sitten loppumatkan. Olin C ryhmässä jonne ei ollut kovin helppoa päästä. Voin sanoa, että olisi pitänyt mennä aikaisemmin jo starttipaikalle. Tunnelma lähtöpaikalla oli erittäin hieno, suorastaan upea.

Comrades2HeidiDuPlessisComrades Marathonin ensi kilometrit käydään pimeässä. Kuva Heidi Du Plessisin albumista.

Heti lähdön jälkeen oli aika ruuhkaisaa juosta. Yllättävän nopeasti kuitenkin muutaman jo kilometrin jälkeen tämä ruuhka poistui ja pääsi vapaasti omaa vauhtia etenemään. Noin ensimmäinen tunti meni pimeässä juosta. Ihan hyvin näki kuitenkin pimeässä juosta. Pimeys ei haitannut koska katulamput valaisivat reittiä hyvin. Minulla oli oma juomapullo alussa mukana. Ei olisi kyllä ollut tarvetta. Juomat saimme kätevästi pusseissa, joka on Etelä-Afrikassa kyllä hienoa. Huoltopisteitä on tosi yltäkylläisesti. Itse otin sellaisen palvelun että sain geelit toimitettua tietyille juomapisteille. Se oli tosi nopea palvelu ja ne vielä löytyivät tosi helposti juostessa.

Reitti tuntui tosi mäkiseltä. Siinä on 5 isoa mäkeä, mutta myös lukuisia muitakin. Juoksin ensimmäiset 40 kilometriä tosi tasaisesti. Sitten 50km jälkeen tuli sellaisia kävelybreikkejä. Tuntui vain että jaloissa ei ollut tarpeeksi voimaa. Välillä oli sellaisia fiiliksiä että lopetan, mutta reitin varrella ollut mahtava kannustus antoi voimaa. Se on siellä tosi hienoa. Minulla oli vielä Suomen värit juoksuasussani. Porukka on reitin varrella yleisestikin ihan kauhea määrä. Paikallisille Comrades on tosi suuri juttu ja lähestulkoon kaikki sitä seuraavat joko paikan päällä tai televisiosta.

Sain kannustuksesta lisää voimaa. Itselleni ei tullut kyllä sellaista ryhmää jossa olisi voinut juosta samaa matkaa ryhmän mukana. Eri aikatavoitteiden "busseja" oli kyllä paljon.

Maaliintulon jälkeen saa syötävää ja juotavaa. International juoksijoille olisi ollut oma maalihuolto, jossa olisi ollut hierontaa ja muuta, mutta en mennyt sinne koska minulla ei ollut mukana sinne tarvittavaa ranneketta. Maalialueelta pääsi poiskin, mutta yllättävän hankalasti. Mielestäni maalialue oli kisan ainoa miinus, joka järjestelyjen puolesta tulee mieleen. Alueella oli hirveä ryysis, ainakin siinä vaiheessa kun itse siellä olin. Yli 60% juoksijoista taittaa Comradesin 10-12 tuntia aikana, eli loppupäässä.

Seuraavan vuoden ilmoittautuminen julkaistaan tässä loppukesästä tai alkusyksystä.

Maratonille verrattuna Comradesta varten kannattaa treenata mäkiä ja tehdä myös sellaisia ylipitkiä lenkkejä. Sellainen viimeinen ylipitkä kannattaa tehdä ehkä noin kuukautta ennen kilpailua.

Kestävyysurheilun satunnainen toimittaja kiittää Heidiä haastattelusta. On mukavaa tavata aina uusia tuttavuuksia, jotka jakavat samoja kiinnostuksen kohteita. Toivotan Heidille hyvää jatkoa ja paljon tsemppiä tuleviin koitoksiin!

-Antti Perälä

550x350

Premiumsport.fi

ulvang banneri