Nopeusvoimaa hiihtomaajoukkueen tapaan

Punnerrus on yksi kuntopiiriliikkeistä. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Punnerrus on yksi kuntopiiriliikkeistä. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Kestävyysurheilu.fi poikkesi hiihtomaajoukkueen leirillä Ylläksellä seuraamassa nopeusvoimakuntopiiriä. Harjoitus oli ohjelmassa toisena leiripäivänä iltaharjoituksena. Aamupäivällä miehet olivat rullahiihtäneet pitkän lenkin.

- Tällä leirillä tehdään paljon määrää ja tällaisella harjoituksella pyritään välttämään jumi ja pitämään kroppa vähän herkempänä, kertoo valmentaja Teemu Pasanen.

{akeebasubs *}

Ennen kuntopiiriä miehet juoksevat 30—40 minuutin verryttelylenkin. Sen jälkeen ahtaudutaan kuntosalille, missä laitteet ja levytangot saavat kuitenkin olla rauhassa. Kuntopiiriin kuuluu viisi liikettä, joita kaikkia suoritetaan harjoituksen aikana yhteensä viisi kertaa.
Liikettä tehdään kymmenen sekunnin ajan täydellä teholla kovalla rytmillä, sitten on 50 sekunnin palautus ja liike vaihtuu seuraavaan. Kymmenen minuutin hikoilun jälkeen pidetään neljän minuutin tauko, jonka jälkeen tehdään toinen kymmenen minuutin sarja.

Liikkeet ovat

1) linkkari
2) reaktiivisuushyppy
3) sammakkohyppy
4) läpsypunnerrus
5) yliveto painoilla

Alla kuvia liikkeistä. Hiihtäjämiehet ovat sen verran sähäkkää porukkaa, ettei kamera tahdo pysyä mukana.

linkkariLinkkari. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

- Tarkoitus on hermottaa, ei hapottaa! muistuttaa valmentaja Jussi Mikkola moneen kertaan. Ensimmäisen sarjan jälkeen hän kehottaa lyhentämään tehollista aikaa vielä kymmenestä sekunnistakin, jos tuntuu, että teho alkaa pudota.

- Ei kyllä lyhennetä, ei se mäkikään kysy kisassa, että lyhennetäänkö, kun alkaa hapottaa. Tai sprintin loppusuora, Sami Jauhojärvi kannustaa.

ylivetoYliveto. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Hermottavia kuntopiirejä on 11 päivän leirillä ohjelmassa kaksi kertaa. Kymmenen minuutin jälkeen sähäkät liikkeet alkavat jo puhalluttaa. Miltä harjoituksen pitäisi tuntua jäsenissä seuraavana päivänä?

- Ei miltään. Tämän on tosiaan tarkoitus olla vain vastapainoa määrälle, Mikkola sanoo.

hyppy

Seuraavana päivänä on tarkoitus olla aamulla tuoreena miehenä viivalla, sillä ohjelmassa on sauvarinnettä Ylläksen huipulle. Se on Suomen pisin hyvin harjoituskäyttöön sopiva nousu.

- Se on top yksi harjoitus, intoilee Martti Jylhä.

- Outi Hytönen

Tässä näyte yhdestä kymmenen sekunnin rykäisystä:

{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri