Varovaisesti tankaten Jämi21:een

jarvenpaajarkko19062012 cJämi21 – XC Run juostaan viikon päästä lauantaina. Mitä tankkaukseen liittyviä asioita kuntoilijan kannattaa ottaa huomioon? Vastauksia antaa Veli-Matti Ranta.

jarvenpaajarkko19062012 cVeli-Matti Ranta valmennettavansa Jarkko Järvenpään kanssa. Kuva: Jarno Maimonen.Jämi21 – XC Run juostaan viikon päästä lauantaina. Mitä tankkaukseen liittyviä asioita kuntoilijan kannattaa ottaa huomioon? Vastauksia antaa Veli-Matti Ranta.

Veli-Matti Ranta toimii Jarkko Järvenpään valmentajana ja hänelle itsellään on takana maajoukkuetason juoksu-ura pääosin 90-luvulla (ennätykset 14:08/29:26/1:06:06/2:21:53). Rannalla on valmentajan ammattitutkinto ja valmennettavina on ollut Suomen nuorten huippuja, aikuisten huippuja ja kymmeniä kuntojuoksijoita reilun kymmenen vuoden aikana.

Kannattaa huomioida, että ravintoasiat ovat yksilöllisiä ja kokemuksen kautta löytyy itselle sopivin valmistautuminen.

Tyhjennysharjoitukset olivat ennen muinoin muodissa, mutta tyhjennyksen hyödyistä on kiistelty. Mikä on sinun näkemyksesi asiaan?

-Tyhjennysharjoituksesta ei ole todettu olevan enää vastaavaa hyötyä pidemmissä suorituksissakaan kun puolimaraton ja sen käyttö siksi jäänyt pääosin kokonaan.

Entä tankkaus? Vaatiiko puolimaraton tankkaamista, kun kesto on huippujen osalta vain noin 1:10?

-Tankkauspuolella vastaavasti itsellä näkemys ja kokemus, että aika monet kuntoilijat sortuvat itse asiassa enemmän tankkauksen ylilyönteihin kun liian vähäiseen tankkaukseen - myös maratonin mittaisissa juoksuissa

-Koska Jämin puolimaraton kestoltaan kuitenkin lyhyehkö vaikka normaalia puolimaratonia varmasti raskaampi, suosittelisin korkeintaan hyvin kevyttä tankkausta keskiviikko-torstai päiville ennen kilpailua, sisältäen esimerkiksi hiukan normaalia enemmän hiilihydraattipitoista ruokaa lämpimän ruuan yhteydessä (peruna, pasta, hedelmät, riisi) tai vielä mieluummin ehkä tankkaamalla vaikka vaan juomalla näinä päivinä yhteensä litra-pari urheilujuomaa päivässä tasaisesti päivän mittaan, jolloin elimistö saa jo sopivan ekstralisän hiilihydraatteja ja lisäksi nestettä samalla kertaa.

Juoksussa vatsa joutuu kovemmalle kuin esimerkiksi hiihdossa tai pyöräilyssä. Miten tämä pitäisi ottaa huomioon kilpailuaamun ruokailussa?

-Kilpailuaamun ruokavalio ja aikataulut hyvin yksilölliset, mutta yleisesti noin 2-5 tuntia ennen kilpailua syöty aamupala, sisältäen nopeahkosti sulavia ruokia (puurot, vesi/mehu, leipä ja maltillisesti leikkeleitä ym.) on paras. Viime hetken tankkausta kilpailua edeltävänä päivänä tai samana aamuna en siis suosittele.

Kuinka paljon puolimaratonilla kannattaa kiinnittää huomiota suorituksen aikaiseen nesteen ja energian saantiin?

-Kilpailun aikainen nesteen tarve on myös aika yksilöllistä. Kokeiluja tällä puolen ei saisi enää tulla kilpailussa, eli mieluusti juoma mitä järjestäjätkin tarjoavat voisi olla ennalta testattua jo omilla lenkeillä ja jos hyväksi havaittu siinä, on sen toimivuus yleensä varmempaa myös kilpailussa.

-Koska Jämin puolikas juostaan jo hiukan syyskeleillä, ei juominen monesti muodostu ihan niin ratkaisevaksi, mutta tarvittaessa etenkin kuntoilijoilla, joilla matkanteko kestää lähelle kaksi tuntia ja yli, voi olla hyväksi nauttia järjestäjien tarjoamilla huoltopisteillä 1-2 desilitraa urheilujuomaa tai vaikka urheilujuomaa ja vettä vuorotellen eri huoltopisteillä.

-On myös korostettava, että nesteen tarpeeseen vaikuttaa myös paljon pukeutuminen ja hikoilu, eli yleisesti ottaen kuntoilijat varustautuvat vähän liiankin vahvoin vaatetuksin syksyn juoksuihin, harvemmin kuitenkaan matkalla kilpailussa kylmä tulee, mutta toisaalta ylipukeutuminen voi lisätä reilustikin hikoilua ja tarvittavan nesteen määrää.

Kiitoksia Vellulle vastauksista! Ilmoittautuminen Jämi21 – XC Runiin jatkuu torstaihin asti tapahtumasivuilla.

P.S. Käy katsomassa Veli-Matin maratonvalmennussivut www.maratonvalmennus.fi.

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri