550x90

Oona Kettunen nauttii harjoitella kovaa

Oona Kettunen tuulettaa viime vuoden SM-maastojen voittajana maalissa. Kuva: Terhi Halonen

Oona Kettunen tuulettaa viime vuoden SM-maastojen voittajana maalissa. Kuva: Terhi Halonen

Yksi suomalaisen kestävyysurheilun suurimmista lupauksista on ehdottomasti tällä hetkellä Karhulasta kotoisin oleva Oona Kettunen, joka on ehtinyt tänä talvena saavuttaa SM-kultaa niin hallikisoissa kuin hiihtoladuillakin.

Ja ottipa Oona myös jo SM-pronssia aikuistenkin SM-halleista helmikuussa Tampereella 3000 metrillä. Hevoskuuri halusi selvittää, että millainen tyttö oikein näiden erinomaisten tulosten taakse piiloutuu.

Hei Oona! Kertoisitko ensin hiukan itsestäsi? Kuka olet ja missä asut? Mitä teet urheilun lisäksi ja kuka sinua valmentaa?

– Olen Oona Kettunen, 18-vuotias kotkalainen kestävyysjuoksija ja hiihtäjä. Käyn tällä hetkellä Karhulan lukion toista luokkaa. Lukiosta olisi tarkoitus selvitä kolmessa vuodessa, ja ainakin tällä hetkellä tilanne vaikuttaa opiskelujen suhteen lupaavalta. Yleisurheilussa edustan Karhulan Katajaisia ja hiihdossa Vehkalahden Veikkoja. Juoksuvalmentajani on kohta neljä vuotta toiminut Eero Partanen. Hiihdossa ei ole varsinaisesti henkilökohtaista valmentajaa, mutta äiti Saila Kettunen auttaa paljon Eeron ohjelmien soveltamisesta hiihtoon sopiviksi. Äiti on paljon mukana myös juoksupuolella, ja kulkee usein mukana myös leirivalmentajana. Kuitenkin on hyvä, että valmennustiimissä on mukana myös perheen ulkopuolinen jäsen.

Minkä nostaisit toistaiseksi parhaimmaksi saavutukseksi?

– Tähän mennessä paras saavutukseni on luultavasti 17-vuotiaiden MM-kilpailujen 9.sija 2000m esteissä SE-ajalla. Olin myös juoksun nopein eurooppalainen. Hiihdon puolelta ylivoimaiseksi ykköseksi nousee tämän vuotinen 18-vuotiaiden Suomen mestaruus 15km perinteiseltä.

kettunenoona sm 2012Oona Kettunen matkalla aikuisten SM-hallien pronssimitalille 3000 metrillä. Kuva: Jarno MaimonenOlet varsinainen kestävyyslajien monitaituri. Tältä talvelta sinulla on jo juoksun puolelta aikuisten SM-mitali, nuorten kultaa sekä maastohiihdosta kultaa ja pronssia nuorten SM-hiihdoista. Kuinka pystyt yhdistämään näiden kahden eri lajin kilpailemisen ja harjoittelun? Ja näetkö siinä olevan hyötyä, että harrastat useampaa lajia? Entä onko siitä haittaa?

– Kahden lajin harjoittelu tuo mukanaan tiettyjä haasteita, mutta kyseessä on kuitenkin kaksi kestävyyslajia, joissa molemmissa kunto ratkaisee pitkälti menestyksen. Lajit tukevat hyvin toisiaan ja hiihdon ansiosta olen varmasti välttynyt monia juoksijoita vaivaavista vammoista. Monipuolisuus mahdollistaa myös määrällisesti hieman runsaamman harjoittelun. Toisaalta lajit vievät ehkä toisiltaan hetkellisesti parhaan herkkyyden, mutta ei kesällä tarvitse olla hiihtokunnossa tai talvella huippu juoksuvireessä. Talven lähestyessä hiihtoharjoittelu ja voimaominaisuuksien kehittäminen lisääntyy. Kesällä ja keväällä harjoittelen käytännössä lähes ainoastaan juosten.

Mikä näissä lajeissa juoksu ja hiihto viehättää sinua ja onko sinulla vielä jotain muita lajeja, joita harrastat?

– Tykkään treenata kovaa ja paljon. Treenin jälkeen on yleensä hyvä olo. Kestävyyslajit tarjoavat tähän hyvän mahdollisuuden. Ennen harrastin myös palloilulajeja, mutta ne jäivät vähitellen pois, koska halusin tehdä sitä missä parhaiten pärjäsin. Lisäksi palloiluvalmentajat eivät oikein hyväksyneet, jos kävin harjoituksissa vain pari kertaa viikossa. Olen myös selvästi yksilöurheilija. Saatoin olla pettynyt voitetun pelin jälkeen, jos itse olin pelannut huonosti. Pidän siitä, että menestys on enimmäkseen itsestä kiinni.

Voisitko kertoa hiukan harjoittelustasi? Entä oletko jo tehnyt lopullisen lajivalintasi? Onko se päälaji juoksu jatkossa?

– Harjoitteluni pääpaino on ollut enenevissä määrin juoksun puolella, mutta hiihto on kulkenut koko ajan vahvasti mukana. Lopullista lajivalintaa en ole vielä tehnyt, mutta juoksu on ehkä tällä hetkellä hiukan vahvemmilla. Joka tapauksessa molemmat lajit tulevat harjoitusmuotona säilymään.

Kokeilit myös suunnistusta viime vuonna ainakin 25mannassa Ruotsissa, millainen kokemus se oli? Entä tuleeko jatkossa myös lisää suunnistuksia, kilpailuja tai harjoituksia?

– Suunnistustakin olen tosiaan kokeillut Vehkalahden Veikkojen porukan mukana 25-mannassa. Reissusta jäi hyvä maku, koska pääsin pääsin pesaamaan osan matkasta yhtä maailman parhaista suunnistajista ja sain samalla myös aika hyvän henkilökohtaisen osuusajan. Vaikea sanoa, kuinka kauan reissu olisi kestänyt, jos olisin oikeasti yksin joutunut suunnistamaan. Päätin lähteä mukaan VeVe:läisten houkuttelemana, sillä heillä oli pulaa naisjuoksijoista. Tapahtumana Manna25 oli hieno, ja hieman erilainen kokemus. Periaatteessa vastaavanlainen reissu voisi tulla tulavaisuudessakin kyseeseen, mikäli se olisi ykköslajien puitteissa mahdollista. vaihtelun vuoksi on välillä ihan kiva juosta metsässäkin, etenkin harjoituksissa.

Millaisin tavoittein lähdet tulevaan juoksukauteen, mitkä ovat päätavoitteesi?

– Ensi kauden ylivoimaisesti tärkein tavoite on oman kehityksen jatkuminen. Tavoitteena on myös lähestyä Suomen aikuisten kärkeä, ja mahdollisesti ottaa ensimmäinen mitali Kalevan kisoista. Kesällä käydään myös 19-vuotiaiden MM-kilpailut Barcelonassa. Maailman taso on tosi kova, joten pelkkä edustus kilpailuissa ja ennen kaikkea oma onnistuminen siellä olisi hyvä saavutus.

Entä oletko ehtinyt miettiä jo urheilu-uraasi pidemmälle? Mitä haluat urallasi saavuttaa ja tavoitella?

– Tällä hetkellä motivaatio on korkealla, ja tuntuu etten lopeta urheilua varmaan ikinä. Uran päätavoitteet on suunnattu aikuisvuosiin. Tavoitteet ovat kovat eli menestys EM-kisoissa. Kaiken mennessä nappiin kaikki on mahdollista, ja tulen ainakin tekemään kaikkeni tavoitteisiini päästäkseni. Jos rahkeet eivät Euroopan huipulle riitä on tyydyttävä vähempään, mutta vielä en ainakaan ole heittänyt pyyhettä kehään minkään suhteen.

kettunenoona2011 kk esteetJatkossa Oona Kettunen haluaa myös menestystä Kalevan kisoista. Kuvassa Oona viime vuoden Kalevan kisoisssa Turussa. Kuva: Terhi HalonenEntä onko sinulla jo ammatinvalinta-asiat selvinneet? Mitä haluat tehdä urheilu-uran jälkeen?

– Urheilu-uran jälkeen tulen luultavasti jatkamaan urheilun parissa jollakin tavoin. Ammatinvalinta on vielä hiukan auki, mutta jotakin urheiluun liittyvää luultavasti. Ehkä haen Jyväskylään liikuntatieteelliseen. Myös valmennushommat kiinnostavat. En myöskään yhtään ihmettelisi, vaikka minut nähtäisiin vielä veteraanisarjoissakin.

Kerro vielä eri lajien suosikkiharjoituksistasi? Entä onko jotain inhokkiharjoitusta?

– Tykkään harjoitella paljon ja monipuolisesti. Varsinaista suosikki- tai inhokkiharjoitusta minulla ei ole. Kaikki tuntuu hyvältä, kun treeniä on riittävän monipuolisesti. Paras fiilis on kuitenkin ehkä kovien treenien jälkeen silloin, kun on kulkenut hyvin. Harjoitusmääräni vaihtelevat melko paljon tilanteen mukaan. Ennen tärkeitä kisoja on melko kevyttä, ja kovimmilla viikoilla harjoittelua voi olla lähes tuplaten sen verran. Hiihtämällä lenkit ovat kestollisesti hieman pidempiä kuin juosten.

Loppuun vielä kysyisin, että millainen on esimerkiksi tyypillinen talven harjoitteluviikko ja mikä vastaavasti kesän? Voisitko antaa vaikka esimerkkiviikon kummastakin?

Esimerkkiviikko 4.-10.7.2011 (MM-kisaviikko Lille, Ranska)
ma (matkustuspäivä) : verr 5km
ti: Aamulenkki 2km
kevyt VL 8km
ke: Aamulenkki 2km
Rataharjoitus: 3x600m n. 1.50´ + 3x200m 32-33s + vesiesteharjoittelua + verr. 4+4km
to: Aamulenkki 4km
Kevyt 8km (sis. rullailuja)
pe: Aamulenkki 2km
MM17 2000m ej. karsinta 6.43,67 +verr
la: Kevyt 8km (sis rullailuja)
su: Aamulenkki 2km
MM17 2000m ej finaali 6.34,71 (9.) +verr
Lisäksi kevyttä lihaskuntoa ja venyttelyä lähes päivittäin

Yht. n. 65km

Esimerkkiviikko 9.-15.1.2012
ma: 1,5h hiihto + 2km juoksu (kevyt)
ti: Aamuharjoitus 2h: verr. 2+7km, nopeus, aitakävelyt, lihaskunto
1h hiihto + 2km juoksu
ke: Aamuharjoitus: verr. 2+7km, tekniikka, aitakävelyt, loikat, muutama 6om rullaus
Juosten TV kova 30 (VK) + verr. 15+15
to: Hiihto 1,5h + 2km juoksu + kuntopiiri
pe: Aamuharjoitus 1h: juoksuverr. 3+3km +lihaskuntoa
Hiihto Vauhtileikitellen 1h + 2km juoksu
la: Hiihto 1h + 2km juoksu
su: aamulenkki 2km
hiihtokisa 5km Vapaa +verr

Yht. n. 100km hiihto + 50km juoksu

Tämän nuoren naisen puhetta kuunneltuaan, on aivan selvää, ettei ainakaan halusta ja motivaatiosta Oona Kettusen menestys tulevaisuudessa ole kiinni. Hevoskuuri toivottaa onnea tulevalle huippu-urheilijan uralle!

- Tero Viljanen

550x350

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri